Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla 197

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by Torbjorn968 »

Hur mycket effekg går åg till servot? 330 ratt kanske inte var bästa valet :-)
Torbjörn Linderson
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by JOnas »

vet dock inte om det gäller NA 1.6 (men de flesta hade väl servo eller?).
En del US Miator var utan servo... :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by Seglan »

Det är bara hem och träna axlarna! :-)

Kör till och med min gat NB utan servo (bara hängt av remmen och tömt systemet) och den är grymt mycket goare att köra så! Tror det är mycket vanesak
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by JOnas »

Du borde dock skaffa en lite större ratt. Blir lite enklare/bättre då skall du se.. :up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by TPR »

Jag hade 350 mm ratt, inte fan hjälpte det...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by JOnas »

Jag hade 350 mm ratt, inte fan hjälpte det...
Nä, det tror jag det. Ditt problem är ju nån helt annanstans... :wink: :rolleyes3:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by TPR »

JOnas wrote:
Jag hade 350 mm ratt, inte fan hjälpte det...
Nä, det tror jag det. Ditt problem är ju nån helt annanstans... :wink: :rolleyes3:
Mitt problem, i singular...?
Det tar jag som något positivt! :banana:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by Niklas Falk »

300mm ratt och fuskrensat servo, funkar iaf i 15minuter åt gången...

Ratten tillräckligt nära så blir det lättare med bättre kontroll.
Men servo är inte fel, det gäller bara att få oljan att stanna i behållaren (låg nivå och kylning verkar vara tipsen).
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by Torbjorn968 »

har spårvidd (6UL + 8 mm spacers) nån effekt? Toe out? Caster är ju given men den vill man väl av andra skäl helst inte minska ("lutar" hjulen vid styrutslag = "dynamisk camber").

Nedanstående tråd föreslår minskning av caster från 5 till 3.5 grader. Hur mycket motsvarar det i minskad "dynamisk camber"?

https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=448815

Ratten kommer att komma närmare och strystången vinklas upp lite till normalläge. Den är låg vilket gör att jag daskar i armbågen i burens sidsträvor vid entusiastisk kurvtagning (sitter lågt, långa armar = armbågen lågt).

Nån som provat riktigt stor ratt: http://rallyimport.jetshop.se/sparco-36 ... c-177.aspx ?

Styrväxel på 1.6 an hade 3.2 rattvarv mot 3.8, kanske också mindre friktion eftersom den var gjord för att funka utan servo?
Torbjörn Linderson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by chriss »

Varför återställer du inte bara servot och kan köra vinka däck och vinklar du vill? Du kommer även att kunna växla med en hand i en kurva ;)
Det som kanske är aktuellt för många är att dreva ner servot så den inte går så varm och slippa de få problem som uppstår?
Chriss Rice
Göteborg
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by Torbjorn968 »

Har ett nytt problem att hantera. Mitt huvud ringer av Tinnitus. Detta måste vara den bullrigaste race bilen jag kört inne i kupen. Relativt tyst (allt är ju relativt eller hur) på utsidan.

Eftersom jag är hörselskadad från början är det inte det bästa.

Jag kör i regel med hörapparater i hjäömen, på så sätt blir jag pratbar i depån och slipper plocka i och ur lurarna. De stänger ner i alla fall vid höga bullernivåer.

Frågan är hur få ner bullret. Gissar att ett första steg är att byta fasta motorfästen mot Mazdaspeed och hoppas att det inte påverkar växlingen för mycket. Allteftersom jag lättar bilen borde jag kunna få dit några tunna ljuddämpande mattor (hade en bekant med en ganska extrem 911 som hittade nått bra).

Tips mottages tacksamt!

Mvh

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by JOnas »

Jag har också tinnitus (och lite annat strul med ena örat) , dock inte så kraftig som du verkar ha.
Du kan inte byta program på apparaten innan körning? Stänga av förstärkningen alltså..?
Andra alternativ kan väl vara (förutom motorkuddar) byta ljuddämpare, för att stämma om resonanserna som blir.
Sedan finns ju ljuddämpande färg som billjudsbyggare använder. Tror det finns i olika kulörer..
Göteborgsföretaget Bellman & Symfon jobbar med formgjutna hörselskydd m.m. Nu ska du väl inte ha hörselskydd i dess rätta bemärkelse men kolla in eller ring dem och fråga vetja.

Lycka till!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by Torbjorn968 »

Hörapparaterna stänger ner helt när det är bullrigt, eller förstärker bara till säkra ljudnivåer. Bra att ha i hjälmen om man behöver prata med en funktionär ex vis.

T
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Post by Torbjorn968 »

Bilen stod m 4 mm toe in var sida fra. Styr fint nu med 2 mm toe out.

T
Torbjörn Linderson
Post Reply