Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla 197
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Hur mycket effekg går åg till servot? 330 ratt kanske inte var bästa valet
Torbjörn Linderson
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
En del US Miator var utan servo...vet dock inte om det gäller NA 1.6 (men de flesta hade väl servo eller?).
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Det är bara hem och träna axlarna!
Kör till och med min gat NB utan servo (bara hängt av remmen och tömt systemet) och den är grymt mycket goare att köra så! Tror det är mycket vanesak
Kör till och med min gat NB utan servo (bara hängt av remmen och tömt systemet) och den är grymt mycket goare att köra så! Tror det är mycket vanesak
#87 Philip Carlson
Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Du borde dock skaffa en lite större ratt. Blir lite enklare/bättre då skall du se..
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Jag hade 350 mm ratt, inte fan hjälpte det...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Nä, det tror jag det. Ditt problem är ju nån helt annanstans...Jag hade 350 mm ratt, inte fan hjälpte det...
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Mitt problem, i singular...?JOnas wrote:Nä, det tror jag det. Ditt problem är ju nån helt annanstans...Jag hade 350 mm ratt, inte fan hjälpte det...
Det tar jag som något positivt!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
300mm ratt och fuskrensat servo, funkar iaf i 15minuter åt gången...
Ratten tillräckligt nära så blir det lättare med bättre kontroll.
Men servo är inte fel, det gäller bara att få oljan att stanna i behållaren (låg nivå och kylning verkar vara tipsen).
Ratten tillräckligt nära så blir det lättare med bättre kontroll.
Men servo är inte fel, det gäller bara att få oljan att stanna i behållaren (låg nivå och kylning verkar vara tipsen).
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
har spårvidd (6UL + 8 mm spacers) nån effekt? Toe out? Caster är ju given men den vill man väl av andra skäl helst inte minska ("lutar" hjulen vid styrutslag = "dynamisk camber").
Nedanstående tråd föreslår minskning av caster från 5 till 3.5 grader. Hur mycket motsvarar det i minskad "dynamisk camber"?
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=448815
Ratten kommer att komma närmare och strystången vinklas upp lite till normalläge. Den är låg vilket gör att jag daskar i armbågen i burens sidsträvor vid entusiastisk kurvtagning (sitter lågt, långa armar = armbågen lågt).
Nån som provat riktigt stor ratt: http://rallyimport.jetshop.se/sparco-36 ... c-177.aspx ?
Styrväxel på 1.6 an hade 3.2 rattvarv mot 3.8, kanske också mindre friktion eftersom den var gjord för att funka utan servo?
Nedanstående tråd föreslår minskning av caster från 5 till 3.5 grader. Hur mycket motsvarar det i minskad "dynamisk camber"?
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=448815
Ratten kommer att komma närmare och strystången vinklas upp lite till normalläge. Den är låg vilket gör att jag daskar i armbågen i burens sidsträvor vid entusiastisk kurvtagning (sitter lågt, långa armar = armbågen lågt).
Nån som provat riktigt stor ratt: http://rallyimport.jetshop.se/sparco-36 ... c-177.aspx ?
Styrväxel på 1.6 an hade 3.2 rattvarv mot 3.8, kanske också mindre friktion eftersom den var gjord för att funka utan servo?
Torbjörn Linderson
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Varför återställer du inte bara servot och kan köra vinka däck och vinklar du vill? Du kommer även att kunna växla med en hand i en kurva
Det som kanske är aktuellt för många är att dreva ner servot så den inte går så varm och slippa de få problem som uppstår?
Det som kanske är aktuellt för många är att dreva ner servot så den inte går så varm och slippa de få problem som uppstår?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Har ett nytt problem att hantera. Mitt huvud ringer av Tinnitus. Detta måste vara den bullrigaste race bilen jag kört inne i kupen. Relativt tyst (allt är ju relativt eller hur) på utsidan.
Eftersom jag är hörselskadad från början är det inte det bästa.
Jag kör i regel med hörapparater i hjäömen, på så sätt blir jag pratbar i depån och slipper plocka i och ur lurarna. De stänger ner i alla fall vid höga bullernivåer.
Frågan är hur få ner bullret. Gissar att ett första steg är att byta fasta motorfästen mot Mazdaspeed och hoppas att det inte påverkar växlingen för mycket. Allteftersom jag lättar bilen borde jag kunna få dit några tunna ljuddämpande mattor (hade en bekant med en ganska extrem 911 som hittade nått bra).
Tips mottages tacksamt!
Mvh
Torbjörn
Eftersom jag är hörselskadad från början är det inte det bästa.
Jag kör i regel med hörapparater i hjäömen, på så sätt blir jag pratbar i depån och slipper plocka i och ur lurarna. De stänger ner i alla fall vid höga bullernivåer.
Frågan är hur få ner bullret. Gissar att ett första steg är att byta fasta motorfästen mot Mazdaspeed och hoppas att det inte påverkar växlingen för mycket. Allteftersom jag lättar bilen borde jag kunna få dit några tunna ljuddämpande mattor (hade en bekant med en ganska extrem 911 som hittade nått bra).
Tips mottages tacksamt!
Mvh
Torbjörn
Torbjörn Linderson
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Jag har också tinnitus (och lite annat strul med ena örat) , dock inte så kraftig som du verkar ha.
Du kan inte byta program på apparaten innan körning? Stänga av förstärkningen alltså..?
Andra alternativ kan väl vara (förutom motorkuddar) byta ljuddämpare, för att stämma om resonanserna som blir.
Sedan finns ju ljuddämpande färg som billjudsbyggare använder. Tror det finns i olika kulörer..
Göteborgsföretaget Bellman & Symfon jobbar med formgjutna hörselskydd m.m. Nu ska du väl inte ha hörselskydd i dess rätta bemärkelse men kolla in eller ring dem och fråga vetja.
Lycka till!
Du kan inte byta program på apparaten innan körning? Stänga av förstärkningen alltså..?
Andra alternativ kan väl vara (förutom motorkuddar) byta ljuddämpare, för att stämma om resonanserna som blir.
Sedan finns ju ljuddämpande färg som billjudsbyggare använder. Tror det finns i olika kulörer..
Göteborgsföretaget Bellman & Symfon jobbar med formgjutna hörselskydd m.m. Nu ska du väl inte ha hörselskydd i dess rätta bemärkelse men kolla in eller ring dem och fråga vetja.
Lycka till!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Hörapparaterna stänger ner helt när det är bullrigt, eller förstärker bara till säkra ljudnivåer. Bra att ha i hjälmen om man behöver prata med en funktionär ex vis.
T
T
Torbjörn Linderson
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla
Bilen stod m 4 mm toe in var sida fra. Styr fint nu med 2 mm toe out.
T
T
Torbjörn Linderson