04 NBFL Sport

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.

04 NBFL Sport

Inläggav kingo » tor 15 sep 2016, 18:09

hej! jag köpte denna i våras, helt standard. sedan dess har jag monterat en sparco sprint stol, federal RSR däck och yellow stuff belägg runt om. har stålomspunna bromsslangar att montera, och kommer köpa båge.

har kört bana 2 ggr med den, och tanken är att köra en hel del trackdays. en fråga - finns det ett bra "paket" någon kan rekommendera med coilovers och krängningshämmare? vill att grejerna ska lira ihop och inte ändra bilens balans. gärna med camberplates. fjärdringen lagom för trackdays - är lite inne på Gaz gold från mx5parts med mellan fjädrarna - 400/300.

mazda3.png
mazda3.png (65.53 KiB) Visad 1068 gånger
mantorp.jpg
Daniel King
kingo
 
Inlägg: 11
Images: 0
Blev medlem: tor 08 sep 2016, 14:07
Ort: Trosa

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav Victor » tor 15 sep 2016, 23:05

Välkommen!

"Camberplates" finns inte, det är dubbla A-armar på MX-5:an så fjäderbenen påverkar inte hjulvinklarna alls. Om man vill ha mer camber än man kan få med original inställningsbultar (man flyttar ut nedre länkarmen för att öka camber) så är förlängd spindelled eller offsetbussningar till övre a-armen (så att den hamnar längre in) populärt.

Angående kombo krängningshämmare och fjädrar så finns det väl inte direkt några "köpekit" men det finns färdiga beräkningsblad att kolla balansen med: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB ... _1_8NB.htm
Och du vill nog ändra balansen lite grann från original till lite mer överstyrd (vilket du gör med 400/300 lb/in fjädrar).

Jag körde 350/250 lb/in ihop med H&R 26/16 mm krängningshämmare med den främre i "mjuka" läget och den bakre i hårdaste vilket gav samma balans som 350/250 lb/in ihop med original krängningshämmare och jag gillade den setupen.
Bild
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Turismo Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Användarvisningsbild
Victor
 
Inlägg: 415
Images: 87
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 20:19
Ort: Lund

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav kingo » fre 16 sep 2016, 18:29

tack! ska kolla lite på krängare. och säkert lite andra saker med. hur är det med luft filter/avgassystem, finns det lätta förbättringar att göra där? verkar som att original är ganska bra.
Daniel King
kingo
 
Inlägg: 11
Images: 0
Blev medlem: tor 08 sep 2016, 14:07
Ort: Trosa

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav Harry » fre 16 sep 2016, 20:54

Hej
Vad gäller bromsbelägg är nog ingen av green-yellow-redstuff nåt att ha i längden. Mina första greenstuff tog slut efter 2 pass på Gelleråsen. inte heller yellowstuff är nåt att enl mig, blev överhettade på Gröndal. Satsa på Carbotech tex XP8:a, bromsar mkt bättre o håller mkt längre.
hasse
Hans Rytter
Harry
 
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 17:13
Ort: Falun

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav kingo » lör 17 sep 2016, 10:22

första gången jag har använt yellowstuff, har inte kört jätte hårt med bilen än men håller med, de är inte de bästa jag har kört med. inte mycket bett. kör ni med samma belägg fram och bak, eller med något lite mjukare bak? har sport bromsar, med de stora skivorna bak.
Daniel King
kingo
 
Inlägg: 11
Images: 0
Blev medlem: tor 08 sep 2016, 14:07
Ort: Trosa

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav kingo » lör 17 sep 2016, 10:25

och var köper ni grejer förresten? finns det någonstans som har det mesta på ett o samma ställe?
Daniel King
kingo
 
Inlägg: 11
Images: 0
Blev medlem: tor 08 sep 2016, 14:07
Ort: Trosa

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav Miatamannen » lör 17 sep 2016, 17:36

Janne Bergman-Bengtsson - Västerås
Sekreterare MX-5 Racing Club
Miata Numero Dos Titanium Silver 2004

1:a plats MX-5 Sprint Cup 2011 gatdäcksklassen :win:
4:e plats MX-5 Sprint Cup 2012 gatdäcksklassen
3:e plats MX-5 Sprint Cup 2014 gatdäcksklassen :win:
4:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen, (Priade Spanien)
2:a plats MX-5 Sprint Cup 2016 gatdäcksklassen :win:
4:e plats MX-5 Sprint Cup 2017 gatdäcksklassen
Suzuki Swift med vinge 2007
Optional MSV: Hyundai i40 2014
Användarvisningsbild
Miatamannen
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 517
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 19:59
Ort: Västerås

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav robertkb89 » lör 17 sep 2016, 20:08

Peansweden.com säljer bromsar för bankörning.
Vill du ha lite värre grejer än tex yellowstuff så kan jag rekommendera dem.
Bra service! Snabb leverans.

Mvh
Mvh Robert Kloiber
Miata -02 Crystal Blue
Användarvisningsbild
robertkb89
 
Inlägg: 62
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 00:40
Ort: Rimbo

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav kingo » sön 18 sep 2016, 13:11

:up:
Daniel King
kingo
 
Inlägg: 11
Images: 0
Blev medlem: tor 08 sep 2016, 14:07
Ort: Trosa

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav norlin » sön 18 sep 2016, 22:06

Ja hela internet är fullt av hur "bra" gula stuff är.
Välkommen hit, släng gärna öga här ååx
Martin W. Norlin
Önos MkII
Man slutar inte leka när man blir gammal, man blir gammal när man slutar leka.
Användarvisningsbild
norlin
 
Inlägg: 249
Images: 0
Blev medlem: sön 27 feb 2011, 23:59
Ort: Frändefors

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav kingo » mån 19 sep 2016, 08:09

Fixat profilen
Daniel King
kingo
 
Inlägg: 11
Images: 0
Blev medlem: tor 08 sep 2016, 14:07
Ort: Trosa

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav norlin » mån 19 sep 2016, 08:59

Bild
Martin W. Norlin
Önos MkII
Man slutar inte leka när man blir gammal, man blir gammal när man slutar leka.
Användarvisningsbild
norlin
 
Inlägg: 249
Images: 0
Blev medlem: sön 27 feb 2011, 23:59
Ort: Frändefors

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav chriss » mån 19 sep 2016, 09:14

Kan gott rekomendera Hawk belägg också. Mycket bra initial bett utan att behöva trampa särskilt hårt på bromspedalen.
Chriss Rice
Göteborg
Användarvisningsbild
chriss
 
Inlägg: 663
Blev medlem: fre 15 jul 2011, 02:13

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav JOnas » mån 19 sep 2016, 17:46

Instämmer...
HAWK är riktigt grymma!!
Man får förbise att de dammar mycket och "hårt".
Har kört både DTC-60 och DTC-30.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB
Användarvisningsbild
JOnas
 
Inlägg: 719
Images: 29
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 11:51
Ort: Kungsbacka

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav kingo » fre 26 jan 2018, 10:08

Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.
Daniel King
kingo
 
Inlägg: 11
Images: 0
Blev medlem: tor 08 sep 2016, 14:07
Ort: Trosa

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav Carl.Josefsson » fre 26 jan 2018, 14:28

kingo skrev:Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.


Nja, när jag har kollat vikt på olika generationer så är det faktiskt just NBFL sport som är tyngst......

Här är en som bygger på en NC
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109674

/C
Användarvisningsbild
Carl.Josefsson
 
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 23 maj 2016, 12:44
Ort: Göteborg

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav Niklas Falk » fre 26 jan 2018, 17:45

Rensat mot rensat går det inte att komma ifrån att NC väger, den är större (7cm längre hjulbas tex) och har RX8-överdimensionerade delar. Det som kan plockas bort är ganska lätt i jämförelse.

NBFL är tyngre i plåten än tidigare, speciellt bak.

NC har större hjulhus som passar fint för enormt mycket större utbud av skojiga bredare däck.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 4002
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav Carl.Josefsson » lör 27 jan 2018, 14:04

Niklas Falk skrev:Rensat mot rensat går det inte att komma ifrån att NC väger, den är större (7cm längre hjulbas tex) och har RX8-överdimensionerade delar. Det som kan plockas bort är ganska lätt i jämförelse.

NBFL är tyngre i plåten än tidigare, speciellt bak.

NC har större hjulhus som passar fint för enormt mycket större utbud av skojiga bredare däck.


good to know, vilket även kanske förklarar varför "Vilma" klarade mig sig bra från att ha backat in i räcket efter NGK-krönet :banana:

/C
Användarvisningsbild
Carl.Josefsson
 
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 23 maj 2016, 12:44
Ort: Göteborg

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav Victor » mån 29 jan 2018, 23:29

kingo skrev:Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.

Jag tycker att NC är klart rymligare invändigt än NB (baserat på kort provkörning av en NC och nästan sju års ägande av en NB). Även ND tyckte jag var en aning trängre än NC (också det vid en kort provkörning).
Bild
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Turismo Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Användarvisningsbild
Victor
 
Inlägg: 415
Images: 87
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 20:19
Ort: Lund

Re: 04 NBFL Sport

Inläggav kingo » tis 06 feb 2018, 21:46

tack för era kommentarer. hade sett en fin NC men den såldes direkt. håller utkik nu....
Daniel King
kingo
 
Inlägg: 11
Images: 0
Blev medlem: tor 08 sep 2016, 14:07
Ort: Trosa


Återgå till Våra banåka och racebilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst