Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla 197

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.

Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla 197

Inläggav Torbjorn968 » sön 29 okt 2017, 10:59

Hejsan alla!

Efter 1 ett år med en NA 1.6, sen 3 år med bil 22 (NA 1.8 ) löstes motorbytesfunderingarna enkelt genom att byta bil. Tack Thomas och lycka till med nästa projekt!

Första projektet blir att få plats med mig själv. På 1.6 an löstes allt genom att cabba ner eller geom att gnugga hjälmen mot suffletten. På bil 22 med en tillet B4 som trycktes up mot skottet och som kunde ta lite utrymme in under CC bågen. Med lite modifiering av pedalstället funkade det hela. Precis.

Thomas har byggt en mycket gedigen bur vilket känns skönt, men stolen puttas 30 mm framåt om jag löser det hela på samma sätt vilket gör de väl böjda benen ännu mer böjda. Har någon provat Tilton pedalställ eller liknande för att skapa mer utrymme?

Alternativen annars är att bygga på buren och bula i hardtoppen eller golvsänkning.

Skall försöka klämma in några cup rejs nästa år emellan långlopp, resor och helger på landet.
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
 
Inlägg: 152
Blev medlem: tor 21 jun 2012, 09:42
Ort: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav TPR » sön 29 okt 2017, 11:41

Grattis till ett bra köp Torbjörn!

Det finns en förhöjd lättviktshardtop, tror Ulf Andersson har formen?
Den ger lite mer huvudutrymme och möjlighet att höja buren.
Om du precis får plats under original hardtop så kan man höja buren lokalt som Anders Träff har gjort på sin bil, går upp genom hardtop.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Användarvisningsbild
TPR
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 14:57
Ort: Göteborg

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Niklas Falk » sön 29 okt 2017, 13:18

Golvsänkning är den mest permanenta lösningen, och det är ju inga problem att montera stolen lite högre om framtida förare inte ser över huven.
De tillät golvsänkning i Spec Miata för några år sen så det finns "kit" att bli inspirerad av.
http://www.offcamberautosport.com/proje ... loor1.html
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3977
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Torbjorn968 » sön 29 okt 2017, 21:17

Argumentet mot golvsänking är att det blir elakt mot ryggraden om man får en ordentig smäll underifrån. Känns dock som en begränsad risk?
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
 
Inlägg: 152
Blev medlem: tor 21 jun 2012, 09:42
Ort: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Niklas Falk » sön 29 okt 2017, 21:21

Undvik att grensla de värsta curbsen så minskar risken. Du kan lägga in ramper för att röven inte ska bli hyvlad så mycket.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3977
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Torbjorn968 » lör 04 nov 2017, 14:31

Var hittar man glasfiber grejor till en NB? Hard top, baklucka o motorhuv. Har 20 kg att skala till minivikt (103 kg...).

//T
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
 
Inlägg: 152
Blev medlem: tor 21 jun 2012, 09:42
Ort: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Niklas Falk » lör 04 nov 2017, 15:40

Motorhuven finns inget att tjäna på i vikt.
Möjligen nåt kilo om du vill stå ut med ett fladdrigt kolfiberelände.
Jag fick dessutom olyckligtvis erfarenhet av en annan fördel med original aluhuv, den sitter kvar i sina fästen när motorutrymmet blir kortare, istället för att lossna och som en stel skiva förflytta sig in igenom vindrutan.

Det finns en mycket fin hardtop från Melbourne (sök efter "Lightyear").

Men frakt är inget roligt kapitel...
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3977
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Torbjorn968 » sön 05 nov 2017, 16:33

Helt annat ämne:

VVT på Bp4w trodde jag inte fanns, men fått tips om att ta bort den. Likaså ta bort förvärmningen. Vad finns att vinna? Förvärmning skadar inte om man nån gång tar ut bilen på en is :-) men eftersom det är en cup bil skall sommaråkning prioriteras,
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
 
Inlägg: 152
Blev medlem: tor 21 jun 2012, 09:42
Ort: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Niklas Falk » sön 05 nov 2017, 17:18

Inte VVT, men variabla insugsrunners, via spjäll som styrs av vakuumklockan på utsidan (sökord VICS).

Vad skulle vitsen vara att plocka bort förväntning av spjäll vara?
På våren kan det vara få grader över noll på morgonen, sen är det alltid aspekten av att själv behöva felsöka sina egna kreativa lösningar (det är ju ingen annan som begriper vad du gjort).

Så länge du ändå ska köra med helt original hårdvara i spjäll och plenum så låt det vara. När VICS ska aktiveras kan tunas på dyno.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3977
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav TPR » sön 05 nov 2017, 18:45

Niklas, att ta bort alternativt spärra VICS rent mekaniskt (om möjligt) är väl knappast tillåtet enligt reglementet? :think2:
Att styra det via mappning är en annan sak.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Användarvisningsbild
TPR
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 14:57
Ort: Göteborg

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Torbjorn968 » sön 05 nov 2017, 18:51

Niklas Falk skrev:Inte VVT, men variabla insugsrunners, via spjäll som styrs av vakuumklockan på utsidan (sökord VICS).

Vad skulle vitsen vara att plocka bort förväntning av spjäll vara?


Ingen aning, bara en åskikt jag fått av två mappare oberoende (Turbocenter tog bort förvärmningen på min 944 med förklaringen att det var "bättre").

Får vällan fråga!

T
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
 
Inlägg: 152
Blev medlem: tor 21 jun 2012, 09:42
Ort: Solna

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Niklas Falk » sön 05 nov 2017, 22:06

TPR skrev:Niklas, att ta bort alternativt spärra VICS rent mekaniskt (om möjligt) är väl knappast tillåtet enligt reglementet? :think2:
Att styra det via mappning är en annan sak.
att ta bort spjällen är ju en modifiering. Att spärra vacuumklockan så de alltid är i ena läget är ju en form av mappning (speciellt om det görs med tryck i slangen och inte med slägga mot klockan). Fixt vacuum finns i bromsboostern.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3977
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Niklas Falk » sön 05 nov 2017, 22:12

Gällande vad som är "bättre" enligt mappade så brukar det sammanfalla med saker som gör livet enklare för dem att mappa effektvärden vid fullgas...

Kallstart, respons från kvartsgas och en hel drös med annat tar mycket tid som få vill betala för, speciellt eftersom det inte påverkar maxsiffran öht.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3977
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Från bil 22 till bil 63 - utmaning 1: få plats med alla

Inläggav Torbjorn968 » mån 06 nov 2017, 15:34

Argumentet att ta bort förvärmingen är helt enkelt kallare insugningsluft. Har få det i retur av en tredje motorguru (Mike Billet) så så får det nog bli. Åskikten när det gällde runners var som du Niklas förelog att ta med det i mappningen.
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
 
Inlägg: 152
Blev medlem: tor 21 jun 2012, 09:42
Ort: Solna


Återgå till Våra banåka och racebilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst