Med mindre än 4 veckor till Sala och SBF-besiktningen börjar det kännas lite småstressigt med tanke på att jobbet inte kommer ge mig oändligt mycket tid att vara i garaget.
På "måste-listan" finns nu följande:
- Måla och montera CC-båge (kommer inte vidare då delarna som är lämnade på svetsning inte är klara)
- Montera nya bromsbelägg (kommer inte vidare eftersom de beställda bromsbeläggen inte dykt upp)
- Byta bromsok - höger bak (kommer inte vidare eftersom jag ska byta oket samtidigt som jag byter bromsbeläggen)
- Montera nya fjädrar och dämpare (kommer inte vidare eftersom de korrekta fjädrarna inte dykt upp)
- Montera ny främre krängningshämmare (kommer inte vidare eftersom jag ska byta krängaren samtidigt som jag byter av fjädrarna och dämparna)
- Göra en ny hjulinställning med rejsigare set-up (kommer inte vidare eftersom de nya fjädrarna + dämparna måste monteras först)
- Fixa magnet-nummerskyltar (väntar på besked hur klass-bokstaven ska sitta i förhållande till numret)
Sedan är det några att-göra punkter som måste till för att undvika skilsmässa:
- Få ner ljudnivån på avgassystemet så körning med taket uppe i motorvägsfart blir drägligt
- Fixa ett vindskydd så körning i motorvägsfart med taket nere blir drägligt
- Fixa en lösning så det går att förvara packning på hatthyllan även då sufletten är nerfälld så bilen går att använda vid långresor
Mest frusterande just nu är att behöva vänta på prylar innan jag kan komma vidare. Och eftersom bilen används för transporter går det inte att förbereda genom att montera bort allting redan nu utan det kan göras först när det är dax att montera de nya delarna)
Men allt är inte dystert, jag har iallafall monterat nya transpondern.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.