Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Gott jobbat Tobias! Kul att se att du satsar. Nu vill vi ha bildbevis på samtliga installationer också. :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Det kommer Torkel, men inte idag. Idag så blev det demontering, Bilen är sen tidigare på pallbockar, idag plockades stol och bälten ut, taket och ratten av. Batteriet åkte ur med, vägde 10-11kg. Lättade bort lite grejjer i samma veva ca 1 kg till. Repade lacken flera gånger, men jag har gett upp, det är omöjligt i mitt astrånga garage att inte göra :(
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by ephas »

Kul och se att det händer en massa. Du borde ha sparat 3-4kg per huv/lucka. Det gjorde jag och då tror jag att du kapat bort lite mer än mig faktiskt :oops: Hehehe.

Toklätta så att du kommer en bra bit under 963 istället och så kan du kasta in en passagerarstol permanent som barlast som hjälper cornerweighten och bilbalansen väldigt mycket + fördelen av att alltid ha en passagerarstol i och ändå ligga på gränsen. För att komma dit tror jag dock du behöver gå loss lite med vinkelslip alternativt skaffa prylar i glasfiber :-)

Dörrarna döljer nästan 15kg/st....
Oj, råkade jag skriva det precis...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Niklas Falk »

Nja, högerstyrt behöver ju inte lastas på passagerarsidan som vänsterstyrda behöver (för att ha mer vikt på högersidan för extrema banor som Falkenberg).
Vill man välta vikten mer åt höger så lättar man bara vänsterdörren och har maximal förarskydd kvar i högerdörren.
Blytackor i högertröskeln är ett annat knep...Om man nu råkar bli för lätt.

Jag borrar cylindrarna istället (för att "slippa" lätta), men det är ju inte lämpligt för alla. :D
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Tjena,

tackar för tipsen. Dörrarna får vara orörda, passagerardörren skyddar ju flickvännen, så där kapar jag sist. Förardörren skyddar mig, och jag gillar att leva :) Om jag får i en fullbur, då blir det däremot att tänka på detta igen.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by ephas »

Lejban wrote:Tjena,

tackar för tipsen. Dörrarna får vara orörda, passagerardörren skyddar ju flickvännen, så där kapar jag sist. Förardörren skyddar mig, och jag gillar att leva :) Om jag får i en fullbur, då blir det däremot att tänka på detta igen.
Lejban, du har missuppfattat det hela :mrgreen: . Du ska köra om folk, inte in i folk och därför behöver du varken krockskyydd i dörrar eller krockbalkar fram/bak. Jag lever fortfarande... (dock själv förvånad när jag tänker efter)

Förresten, du tycker alltså om din flickvän? :lol:

hehe
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by ephas »

Niklas Falk wrote:Nja, högerstyrt
Just det, glömde att Lajban kör högerstyrt...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Leksaker:
offset bushings.jpg
Nån som vet vad dom små metallgrejjerna är? Ser ut som ventiler till en cykel typ.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Bernie »

Smörjnipplar?
Jonas Bernhardt
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Niklas Falk »

Bernie wrote:Smörjnipplar?
Som dubblar som lås för bussningen i bärarmen (så de inte snurrar).
http://949racing.com/installingzerkfittings.aspx
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:
Bernie wrote:Smörjnipplar?
Som dubblar som lås för bussningen i bärarmen (så de inte snurrar).
http://949racing.com/installingzerkfittings.aspx
Tackar. Ja, jag funderade på det då man inte gärna vill att dessa snurrar det minsta...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Lejban wrote:
Niklas Falk wrote:
Bernie wrote:Smörjnipplar?
Som dubblar som lås för bussningen i bärarmen (så de inte snurrar).
http://949racing.com/installingzerkfittings.aspx
Tackar. Ja, jag funderade på det då man inte gärna vill att dessa snurrar det minsta...
Gah timmy påpekade nu att dessa gängade hål inte finns orginal... hjälp tänkte jag först, men han påpekade att man tydligen kan skapa gängor själv! Och vipps så löste han massa andra problem jag har med fastsättning av grejjer! :up: Gängverktygssats

Fruktansvärt jobbigt att inte ha all kunskap när man ska designa lösningar :down: Nått annan baskunskap som jag kanske missat? :?: Kanske nån bygg bil for dummies hemsida som jag kan plugga in? Alla verkar anta att man vet sånt här...

Passar på att fråga en annan sak: Hur höjer jag enklast bakluckan så den passar karossen igen efter lättningen? Jag hittade nått som heter rörisolering på cleas ohlsson, det var typ skumgummi som skulle sitta runt rör. funkar, eller har ni en bättre lösning?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Victor »

Lejban wrote:Nått annan baskunskap som jag kanske missat? :?: Kanske nån bygg bil for dummies hemsida som jag kan plugga in? Alla verkar anta att man vet sånt här...

Passar på att fråga en annan sak: Hur höjer jag enklast bakluckan så den passar karossen igen efter lättningen? Jag hittade nått som heter rörisolering på cleas ohlsson, det var typ skumgummi som skulle sitta runt rör. funkar, eller har ni en bättre lösning?
Omöjligt att svara på, det finns säkert många saker som en del som har mekat länge inte vet om som andra anser vara självklara.

Men angående bakluckan så skulle jag nog försöka göra någon form av stöd i fast material, skumplast och liknande brukar sjunka ihop med tiden. Några bockade plåtbitar skruvade i luckan med lite eltejp runt delen som går emot karossen kanske? Spånar fritt utan att veta exakt hur det ser ut.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Passar på att fråga en annan sak: Hur höjer jag enklast bakluckan så den passar karossen igen efter lättningen? Jag hittade nått som heter rörisolering på cleas ohlsson, det var typ skumgummi som skulle sitta runt rör. funkar, eller har ni en bättre lösning?
Jag utgår från att din baklucka numera hålls på plats med vanliga huvlus, dvs ett lås som går igenom bakluckan och låses med sprint på ovansidan? Så nu ligger den lite för lågt och skramlar omkring. Detta löses busenkelt med en stump gummislang, t ex en bit från ett kasserat oljekylsystem. Gummislang är klart att föredra då den inte skaver på andra komponenter, utesluter skrammel och kan skäras till rätt längd på 2sekunder. Jag demonstrerar och donerar en bit slang när du kommer på besök på söndag. :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Torkel k wrote:
Lejban wrote:Passar på att fråga en annan sak: Hur höjer jag enklast bakluckan så den passar karossen igen efter lättningen? Jag hittade nått som heter rörisolering på cleas ohlsson, det var typ skumgummi som skulle sitta runt rör. funkar, eller har ni en bättre lösning?
Jag utgår från att din baklucka numera hålls på plats med vanliga huvlus, dvs ett lås som går igenom bakluckan och låses med sprint på ovansidan? Så nu ligger den lite för lågt och skramlar omkring. Detta löses busenkelt med en stump gummislang, t ex en bit från ett kasserat oljekylsystem. Gummislang är klart att föredra då den inte skaver på andra komponenter, utesluter skrammel och kan skäras till rätt längd på 2sekunder. Jag demonstrerar och donerar en bit slang när du kommer på besök på söndag. :D
Du har förstått det helt rätt. :up:

Låter klockrent! Taget! :bow:

Ja jag har fixat dom bakre huvlåsen, men eftersom jag även tagit bort gångjärnen, så ska jag montera huvlås även fram. Tänke göra det efter att luckarn är tillbaka på rätt höjd. Det är väl 2cm fel eller så och eftersom bakluckan nu saknar all stabilitet, så behövs den nog hålla upp hela vägen runt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Nu jävlar kör vi hårt! :bananahead: Vem är me?
  • Intrumentbrädan skickad till kalmar för flockning :up:
  • tändkablar, tändstift och svarta blinkers mm beställda ifrån mx-5parts. :up:
  • Fälgar beställda ifrån 949 racing :up:
  • Framlyktorna är nästan klara (plastlock) :up:
  • Och nyss så har danielj fixat mig ett garage som kostar 1400:- MINDRE i månaden än det jag har idag :P :bow: Daniel!
nej jag har inte vunnit på lotto, faktist sparat lite. :mrgreen: nu hoppas pengarna räcker till julklappar med haha :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Victor »

Lejban wrote:Nu jävlar kör vi hårt! :bananahead: Vem är me?
  • Intrumentbrädan skickad till kalmar för flockning :up:
  • tändkablar, tändstift och svarta blinkers mm beställda ifrån mx-5parts. :up:
  • Fälgar beställda ifrån 949 racing :up:
  • Framlyktorna är nästan klara (plastlock) :up:
  • Och nyss så har danielj fixat mig ett garage som kostar 1400:- MINDRE i månaden än det jag har idag :P :bow: Daniel!
nej jag har inte vunnit på lotto, faktist sparat lite. :mrgreen: nu hoppas pengarna räcker till julklappar med haha :P
Rock on :twisted: :up:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Niklas Falk »

Kan förresten meddela att Tobias är skyldig att ha inspirerat till en nytagen licens i lördags.

Att få en sån hälsning på Sturup var minst sagt oväntat :D
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Alexander Mullaart »

Kör hårt :D!
Alexander Mullaart
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:Kan förresten meddela att Tobias är skyldig att ha inspirerat till en nytagen licens i lördags.

Att få en sån hälsning på Sturup var minst sagt oväntat :D
Lysande! Gott jobbat!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:Kan förresten meddela att Tobias är skyldig att ha inspirerat till en nytagen licens i lördags.

Att få en sån hälsning på Sturup var minst sagt oväntat :D
Awsome! :bananahead: Vad roligt att höra!

Berätta gärna vem och på vilket sätt (om det är via forumet här eller simracingfolket eller rejsa?)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lennart »

Lejban wrote:Nu jävlar kör vi hårt! :bananahead: Vem är me?
  • Intrumentbrädan skickad till kalmar för flockning :up:
  • tändkablar, tändstift och svarta blinkers mm beställda ifrån mx-5parts. :up:
  • Fälgar beställda ifrån 949 racing :up:
  • Framlyktorna är nästan klara (plastlock) :up:
  • Och nyss så har danielj fixat mig ett garage som kostar 1400:- MINDRE i månaden än det jag har idag :P :bow: Daniel!
nej jag har inte vunnit på lotto, faktist sparat lite. :mrgreen: nu hoppas pengarna räcker till julklappar med haha :P
:idea: Bra att du gör allt detta klart innan du säljer för 40 laxar till mig!! :banana: :think2: :mrgreen: :up: :bow:
Lennart Pettersson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Lennart wrote: :idea: Bra att du gör allt detta klart innan du säljer för 40 laxar till mig!! :banana: :think2: :mrgreen: :up: :bow:
Jag är vegitarian, så jag vet inte vad en lax kostar, men om det är tio tusen, då har vi en deal!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Igår blev det några timmar i garaget. Jag är jätteduktig på att göra alla grejjer samtidigt, så i vanliga fall blir ingenting klart, men igår lyckades jag iaf byta ventilkåpapackningen och tändstift och tändstiftakablar.

Packningen behövdes verkligen bytas, så här såg det ut när jag drog ur ett av tändstiften:
oljigt tändstift.jpg
Fint blev det med nya kablar och putsade iaf 10min på kåpan innan jag tröttnade:
fin motor.jpg
Ny placering av luftfilter, luften borde vara kallast här, och dessutom så skapar splittern ett visst övertryck, rätta mig om jag har fel. det enda är att filtret kan få en del vatten på sig ifall det regnar... vad säger ni?
insug.jpg
Bakluckan är nu höjd till rätt höjd, genom att ta bort listen och ersätta den med rörisolering så spar man även 600g. Tyvärr så hade jag slarvat bort ett huvlås, så inte heller detta blev helt klart.
bakluckskum.jpg
Sen var jag tvungen att skruva på blingblinkersen, bara för att se hur det kommer se ut:
fin front.jpg
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Efter ännu lite jobb i garaget så har jag lyckas komma till vändpunkten; nu har jag inget mer som ska skruvas av bilen, u nu är det bara tvätta, måla, bygga och skruva ihop kvar:
rensad.jpg
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply