Pingen wrote:Aha. Alltså att bussningarna sitter så tight att de "låser" till exempel länkarmarnas rörelser.
Jaha, nu förstår jag. Du syftar alltså på diskussionen jag hade med Torkel?!
Jag kan inte tala för en "generell" bedömning av "hårdare" bussningar då min kunskap inte går så långt men både jag och Torkel har haft samma problem med polyurethanbussningar. Även efter att jag svarvat min hylsor och fettat in ordentligt så fick jag de aldrig att gå så lätt som jag ville.
Alla nedanstående åsikter är baserade på de Powerflex (lila) jag hade monterade jämnfört med orginal samt de som jag och Mumm svarvat. Detta är alltså inte en generell "lag" som gäller alla eftermarknadsbussningar. Det kan mycket väl vara så att det enbart gällde just den modellen. Vill bara skriva det så att ingen tolkar något annat.
Jag vill dessutom överhuvudtaget inte kalla dessa bussningar för hårda då jag med fingerkraft kunde komprimera bussningen efter att jag demonterat den
. När jag jämnförde med orginal som var i bra skick så tyckte jag faktiskt att den dels hade en genomtänkt funktion och dels var hårdare. Rätt monterade gav de även mindre friktion än polyurethan bussningarna då de arbetar på ett annat sätt.
I min värld finns det i dagsläget 4 saker att göra om man börja få slitna bussningar och alternativen är lite beroende på ekonomi/kunskap/tid.
1. I första hand hade jag köpt nya orginalbussningar och ersatt de gamla. Snabbt, enkelt och billigt.
2. Hade jag haft mer tid (och faktiskt mindre pengar i mitt fall) så hade jag gjort precis som jag har gjort. Det
vill säga köpt råmaterial på metervara och svarvat varje bussning individuellt till varje infästning. Ja, för de
diffar en hel del och det är därför en universalsats som säljs till alla bilar inte kan vara optimal för alla. Detta
billigare i kr än att köpa färdigt men tar sååååå mycket längre tid. Vilken tur att vi har nätter som folk hävdar
att man sover på, vad är sova förresten?
3. Hade jag haft typ 50% bättre månadsinkomst så hade jag byggt om alla bärarmar med uniballs istället samt satt
justering vid varje uniball och fått justeringsmöjligheter bårtom denna värld
Detta är ett väldigt dyyyyrt
ingrepp och väldigt tidskrävande.
Jag skulle gissa på att det i alla fall tar dubbel tid gentemot att "bara" svarva egna.
4. Hade jag vunnit på lotto så hade jag tävlat i Carrera Cup...
skämt osido
Hade jag haft väldigt mycket mer pengar än vad jag har så hade jag köpt nya bärarmar
i rörramskonstruktion (finns färdiga kit för mellan $1500-$2000 till hela bilen) och satt kapen i dem direkt för
att ersätta bussningar med uniballs. Ny pratar vi pengar men troligtvis mindre tid än att bygga om OEM armar.
Kostnader?
Alternativ 1: Vad kan de kosta? I snitt 250:- st kanske? Totalt finns det (om jag räknat rätt) så finns det 22st
bussningar i hela bilen vilket då skulle bli ca 5000:- troligtvis beroende på var man köper det. Dessa går rätt
fort att byta med alldeles för mycket vilja, en vanlig domkraft och lite olika krafthylsor. En mindre press
underlättar en del (finns på biltema)
Alternativ 2: En massa tid och inte ens ett fyrsiffrigt belopp för råmaterialet och kanske någon hundralapp för
skärblad till svarven. Överdos av tålamod, mätningar, uträkningar och tid är bra att ha
Alternativ 3: Vill man ha kvalitetsprylar som håller så skulle jag väl tippa på ca 10-15k i materialkostnad plus
mer än gissningvis dubbel tid än vad egen svarvning tar.
Alternativ 4: Det är nog inte fel och räkna 25-30k i materialkostnad + tid.
Så vad säger ni grabbar?
Alternativ 4 känns juh givet, lättar dessutom bilen några kg
Alla ovanstående åsikter är baserade på de Powerflex (lila) jag hade monterade jämnfört med orginal samt de som jag och Mumm svarvat. Detta är alltså inte en generell "lag" som gäller alla eftermarknadsbussningar. Det kan mycket väl vara så att det enbart gällde just den modellen. Vill bara skriva det så att ingen tolkar något annat.