Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by TPR »

Josen wrote:din bil går bra även rakt fram nu :shock:
Är det pga den 6-växlade lådan eller har du ändrat något mer?
Insuget oxå förstås. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Bogserar denna Wall of text hit.

Diskussionen fortgår kanske bättre här.
Vill hålla den öppen, för PM ser bara två personer.




Bakgrunden är Ssm 2010.

Snack om uppförande på banan och full(ful) kontakt racing.
En välbesökt tråd där tre st fightades i text och de flesta inlägg raderades.

viewtopic.php?f=19&t=1556


Har funderat länge på hur jag ska göra med mitt svar på följande inlägg.
Ska jag leka "Allan redo" så alla blir nöjda och någorlunda glada, eller skriva vad jag tänker?

Texten under är inte enbart menad till Fredrik, utan till de medlemmar som på något sätt känner att detta kan man ta till sig.

Fredrik Henriksson wrote:Jag har tyvärr ingen film från detta rejset då kameran låg kvar i stugan. När jag ser din film så ger jag inte plats nog till dig. :oops: Vet att jag hade för avsikt att gå mot innern för att testa om jag kunde ta något på Robert (har p-boxfiler som visar shortest way is not so bad). Du ser ut att vara långt bort i bakspegeln när jag bestämmer spårval (jag märker dig inte förrän det ryker grus och blir då mäkta irriterad över att du än en gång dyker upp innanför mig) Hade jag tittat än en gång i bakspegeln så hade jag sett hur nära du kommit, men det fanns inte i min värld att du skulle kommit ifatt. Jag hade helt enkelt missbedömt din fart förstår jag nu. Trodde i stunden när jag ser dig på innern att du kommit ifatt genom tokatackarande sen inbromsning och instyrning där plats ej fanns (varpå jag var lite grumpen i depån, eller vi var på varandra).
Din bil går fort, jag skulle haft bättre uppsikt, sorry... :oops:

Räknar kallt med att någon kommer ha svårt att hålla isär två incidenter... :roll:


Fredrik. Jag bad dig om ursäkt för smällen på Hyllinge, du bad mig här om ursäkt för Ssm.

Efter denna text så kanske du ändrar ditt sorry.
Det är helt ok Fredrik om du gör det.



Du skriver tydligt hur dina tankar och uppfattning var/är.

Här kommer mitt vy av det hela, vad min uppfattning var, och till största del, fortfarande är.


Om man kollar i början av filmen fram till 0,28:
http://www.youtube.com/watch?v=enNFQWQhzT0

Din sidoförflyttning sker halvsekunden efter min, dessutom när banan fortfarande går rakt fram.
Detta tror jag, har att göra med att jag är på väg att gå upp jämsides med dig.
Varken driftboxar eller Robert upplever jag spelar någon roll här.


Samma film.
Vid 0,17 sek ca, så uppfattar jag det som det är då du är som mest irriterad.
(baserad på din text ovan.)
Eftersom du svänger ytterliggare in mot mig.

Vid 5.29.
http://www.youtube.com/watch?v=ayVKHNPgw9cd


Du skriver:
-Trodde i stunden när jag ser dig på innern att du kommit ifatt genom tokatackarande sen inbromsning och instyrning där plats ej fanns.

Jag svängde höger in på gräset, för att annars hade vi gått ihop.
Du valde att svänga höger när jag kom upp på din insida, så att det verkligen inte ska finnas den där asfalten till alla, som vi pratade om på morgonens briefing.
Vet att vi pratade om det på morgonen, eftersom det var jag som tog upp det.

Anledningen varför jag tog upp det var bla detta:
Från 32,40
http://vimeo.com/13621370

Att det är Osbech som "drabbas" spelar ingen roll, utan enbart händelsen.


Som det ser ut genom mitt fönster, så prejar du vid båda tillfällena.


Jag vet att jag går på dig hårt här.
Du har aldrig fått en bestraffning.
Det betyder i regelboken: Go on, don´t look back.

Du har gått ut med att du vill vinna, att det är viktigt för dig.
Vilket är helt ok, naturligtvis.

Men på detta sätt?


En av anledningarna till min text är att jag själv körde så här på Kullen -09 mot Niklas Falk.
Den seger gav mig bara poäng. Och en varningsflagg.
Inget annat.
Här är vi olika från person till person.

Borde fått svartflagg efter första smällen redan.

Jag prejade Niklas tills det small. Jag svängde in mot honom så han körde in i mig.
Dumheter från mitt håll.

Från 3,05:
http://www.youtube.com/user/gokartingma ... Srfe9EeqnI



Ska inte leka stålmannen här, vill delge detta bara för att avdramatisera våran clubracing lite:
När Porsche Henrik kom upp på min vänstersida ut på start och mål vid Mantorp tävlingen i år, sista varvet.
Kunde jag lätt lagt upp honom mot staketet.
Det hade inte varit snyggt, men gett mig en guldmedalj förmodligen.
Stannade i mitten.

En snygg fight är för mig värt mer än placeringar.
Ge och ta.
Köra jämsides utan stora risker och lämna plats, för vill man så går det.
När hjälmen åker av, och mungiporna är uppåt på mer än en förare efter en fair fight på banan.
Då vinner alla.



Vidare: 1.
Folk ville lägga en protest på Robert vid Ssm smällen, för att domarna inte gjort sitt jobb.
Arrangörerna och SBF gillar att det händer grejer ända till någon skadas, eller att det ska bärgas bilar.
Speciellt på Ssm där det är så mycket publikintäkter.
Reglerna är bara en uppmaning har det visat sig, annars hade det viftas svart betydligt oftare.
Därför är det mycket egenansvar i vår idrott/hobby.


Gula Porschar ska ta sitt.
En svart Fiero som gjorde sig känd för att stänga, har numera en annan attityd på banan.
Halbig ska anamma Pihls och Serwanskis gentlemanna side to side körning. Och inte ABS dyka.
Roberts kommande varvningar kan bli utbildningsmaterial i framtiden.
Osbech kommer inte leka orm på rakorna. Men ändå fortsätta köra av på uppvärmningsvarven i B gänget.
Niklas Falk kommer oftare köra innanför de vita linjerna.
Andreas och Magnus kommer ha 4 dubbla backspeglar.
Hammarsjö kommer smyga vid MG fighter.
Kullman kommer undvika 7ór med alla medel möjliga.
Martin kommer hänga ut sina fendrarna vid körning bredvid gula bilar.
Drangel och Waern slutar leka kull.
Osv, osv


De flesta saker som kommer hända och som har hänt, är olyckshändelser, missbedömningar och ibland rent klantigt helt enkelt.
Sen finns det tillfällen då man har ett val...
Då borde "sportvagnsandan" göra att man backar av, och inväntar ett annat läge.



Vidare: 2.

Skrev i ett PM till Per H, att jag tyckte det var bra när han tog bort en text som kritiserade Robert.

Har ändrat mig i den frågan.
Till 100%.
Om alla ska lulla omkring i mystofflor och inte få säga vad dom egentligen tycker, så är det inte bra.
Forumet är väl ett lysande ställe att komma fram till saker så ALLA ser det.


Om folk gått på mig hårdare efter Kullen hade jag inte tyckt det var kul, men helt ok.
Jag gjorde fel.
Ser andra förare att man kan INTE uppföra sig hur som helst utan att få reaktioner.
Så lugnas bankörningarna ned, jag har själv kört farligt för andra förare i min närhet.
Senast på Hyllinges KM.

Robert kommer iom kritiken till honom, förmodligen hålla löjliga avstånd i framtidens varvningar.
Han kanske har varit för nära?, de varvade förarna kanske inte varit uppmärksamma?
Oavsett vem som gjort vad, de två varvningsincidenterna som varit kring honom har gett ALLA förare i cupen något att fundera på.
Varvande som varvade.

Lovade mig själv och min mentor Osbech, ingen kontakt på Ssm, oavsett situationen.
Gick ju nästan...
(Kommer på film 2 från Ssm.)

Forumet ska inte vara någon skampåle, och fullt av pekpinnar.
Men dryftas inte åsikter och olika synsätt, så görs samma dumma och fula grejer på banan.
Kanske som i mitt fall: - pga dålig självinsikt.
Alla läser inte här, men dom som gör det kanske kan ta åt sig något positivt även ur en het diskussion!?

Finns ett tydligt mönster i antalet besök i tråden där tangentfighten ägde rum.
Ämnet intresserade publiken.
Last edited by gokarting.nu on Tue 27 Jul 2010, 13:37, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Uj vad du skriver! :mrgreen:

Orkade inte titta på alla filmer men jag har sett händelserna hundra gånger så jag har dem på näthinnan. :)

Vad kan jag säga. När det gäller mina sidoförflyttningar så är och kommer min åsikt fortsatt vara att man får förflytta sig/täcka en gång så länge bakomvarande fortfarande ligger bakom och därmed inte kommit upp jämsides. Den som fortfarande trycker på i det läget bakifrån anser jag gör fel. Jag tycker detta är en del av racing och jag ser det hela tiden när jag tittar på racing. ok, vi är inte proffs och roadsport skall inte vara en plats för agresiv racing. Jag tycker sämre om attackerna bakifrån. Som långloppekillen som körde på mig sa. Föraren framför kan bara styra när attacken bakifrån kommer, den attackerande föraren bakifrån har full sikt, kan styra, kan bromsa och framförallt välja när attacken sker.
När jag tittar på min film från SSM förra året så är jag nöjd med mitt spårbyte, att bakomvarande väljer att försöka fullfölja genom att köra utanför banan är hans sak. Det jag skäms för, vilket jag sa när jag visade filmen i depån på Falkenberg, är min agresiva attack bakifrån i kurvan upp mot idioten på en B-bil. :oops:
Sen är jag ledsen för att jag inte lämnar plats åt dig Andreas i Kurva.1. MY BAD. I´M SORRY! Du var brevid mig!! Jag gjorde en felbedömning! :oops:

Om nu alla säger att det är fel att byta spår (en gång) i försvarande syfte så länge bakomvarande fortfarande är bakom så ändrar jag min körstil, no problems. :up: Annars så har jag för avsikt att fortsätta köra så och jag förväntar mig inget annat av andra då det är något jag sett som vardagsmat när jag själv ligger bakom.

När det gäller vinna till varje pris. Jag och Westin blev uppkallade till tävlingsledningen förra året då de hade fått rapport om att Westin hade stängt mig. Tävlingsledningen föreslog då att jag skulle utses till vinnare. Jag upplevde att Westin kört fair även om han bytt spår när jag låg bakom. Tävlingsledningen ritade upp scenariot de fått beskrivet från flaggtornet vad som hänt. De beskrev att jag fått in nosen varpå Westin bytt spår och därmed trängt mig. Hade vinst gått före min heder så hade jag sagt ja till deras förslag. Nu upplevde jag en fair men tuff fight och vägrade därför att ta vinsten ifrån Westin.

Vi har olika åsikter. Det är mänskligt... :)

Jag anser också att tävlingsledning/arrangörer är slapphänta. Jag har haft diskussion med MSCC om detta och tänker prata med arrangörer framöver. Jag vill inte att de skall överdriva utan bara öppna ögonen, krävs inte mkt för att vi alla skall fatta att ribban sänkts och då backar alla ett pinnhål... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Fredrik, du gör mycket för serien o forumet.
Du är i det mesta, roddar och engagerar dig. Det ska du ha cred för.

Du är sorry för incidenten, jag ser det.
Och det är taget. :up:

Ang Anderstorp tävlingen.
Ifrågasätter inte din heder.
Utan var gränserna ligger för hur man tar sig till, eller bevakar placeringar på ute banan.

Du har heder Fredrik, annars hade jag aldrig skrivit lagt ner denna energin.
På att få dig ur din svacka:).


Vi kommer mötas i depåerna och ute på banorna i framtiden.
Som de vuxna varelserna vi (iallafall fysiskt...:) är, så är det viktigt att vi är hövliga, och inte tar våra delade meningar med oss i varje möte.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det du tycker är stängningar, tycker jag är rena prejningar i de aktuella fallen.
För att klargöra min uppfattning ännu en gång.

Vi har HELT olika definitioner på vad en stängning är Fredrik.

Alla ska ha plats på asfalten till sin bil.
Och så sa vi morgonen på Ssm.
Detta borde alla respektera.

Du skriver:
När jag tittar på min film från SSM förra året så är jag nöjd med mitt spårbyte, att bakomvarande väljer att försöka fullfölja genom att köra utanför banan är hans sak.

Varför ska en annan bil behöva köra utanför banan? Det hade inte behövts, om du inte släppt ut mot bilen på din utsida.
Din medtävlare är inte bakom dig.
Detta är du nöjd med dessutom...

Ni två skulle kunnat kört sida vid sida över mållinjen, det tror jag även du tyckt varit roligare än det som hände.

Som du säger, vi är inte proffs.
Som det är nu, så anser jag att du uppför dig på banan som ett.
Och då menar jag inte den positiva delen.

Bara för att banpersonalen och SBF inte delar ut straff, betyder inte det att "rejs kollegorna" är ok med det.
Det är vi överens om.
Det vi inte delar, är uppfattningen om ditt bidragande till problemet.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Pust, det blir mkt skriva nu... :bang: :work:
gokarting.nu wrote: Det du tycker är stängningar, tycker jag är rena prejningar i de aktuella fallen.
För att klargöra min uppfattning ännu en gång.

Vi har HELT olika definitioner på vad en stängning är Fredrik.
Helt klart är att vår syn är olika. Det handlar om två tillfällen. Det ena tillfället är en prejning(återigen I´M SORRY!. Jag vet att jag bara har Robert i ögonen och blir överaskad av att du är på innern, sen får du tro/se vad du vill)
Det andra tillfället får jag usel fart ut på rakan pga av långsam porsche, och jag inser att bakomvarande kommer ha mer fart. Jag ser att han går vänster, jag vet att han inte är brevid när jag gör mitt tillåtna spårbyte varpå detta inte är en "ren prejning" som du uttrycker det!
gokarting.nu wrote: Utan var gränserna ligger för hur man tar sig till, eller bevakar placeringar på ute banan.
Det låter som jag inte kör en meter utan att bära mig illa åt.
Du skriver "...hur man tar sig till, ...". Jag nämner en incident som med ditt resonemang innebär att jag blir "prejad" av B-bilen. Själv tycker jag i efterhand att jag är lite agresiv bakifrån. Denna situation har inte diskuterats eller nämnts av någon annan än mig då jag själv noterat i efterhand att jag nog var lite tuff. Vilka tillfällen syftar du på att jag tar mig till en placering/kör om där jag burit mig illa åt?

Du och jag har haft tre incidenter och dessa ligger inom ramen av ett par veckor (vi har ömsom tagit på oss ansvaret för dessa). Bortser vi från det du kallar prejning och det jag kallar fortsatt forcerande när platsen tagen på SSM förra året (diskussionen om detta kommer aldrig ta slut) så är det dom incidenterna jag har varit inblandad i. (man kan naturligtvis nagelfara allas filmer och diskutera varenda closeracingsituation och då skulle det inte vara svårt att hitta små grejer på alla under en rejshelg)

Då jag själv anser att jag varit inblandad i relativt få incidenter ( råkat bli i huvudsak oss emellan) så känns det ganska konstigt att stå här och få pajerna kastade på sig. Jag brukar inte ge mig på andra. Dom gånger jag gjort det i detta forum så har det varit för att försvara mig själv (jag var hemsk för att jag plastade, jag var hemsk för att jag byggde bur, jag var hemsk för att jag funderade på MS etc etc) och det har i huvudsak varit samma person som alltid hoppat på mig. Men att nu helt plötsligt bli utsinglad som ansvarig för allt som hänt de senaste åren (för det är så det uppfattas när man sätter huvudfokus på en person). Jag har aldrig kastat första stenen och inte sagt nånting här på forumet om din körning, men om man tittar på din bil som inte har en hel panel i princip så känns det ganska konstigt att det är mig ni väljer att sätta fokus på. (det finns fler som relativt frekvent har fått leka plåtslagare på fritiden men dom är försiktigare med att rikta fokus på andra)

sen hållerjag inte med dig vad det gäller "diskutera allt". Jag har haft åsikter om folk men då tar jag det per telefon eller via pm. Det är inget kul att bli "personangripen" inför hela sveriges racingcomunity. Man kan diskutera och förbättra utan att peka ut.

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

TPR wrote:
Josen wrote:din bil går bra även rakt fram nu :shock:
Är det pga den 6-växlade lådan eller har du ändrat något mer?
Insuget oxå förstås. :up:
Jadu Josen...
Det spelar aldrig någon roll hur mycket jobb eller stålar jag lägger ned, bakom dig och dina bilar verkar jag få stanna!


Din Lotus verkade inte vara snabbare än miatan när jag provkörde den, men som du säger vikten spelar enorm roll.
Bredvid varann hade jag inte en susning.
B-ligan får se upp... It´s back.

Nu ska du vara med på Falkenberg!
Inget annat är aktuellt, eller hur!?


Thomas, effektmässigt så är följande gjort iår.
Grenrör.
Tändning upp något.
Insug.

Hur går det själv med nya pärlan?

Av förare som jag varit mest nyfiken på hur dom kör, kan jag säga du ligger utan tvekan högst.
Du verkar kunna så otroligt mycket, så det ska bli ett nöja se dig flyga runt banorna.
Även Osbech har lovordat din framfart. Och den forumstaggen imponerar få förare på.

Spännande Thomas, spännande!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Citat:
Helt klart är att vår syn är olika. Det handlar om två tillfällen. Det ena tillfället är en prejning(återigen I´M SORRY!. Jag vet att jag bara har Robert i ögonen och blir överaskad av att du är på innern, sen får du tro/se vad du vill)

Nu snackar vi samma språk, när du skriver prejning.
Varför kommer vi aldrig komma fram till.


Jag är inte ute efter "dig" Fredrik (kanske lite sexuellt...inte annat...:)
Tack vare denna diskussion kommer förmodligen åtminstone du och jag inte råka i luven på varann igen.
Pga en liknande händelse.
Jag ville markera mina åsikter öppet vad jag tycker om dessa två tillfällen.

Du är en toppförare Fredrik, du är någon som man tittar på, hur du når dina framgångar o dyligt.
Dessa två tillfällen som jag hakat upp på, är inte representativa för allt annat BRA du gjort, och kört.
Varvrekordtider och seriesegrar kommer inte av sig själv.

Du har inte i närheten lika många bucklor som Mattafaran, jag har gjort fel när dom hamnat på min kärra.
Så då kanske jag har erfarenheten och genom den kunna ge dig, eller vem f..n som helst en åsikt när jag ser ett beteende som påminner om mina egna tillkortakommanden.

Både du och jag kommer rycka upp oss extra för att kunna slå oss för bröstet.
Jag lovade mig själv och andra, ingen kontakt från o med Ssm.
Nu när det sket sig... så tar jag med mig det till nästa race. Och denna gången ska det funka!!

Kanske känner du?: -Den där J.vla .u.en Andreas ska inte få vatten på sin kvarn!
Och så seglar vi in över mållinjen på nästa tävling jämsides. Och båda är nöjda med sitt race.
Plåtslagaren och domarna är arbetslösa.
Eventuellt har andra som läser denna diskussion, huvudet ovanför axlarna vid kommande close racing val de ska göra.


Citat:
[/quote] Det låter som jag inte kör en meter utan att bära mig illa åt.
Du skriver "...hur man tar sig till, ...". Jag nämner en incident som med ditt resonemang innebär att jag blir "prejad" av B-bilen. Själv tycker jag i efterhand att jag är lite agresiv bakifrån. Denna situation har inte diskuterats eller nämnts av någon annan än mig då jag själv noterat i efterhand att jag nog var lite tuff. Vilka tillfällen syftar du på att jag tar mig till en placering/kör om där jag burit mig illa åt?

De två som filmerna som länkats till, är det som menats av mig.
Enbart.


Citat:
Då jag själv anser att jag varit inblandad i relativt få incidenter ( råkat bli i huvudsak oss emellan) så känns det ganska konstigt att stå här och få pajerna kastade på sig. Jag brukar inte ge mig på andra. Dom gånger jag gjort det i detta forum så har det varit för att försvara mig själv (jag var hemsk för att jag plastade, jag var hemsk för att jag byggde bur, jag var hemsk för att jag funderade på MS etc etc) och det har i huvudsak varit samma person som alltid hoppat på mig. Men att nu helt plötsligt bli utsinglad som ansvarig för allt som hänt de senaste åren (för det är så det uppfattas när man sätter huvudfokus på en person). Jag har aldrig kastat första stenen och inte sagt nånting här på forumet om din körning, men om man tittar på din bil som inte har en hel panel i princip så känns det ganska konstigt att det är mig ni väljer att sätta fokus på. (det finns fler som relativt frekvent har fått leka plåtslagare på fritiden men dom är försiktigare med att rikta fokus på andra)

Ang texten ovan.
Vi har spenderat mycket tid i telefon o dyligt, om ditt o datt. Du har mycket och många bra ideer.
Det mesta du tar tag i genomför du också med bravur.
Som jag skrivit tidigare, du är bra för denna Miataserie Fredrik, de som läser här återkommande vet hur mycket energi och kunnande du ger andra.
Du sprider även miatasäden... omkring dig, så nu finns det en modsport miata också!

Du är en viktig person i vår serie Fredrik, en tillgång.
Dom som tycker annat kan du skicka till mig:)
Eftersom jag vet hur mycket energi du lägger ned.

Jag tycker du gjort två saker ute på banan som inte var bra.
Eftersom du inte reagerat på det själv, så skrev jag vad jag anser.


Citat:
sen hållerjag inte med dig vad det gäller "diskutera allt". Jag har haft åsikter om folk men då tar jag det per telefon eller via pm. Det är inget kul att bli "personangripen" inför hela sveriges racingcomunity. Man kan diskutera och förbättra utan att peka ut.

/Fredrik[/quote]

Du är inte Personangripen, din körning vid två olika tillfällen är ifrågasatt.


Frågan är vem som "förlorar" mest på detta Fredrik.
Tro inte du tappar ansiktet bara för att du inte delar min uppfattning om uppträdande på banorna.
Sveriges Racingcommunity ser vilkens bil som har kört mest buckelvänligt i vår serie.
Dom tar nog mina åsikter med en nypa salt ska du se.



Edit: manuell citering...vet inte hur man gör..
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Du har ett stort engagemang Andreas och det vet alla. Du bidrar med mkt och är en duktig inkastare till klubb och racingen! :up:

Vi har olika åsikter vad det gäller vissa saker men huvudragen är vi överens om. Kontakt och olika agresiva körsätt som kan bidra till kontakt och olyckor är inte bra. Vi är flera som gjort fel vid olika tillfällen. Precis som du säger är det viktiga att var och en tar sig i kragen och tar till sig att vi måste tagga ner. Jag kommer säkerligen gå in på innern redan mitt på rakan framöver. :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Josen »

Det andra tillfället får jag usel fart ut på rakan pga av långsam porsche, och jag inser att bakomvarande kommer ha mer fart. Jag ser att han går vänster, jag vet att han inte är brevid när jag gör mitt tillåtna spårbyte varpå detta inte är en "ren prejning" som du uttrycker det!
Vill inte sabba Andreas tråd men på rena felaktigheter känner jag mig tvingad att svara

1) Titta på din film - Porschen är långt före du är inte hindrad.

2) Spårvalsbyte du gjorde fanns det ingen anledning att göra + att du gjorde det så grovt jag var tvungen att köra av banan - inser vem som helst att ingen regel tillåter annan att tvinga av någon från de vita linjerna utifrån ett s.k tillåtet spårvalsbyte - faller ju på sin egen orimlighet. Dvs du var inte före mig och kunde byta spå hej vilt ! Bara att glo på filmen

Jag hade uppfattningen att inga spårvalbyten får ske inom två billängder avstånd - nu hittar jag inte FIA reglerna hos sbf.se men Fredrik som tydlig expert kanske kan dela med sig av sin djupa kunskap om detta och peka i vilket doc detta om spårval står ? Skall leta vidare i sbf pdf docs...

Hade du rakryggat sagt "japp trängde ut dig för att du inte skulle kunna köra om - sorry för det" striden hetta gav detta precis som mitt ormade på banan. Hade jag inte brytt mig, men och svamla om regler och leka bror duktigt och fortsätta i samma anda mot Andreas suger... :-[...

Uppriktigt så när jag kommer ligga nära dig i framtida tränings/race pass kommer jag känna mig väldigt osäker på vad du hittar på. Kommer göra allt jag kan för att undvika dig. Hoppas det blir modsport för dig ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Det andra tillfället får jag usel fart ut på rakan pga av långsam porsche, och jag inser att bakomvarande kommer ha mer fart. Jag ser att han går vänster, jag vet att han inte är brevid när jag gör mitt tillåtna spårbyte varpå detta inte är en "ren prejning" som du uttrycker det!
Vill inte sabba Andreas tråd men på rena felaktigheter känner jag mig tvingad att svara

1) Titta på din film - Porschen är långt före du är inte hindrad.

2) Spårvalsbyte du gjorde fanns det ingen anledning att göra + att du gjorde det så grovt jag var tvungen att köra av banan - inser vem som helst att ingen regel tillåter annan att tvinga av någon från de vita linjerna utifrån ett s.k tillåtet spårvalsbyte - faller ju på sin egen orimlighet. Dvs du var inte före mig och kunde byta spå hej vilt ! Bara att glo på filmen

Jag hade uppfattningen att inga spårvalbyten får ske inom två billängder avstånd - nu hittar jag inte FIA reglerna hos sbf.se men Fredrik som tydlig expert kanske kan dela med sig av sin djupa kunskap om detta och peka i vilket doc detta om spårval står ? Skall leta vidare i sbf pdf docs...

Hade du rakryggat sagt "japp trängde ut dig för att du inte skulle kunna köra om - sorry för det" striden hetta gav detta precis som mitt ormade på banan. Hade jag inte brytt mig, men och svamla om regler och leka bror duktigt och fortsätta i samma anda mot Andreas suger... :-[...

Uppriktigt så när jag kommer ligga nära dig i framtida tränings/race pass kommer jag känna mig väldigt osäker på vad du hittar på. Kommer göra allt jag kan för att undvika dig. Hoppas det blir modsport för dig ;)
Jag är inte expert på regler utan går på vad minns från licenskursen, vad jag hört av andra och tittat på hur andra kör i race (du är en av dom).
Klart jag byter spår i stridens hetta... Du pushar, också stridens hetta... Ältat detta i över ett år nu, jag vann, get over it...
Min inboardfilm visar tydligt att jag är hindrad av porschen (precis som du var), sen är vi olika om vi ligger 10cm ifrån eller någon meter, resultatet blir desamma dvs låg fart ut...

Du får göra vad du vill i undvikandet av mig. Men kör du Roadsport B kan det mkt väl bli så att vi tävlar mot varandra igen... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Du har ett stort engagemang Andreas och det vet alla. Du bidrar med mkt och är en duktig inkastare till klubb och racingen! :up:

Vi har olika åsikter vad det gäller vissa saker men huvudragen är vi överens om. Kontakt och olika agresiva körsätt som kan bidra till kontakt och olyckor är inte bra. Vi är flera som gjort fel vid olika tillfällen. Precis som du säger är det viktiga att var och en tar sig i kragen och tar till sig att vi måste tagga ner. Jag kommer säkerligen gå in på innern redan mitt på rakan framöver. :mrgreen:
Innern är din.

Känns som röken skingrar sig här.

Nu är det bara de sexuella kraven kvar Fredrik, sen kanske vi kan lägga vapnen åt sidan?
Attachments
ytterliggare.en.miatist.i.armen...jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Ska ni bägge köra i B????

Då säljer jag, och köper en annan leksak. För det ska jag bevittna från första parkett.















AAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHH: KOMMER PIHL MED OCKSÅ!!!!
JA DÅ JÄVLAR LEKER LIVET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TV RÄTTIGHETERNA BLIR DYRARE ÄN FOTBOLLS VM!!!!!

VILKEN SÄSONG DET SKULLE BLI!

DÅ KOMMER ORDNINGSVAKTER BEHÖVAS I DEPÅN OCH FÖRARNA KOMMER HA KLIPPKORT PÅ PSYKET!!!!!!!!!!!!!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Josen »

Sorry Andreas för OT :)
Klart jag byter spår i stridens hetta... Du pushar, också stridens hetta... Ältat detta i över ett år nu, jag vann, get over it...
Inte jag som drar upp det :D - du hade vunnit vi vilket fall som helst 8) Jag var ju bara ett stör-moment... ;)
Men att du 'vann' berodde bara på ( och det vet vi alla ) att en grön Porsche hjälpte dig och det måste DU komma över :D och gå vidare med

Edit
Du får göra vad du vill i undvikandet av mig. Men kör du Roadsport B kan det mkt väl bli så att vi tävlar mot varandra igen... ;)
Skall du inte försöka och vinna C /MX-5 cupen med lite rikligt motstånd förra året var lite väl lätt va ? ;)
Fuska inte nu :lol:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:Ska ni bägge köra i B????
tänkte dubbla modsport.3 och Roadsport.B Dubbelt så mkt racing för bara 600:- till. :)

Men vi får se om jag har råd med klippkortet till psyket... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Men att du 'vann' berodde bara på ( och det vet vi alla ) att en grön Porsche hjälpte dig och det måste DU komma över :D och gå vidare med
Att jag vann Cupracet (Westin vann C och satte en fantastisk tid tid) berodde på att jag körde förbi dig och rullade först över mållinjen. Vad som hänt om inte porschen stoppat oss är en ganska meningslös hypotetisk spekulation där vi med med säkerhet skulle ha olika syn på sannolikt resultat... :roll:
Josen wrote: Skall du inte försöka och vinna C /MX-5 cupen med lite rikligt motstånd förra året var lite väl lätt va ? ;)
Fuska inte nu :lol:

Tyckte inte det var lätt att vinna förra året, det avgjordes inte förrän sista rejset. Det var bara på Falkenberg som tuggmotståndet var litet tunnt...
B passar bättre om man vill dubbla med Modsport...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Cyberoid »

gokarting.nu wrote: Tändning upp något.
Hur fasen gör man det på en NB? Där finns väl inga justermöjligheter? :think2:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by ephas »

Hej Farbröder, lillpojken som fortfarande har fisar som låter här :lol:

Ville dela med mig av lite tankar och skriver inte detta för att peka ut någon utan mer som en vägledning för andra men främst för mig själv.

Som de flesta vet har jag min bakgrund i gokarttävlande på elitnivå där folk varken kan stava eller uttala "lämna plats på asfalten" eller "kör schysst sida vid sida"
När jag från början kom in denna racing var detta min verklighet men redan första racet blev jag tillrättavisad att man i denna racingen kör snyggt och jag har försökt hålla mig där efter. Jag låg och fightades med en Fiero i alla varv och det är ett race jag sent kommer glömma. Det var tight, jämnt och stängningar från båda håll :)

Jag vill anse att jag varit inblandad i relativt få incidenter som inkluderar andra bilar. Det är ju givetvis den senaste på SSM men även premiären på Kinnekulle där jag efter att ha sett video, inser att jag inte lämnat så mycket plats som jag bör åt Claesson vid varvning, ber om ursäkt för detta.

Eftersom så många var på mig att man kör schysst så har jag försökt att göra det i den mån jag kan och ni som fightats med mig får mer än gärna göra en bedömning på vad ni tycker om min körning eftersom det är viktigt för mig att andra känner sig trygga på banan med mig i närheten. Misstag gör vi alla men jag pratar om det övergripande. Det går bra att göra det här eller per PM, oavsett vad ni tycker.

I tankesättet ute på banan lever jag fortfarande i två världar. "Gokartvärlden" och "SPVMvärlden". Utan att lägga någon värdering i om saker är rätt eller fel, regelböcker etc så tycker jag tex att Fredrik kör på tok för tight för de som inte är vana vid det mao många i SPVM. Mig rör det inte i ryggen om Fredrik stänger mig, vi går jämnsides upp innan NGK utan mellanrum mellan bilarna, Fredrik går brett eller dylikt. Jag uppskattar den typen av action eftersom det i min värld är det racing handlar om, det är den typen av racing jag är uppväxt med. För min del är det mao inget konstigt om någon inte lämnar plats eftersom vi tävlar om att komma först. Det är lite här konflikten i min hjärna kommer; Men vi kör ju SPVM?! Ingen av oss kommer komma till Formel 1 och SPVM förespråkar schysstare körning än vad flera tillämpar.

Jag lägger absolut ingen skugga på dig Fredrik för jag tycker det är kul att fightas med dig även om du kör tight i SPVM språk, det är ju i slutändan racing. Jag är av den åsikten att oavsett hur mycket bilen framför dig stänger etc så kommer du om ifall du är snabbare förare och kan utnyttja personens stängningar till din fördel istället för att bli blockerad av dem. Om någon gör en sen dykning så kommer denna garanterat inte få en bra utgång, bromsa istället av, få en bättre utgång och du återtar din plats innan nästa kurva. Om alla hade stängt lite mer, så hade vi med andra ord utvecklat som förare och lärt oss utnyttja situation och misstag på ett helt annat sätt.
Missförstå mig rätt, jag förespråkar givetvis inte mer stängningar, hehehe :bang2:

Josen och Fredrik, ni har ju lite meningsskiljaktigheter ibland, hehehehe.
Jag kan inte uttrycka mig om Josens körning mer än det jag sett på video, och det är ju rätt svårt att ge någon bedömning på det. Sicksackande på rakan kanske inte rekommenderas av konsumentverket men det är ju inte så att det är det som definierar Josens körning.

Som sagt, jag behöver i min hjärna få veta hur jag ska gå till väga.
Jag vill tycka att JAG och FREDRIK är rörande överens om vad VI tycker är OK när VI fightas med VARANDRA men vill andra få samma bemötande? Bara för att jag och Fredrik har skoj, så betyder det inte att andra hade tyckt det var lika kul.

Ska vi ha en gemensam överenskommelse att vissa saker inte är OK?
Ska vi hålla oss strikt till regelböcker?
Ska vi förlita oss på tävlingsledningen?
Ska vi ha individuella överenskommelser mellan förarna för varje specifikt "battle-par"

Jag anser att problematiken egentligen inte ligger i hur vi kör, problemtiken ligger i att det inte finns straff och att ingen egentligen vet HUR vi ska köra och vilka regler vi ska hålla oss till?!

Någon tänker "gokart"
Någon tänker "klubbracing"
Någon tänker "SPVM"
Någon tänker "bara glassen som saknas"
Någon tänker "Power, vinst vinst vinst"
Någon tänker "Nu stänger jag honom"
Någon tänker något annat...

Jag får en känsla av att jag är lite luddig, men jag hoppas mitt budskap kom fram :oops:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Bernie »

Bra diskussion! Det är extremt matnyttigt för mig som ny (och många med mig tror jag, nya som gamla) att få ta del av det här. Jag hoppas få köra ett race denna säsong där jag inte ligger isolerad och kanske tom kan bli inblandad i en fight eller två. Då är detta guld värt eftersom jag genom era samtal förhoppningsvis kan undvika att skapa nya liknande situationer/diskussioner.

Jag vill poängtera att jag med nedanstående text inte vill hänga ut någon eller peka ut syndabockar, utan tycker det är en väldigt bra situation från verkligheten som kan utgöra underlag för diskussion kring spårvalsbyten. Det här blir också ett nagelfarande utan motstycke, och givetvis ingenting man hinner göra mitt i en given situation. Än mer viktigt att ha funderat kring frågorna innan de uppstår, enligt mig.


"Spårbyte - fortfarande bakom"-frågan som berördes som hastigast.

Som betraktare av Josens film från SSM 2009 tycker jag mig se:
-Kamerabil bygger upp fart från Liton
-Svart bil misslyckas lite med sin utgång
-Det ger en skillnad i utgånghastighet
-Svart bil väljer ett defensivt mittspår ut på rakan
-För att sedan släppa ut bilen åt vänsterkanten, även när kamerabil kommit upp med sitt framhjul i höjd med svarts bakhjul

Vad säger egentligen våra regelböcker?
Citerat ur "RA Tävlingsregler.doc - Utgåva: April 2010"
RA 5.7.1 "Omkörning får, beroende på omständigheterna, utföras antingen på höger eller vänster sida. All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, ex-vis mer än en spårändring för att försvara en position, avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant och andra onormala spårförändringar, är strikt förbjudet."

Om man till detta ser Thunderhill-filmen http://www.vimeo.com/13637672 tycker jag att den avgörande skillnaden är just hur de lämnar varann en liten bit asfalt att köra på. Det möjliggörs på så vis offensiv, schysst och händelserik racing. Det blir tight-ass-tight, utan att det blir vare sig folkrace å ena sidan eller "parad-racing" å andra.
Vi skulle väl också kunna köra så? Vi är tillräckligt duktiga.
Jonas Bernhardt
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Intressant att du visar på regeltexterna. Jag satt just med dessa när jag såg ditt inlägg.
Team Gokarting håller ihop ser jag... ;)

Jag hittar som du nedan tex gällande omkörningar (sen finns text om varvning, snabbare bilar, blåflagg etc etc som inte rör omkörning i jämn racesituation)...
....................................................
Omkörning får, beroende på omständigheterna, utföras antingen på höger eller vänster sida. All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, ex-vis mer än en spårändring för att försvara en position, avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant och andra onormala spårförändringar, är strikt förbjudet. Varje förare som gör sig skyldig till något av ovanstående brott kommer att rapporteras till tävlingsledningen.

.....................................................

Samt...
.....................................................
Förare som verkställer omkörning får ej skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer.
....................................................

Om jag tillåts föra mitt eget försvar då jag ser mig som oskyldig i ett av fallen och vållande i det andra... :)

Jag är knappast felfri i mitt liv men här har jag f.n rätt!

Som jag ser det stärker detta regeltexter min tidigare uppfattning om uppträdande i rejssituation.

All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, ex-vis mer än en spårändring för att försvara en position, avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant och andra onormala spårförändringar, är strikt förbjudet.
Så som texten är kommaterad kan man skriva skriva den så här i oförenklad/oförkortad form:

*All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, ex-vis mer än en spårändring för att försvara en position är strikt förbjudet.
* All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, ex-vis avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant är strikt förbjudet.
*All form av manövrar avsedda att hindra andra förare genom onormala spårförändringar är strikt förbjudet. (Med onormalt menas då inte en spårförändring då det tydligt står att det är tillåtet)

Jag hittar ingen text om några två billängder. Men texten ovan tolkar jag som att man får försvara sin position med ett spårvalsbyte, vilket jag anser att jag gör.
Han är inte brevid, jag har superkoll på vart han är då hela mitt fokus ligger på att ha luppen på bakomvarande bil i detta läge. Jag drar i ratten samma sekund som han går. Vidare står det "avsiktlig utträngning". Inte i någon av de två tillfällen som diskuterats hade jag avsikten att tränga ut. Jag prejar Andreas men det är oavsiktligt (det ser inte snyggt ut och en domare skulle säkerligen bedömma det som avsiktligt men jag blev faktiskt överaskad då han tog på mig mkt mer än jag kunnat föreställa mig, hade inte fokus bakåt). När det gäller Josen så är min enda avsikt att försvara min position med ett TILLÅTET spårvalsbyte och jag har ingen avsiktlig tanke på utträngning. I all ärlighet när vi nu är öppna med åsikter så anser jag att han väljer att inte bromsa utan trycka på mer och går ut i hopp om att ändå ta sig förbi (tut tut!)...


Förare som verkställer omkörning får ej skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer.
Min bil understyrde iofs på Hyllinge, men när vi ändå är öppna med åsikter så anser jag att andreas skär in framför mig i kvällsposten så ett riskmoment uppstår...
Last edited by Fredrik Henriksson on Wed 28 Jul 2010, 02:35, edited 2 times in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

ephas wrote: Ska vi ha en gemensam överenskommelse att vissa saker inte är OK?
Ska vi hålla oss strikt till regelböcker?
Ska vi förlita oss på tävlingsledningen?
Ska vi ha individuella överenskommelser mellan förarna för varje specifikt "battle-par"


Jag får en känsla av att jag är lite luddig, men jag hoppas mitt budskap kom fram :oops:
Svårt som tusan detta. Styrgruppen skall fortsätta snacka om detta framöver (Per måste bygga färdigt kök först ;) )
Läst igenom reglerna för racing noga nu och jag tycker att de är ganska vettiga. Skulle bara arrangörerna tillämpa dem så skulle det funka, men så är det ju inte.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Cyberoid »

ephas wrote:En massa tankar om racing...
Jag tycker du sammanfattar det rätt bra Robert. Vi har alla olika erfarenhet och mål med att köra Roadsport. Bara för att det är just Roadsport så behöver det inte betyda den gamla klassiska benämningen utan det blir vad deltagarna gör det till. Utveckling kallas det väl? Om vi vill åka "riktig racing" med våra gatregistrerade bilar, so be it. Men alla måste vara med på det och gärna ha säkerhetsutrustning som matchar ambitionen. Det har vi inte idag.

Det var just detta jag försökte förmedla på mötet efter race 2 på SSM. Jag tyckte/tycker det kändes alldeles för mycket av den sortens "gokart-racing" som Robert beskriver ovan. Utan respekt för material och säkerhet m.m. Nu tog vissa det väldigt personligt och jag har bett om ursäkt för det, många ggr om. Hoppas liknelsen har klarnat? Det var i alla fall så det var menat.

(Bra tråd och diskussion men jag skulle nog helst se att den ligger någon annanstans än i Andreas byggtråd. Typ under "förardiskussioner".)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Cyberoid wrote:
gokarting.nu wrote: Tändning upp något.
Hur fasen gör man det på en NB? Där finns väl inga justermöjligheter? :think2:
Miata Peter och Autotrim Fredrik hittade på något med någon givare.
Är rätt osäker om det funkade faktiskt.

Grenröret gjorde en del verkar det som.
Om inte annat gav det mig svartflagg:)

Ljudnivån i min bil flerdubblades efter att grenröret monterades.
Så jag låter snabb iaf!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Intressant att du visar på regeltexterna. Jag satt just med dessa när jag såg ditt inlägg.
Team Gokarting håller ihop ser jag... ;)


Förare som verkställer omkörning får ej skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer.
Min bil understyrde iofs på Hyllinge, men när vi ändå är öppna med åsikter så anser jag att andreas skär in framför mig i kvällsposten så ett riskmoment uppstår...


Nu blir jag lite fundersam här...eller så gör du en Josen och retas?...


Ingen ska behöva fundera en sekund på om dennes åsikt uppfattas partisk eller inte, när man vill skriva på forumet.

Folks tyckande ska inte styras av deras relationer.
Hade det varit så Fredrik, hade jag aldrig skrivit ifrågasättande till dig.


I denna diskussion har vi samma förare som skriver.
Detta ...pack...:) är tongivande just nu, kan aldrig vara bra.
Hoppas att fler förare blandar sig i med sina åsikter.
Fighter sker nuförtiden överallt i fältet eftersom vi är så många nu.


Så kära rejs kollegor, skriv nu:)



http://www.youtube.com/watch?v=Ufv8dJxQj5Q
Jag skrattar massor när jag ser denna filmen:)))
Varje gång!!!

Från 2.42.
http://www.youtube.com/watch?v=-8xg-GIDEuw

Från 1.00
http://www.youtube.com/watch?v=BBLShNG9pww
(Inga F.....N!!! från dig Henrik i starten, hur kan du hålla dig så cool?.)

Jag är ute vid vänstra linjen när det smäller.
Med facit i hand hade jag kört ÖVER vita linjen. Smällt hade hänt ändå, lite mindre krökt bult bara.
Smällen är ju rätt ordentlig, det ser man på sladden som blir efteråt i Pihls film.
Min högerbakfälg fick bonken.

På sista filmen syns att Henriksson bromsar innan han svänger, sen tror jag understyrningen gör resten.

Respekterar din åsikt Fredrik.
Anser inte ha skurit in framför dig, och därigenom gett dig ett riskmoment.

Oavsett vem som har "rätt" här, situationen är onödig och vi ska kunna ligga bredvid varann utan att sådant här händer.
Hade du haft dina vanliga däck skulle situationen förmodligen aldrig inträffat.
Däri anser jag "felet" ligger.



Liknande hände med Pihl racet efter. Från 1.00
http://www.youtube.com/watch?v=eZWSwjAAYWQ

Från 1,05.
http://www.youtube.com/user/gokartingma ... c-UN2u5wYg

Där är det en skillnad. Som jag uppfattar det.
Henriks framhjul håller innern, han får en sladd där hans bakskärm går in i min, så han ligger faktiskt jämsides vid kontakten till skillnad från föregående situation.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Torkel k »

Kanske har jag inte helt fattat vad alla diskuterar här, eller om alla ens diskuterar samma sak… :think2: Detta är ju Andreas tråd så jag ska inte lägga mig i vad som diskuteras.

Med det sagt… kan jag ändå inte hålla mig från lite tråkiga kommentarer (ursäkta om det blir OT Andreas!):
- Om kontakt i racen och de konflikter de resulterar i efter racen anses vara ett problem och vi på allvar vill lösa det måste det till en diskussion på en mera allmän nivå – Robert är inne på rätt spår.
- Den diskussionen bör inte ske per text över forumet. I minimum bör den ske per telefonkonferens, helst i person. Väldigt mycket av kommunikationen förloras om bara ord skrivs ned och smilis är inte ett substitut för icke-verbal kommunikation (och skriven skånska är ju helt omöjlig att förstå :wink: ).
- Vem som gjort fel var och hur kommer inte lösas genom diskussion på forumet. Det är tolkningsfrågor och tolkningsfrågor ska avgöras av domare eller dylikt. Vi skulle lika gärna diskutera vad som är bäst: Pizza eller hamburgare / hund eller katt / vaselin eller Moldylenfett (för bussningar alltså!!).
Cyberoid wrote:Bara för att det är just Roadsport så behöver det inte betyda den gamla klassiska benämningen utan det blir vad deltagarna gör det till. Utveckling kallas det väl? Om vi vill åka "riktig racing" med våra gatregistrerade bilar, so be it. Men alla måste vara med på det och gärna ha säkerhetsutrustning som matchar ambitionen. Det har vi inte idag.
Helt rätt Henrik! Vi som klubb måste genom aktivt val välja riktning för hur vi vill att racing ska vara 2011 och framåt. Svensk Spec-Miata eller amatörracing med tempurmadrass mellan bilarna. Att fortsätta som idag är att aktivt välja ”Spec-Miata modellen”. Tillämpningen av dagens regelverk och domarna tillåter det och konstigt vore det väl annars? Det är ju vad som drar publik. Vilket val som sedan är rätt eller fel beror på vem man frågar och måste avgöras av t ex styrgruppen. Bra att det finns på deras agenda! :up: Se till att skynda på med köket nu Per. :bang:

Bara min ödmjuka åsikt.
/T.
Last edited by Torkel k on Wed 28 Jul 2010, 14:19, edited 2 times in total.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:
Nu blir jag lite fundersam här...eller så gör du en Josen och retas?...


Ingen ska behöva fundera en sekund på om dennes åsikt uppfattas partisk eller inte, när man vill skriva på forumet.

Folks tyckande ska inte styras av deras relationer.
Hade det varit så Fredrik, hade jag aldrig skrivit ifrågasättande till dig.


I denna diskussion har vi samma förare som skriver.
Detta ...pack...:) är tongivande just nu, kan aldrig vara bra.
Hoppas att fler förare blandar sig i med sina åsikter.
Fighter sker nuförtiden överallt i fältet eftersom vi är så många nu.


Så kära rejs kollegor, skriv nu:)
Jag skrev tidigare att jag ej har samma åsikt som dig när det gäller "diskutera allt". Jag har aldrig tidigare haft åsikter om ens persons agerande på banan i detta forum (jo Andreas, det blir personangrepp om man säger att nån kör illa och som en buse).
Har har jag åsikter så tar jag det i slutet sällskap eller skriver/pratar direkt till vederbörande på något sätt. Anledningen till det är ganska enkel. Jag vet hur olustigt det är att bli utpekad i offentliga sammanhang och då är man ganska liten hur rätt man än tycker att man har och hur mkt man än river med näbbar och klor till sitt försvar.

Jag vet vilka som är kompisar och pratar mkt med varandra, hur partiskt detta blir vet jag inte. Sen är jag rätt kass på ironi och sarkasm ("retas") så nu skriver jag klartext istället för alla blinkgubbar och tummar hit och dit...

Jag tycker inte det är kul att bli offentligt utmålad (i mina ögon felaktigt och rejält partiskt dessutom) Ni får skriva att ni har vilka avsikter ni vill, resultatet blir ändå att jag känner så. Jag vill att ni slutar att konsekvent ha mig som exempel, jag mår inte bra av det och det känns som gänget kör en "alla på Fredrik". Vad ni som kompisgäng diskuterar om i slutet sällskap har jag inte med att göra, även om det gäller mig. Vissa gillar polymik mer än andra, men för egen del tar det energi och glädjen med denna hobby minskas rejält.
Jag har också sett problemet med ökad kontakt, men jag försöker påverka genom att prata med arrangörer, diskutera regler/bestraffning för cupen och resonera lösningar här på forumet istället för att leta fel hos någon man inte gillar...


Edit: Såg att Torkel hunnit emellan när jag skrev. Torkel!! Du är en jäkligt förnuftig människa!! :bow:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply