Är det pga den 6-växlade lådan eller har du ändrat något mer?Josen wrote:din bil går bra även rakt fram nu
Insuget oxå förstås.
Är det pga den 6-växlade lådan eller har du ändrat något mer?Josen wrote:din bil går bra även rakt fram nu
Fredrik Henriksson wrote:Jag har tyvärr ingen film från detta rejset då kameran låg kvar i stugan. När jag ser din film så ger jag inte plats nog till dig. Vet att jag hade för avsikt att gå mot innern för att testa om jag kunde ta något på Robert (har p-boxfiler som visar shortest way is not so bad). Du ser ut att vara långt bort i bakspegeln när jag bestämmer spårval (jag märker dig inte förrän det ryker grus och blir då mäkta irriterad över att du än en gång dyker upp innanför mig) Hade jag tittat än en gång i bakspegeln så hade jag sett hur nära du kommit, men det fanns inte i min värld att du skulle kommit ifatt. Jag hade helt enkelt missbedömt din fart förstår jag nu. Trodde i stunden när jag ser dig på innern att du kommit ifatt genom tokatackarande sen inbromsning och instyrning där plats ej fanns (varpå jag var lite grumpen i depån, eller vi var på varandra).
Din bil går fort, jag skulle haft bättre uppsikt, sorry...
Räknar kallt med att någon kommer ha svårt att hålla isär två incidenter...
Helt klart är att vår syn är olika. Det handlar om två tillfällen. Det ena tillfället är en prejning(återigen I´M SORRY!. Jag vet att jag bara har Robert i ögonen och blir överaskad av att du är på innern, sen får du tro/se vad du vill)gokarting.nu wrote: Det du tycker är stängningar, tycker jag är rena prejningar i de aktuella fallen.
För att klargöra min uppfattning ännu en gång.
Vi har HELT olika definitioner på vad en stängning är Fredrik.
Det låter som jag inte kör en meter utan att bära mig illa åt.gokarting.nu wrote: Utan var gränserna ligger för hur man tar sig till, eller bevakar placeringar på ute banan.
Jadu Josen...TPR wrote:Är det pga den 6-växlade lådan eller har du ändrat något mer?Josen wrote:din bil går bra även rakt fram nu
Insuget oxå förstås.
Vill inte sabba Andreas tråd men på rena felaktigheter känner jag mig tvingad att svaraDet andra tillfället får jag usel fart ut på rakan pga av långsam porsche, och jag inser att bakomvarande kommer ha mer fart. Jag ser att han går vänster, jag vet att han inte är brevid när jag gör mitt tillåtna spårbyte varpå detta inte är en "ren prejning" som du uttrycker det!
Jag är inte expert på regler utan går på vad minns från licenskursen, vad jag hört av andra och tittat på hur andra kör i race (du är en av dom).Josen wrote:Vill inte sabba Andreas tråd men på rena felaktigheter känner jag mig tvingad att svaraDet andra tillfället får jag usel fart ut på rakan pga av långsam porsche, och jag inser att bakomvarande kommer ha mer fart. Jag ser att han går vänster, jag vet att han inte är brevid när jag gör mitt tillåtna spårbyte varpå detta inte är en "ren prejning" som du uttrycker det!
1) Titta på din film - Porschen är långt före du är inte hindrad.
2) Spårvalsbyte du gjorde fanns det ingen anledning att göra + att du gjorde det så grovt jag var tvungen att köra av banan - inser vem som helst att ingen regel tillåter annan att tvinga av någon från de vita linjerna utifrån ett s.k tillåtet spårvalsbyte - faller ju på sin egen orimlighet. Dvs du var inte före mig och kunde byta spå hej vilt ! Bara att glo på filmen
Jag hade uppfattningen att inga spårvalbyten får ske inom två billängder avstånd - nu hittar jag inte FIA reglerna hos sbf.se men Fredrik som tydlig expert kanske kan dela med sig av sin djupa kunskap om detta och peka i vilket doc detta om spårval står ? Skall leta vidare i sbf pdf docs...
Hade du rakryggat sagt "japp trängde ut dig för att du inte skulle kunna köra om - sorry för det" striden hetta gav detta precis som mitt ormade på banan. Hade jag inte brytt mig, men och svamla om regler och leka bror duktigt och fortsätta i samma anda mot Andreas suger...
Uppriktigt så när jag kommer ligga nära dig i framtida tränings/race pass kommer jag känna mig väldigt osäker på vad du hittar på. Kommer göra allt jag kan för att undvika dig. Hoppas det blir modsport för dig
Innern är din.Fredrik Henriksson wrote:Du har ett stort engagemang Andreas och det vet alla. Du bidrar med mkt och är en duktig inkastare till klubb och racingen!
Vi har olika åsikter vad det gäller vissa saker men huvudragen är vi överens om. Kontakt och olika agresiva körsätt som kan bidra till kontakt och olyckor är inte bra. Vi är flera som gjort fel vid olika tillfällen. Precis som du säger är det viktiga att var och en tar sig i kragen och tar till sig att vi måste tagga ner. Jag kommer säkerligen gå in på innern redan mitt på rakan framöver.
Inte jag som drar upp det - du hade vunnit vi vilket fall som helst Jag var ju bara ett stör-moment...Klart jag byter spår i stridens hetta... Du pushar, också stridens hetta... Ältat detta i över ett år nu, jag vann, get over it...
Skall du inte försöka och vinna C /MX-5 cupen med lite rikligt motstånd förra året var lite väl lätt va ?Du får göra vad du vill i undvikandet av mig. Men kör du Roadsport B kan det mkt väl bli så att vi tävlar mot varandra igen...
tänkte dubbla modsport.3 och Roadsport.B Dubbelt så mkt racing för bara 600:- till.gokarting.nu wrote:Ska ni bägge köra i B????
Att jag vann Cupracet (Westin vann C och satte en fantastisk tid tid) berodde på att jag körde förbi dig och rullade först över mållinjen. Vad som hänt om inte porschen stoppat oss är en ganska meningslös hypotetisk spekulation där vi med med säkerhet skulle ha olika syn på sannolikt resultat...Josen wrote: Men att du 'vann' berodde bara på ( och det vet vi alla ) att en grön Porsche hjälpte dig och det måste DU komma över och gå vidare med
Josen wrote: Skall du inte försöka och vinna C /MX-5 cupen med lite rikligt motstånd förra året var lite väl lätt va ?
Fuska inte nu
Hur fasen gör man det på en NB? Där finns väl inga justermöjligheter?gokarting.nu wrote: Tändning upp något.
Svårt som tusan detta. Styrgruppen skall fortsätta snacka om detta framöver (Per måste bygga färdigt kök först )ephas wrote: Ska vi ha en gemensam överenskommelse att vissa saker inte är OK?
Ska vi hålla oss strikt till regelböcker?
Ska vi förlita oss på tävlingsledningen?
Ska vi ha individuella överenskommelser mellan förarna för varje specifikt "battle-par"
Jag får en känsla av att jag är lite luddig, men jag hoppas mitt budskap kom fram
Jag tycker du sammanfattar det rätt bra Robert. Vi har alla olika erfarenhet och mål med att köra Roadsport. Bara för att det är just Roadsport så behöver det inte betyda den gamla klassiska benämningen utan det blir vad deltagarna gör det till. Utveckling kallas det väl? Om vi vill åka "riktig racing" med våra gatregistrerade bilar, so be it. Men alla måste vara med på det och gärna ha säkerhetsutrustning som matchar ambitionen. Det har vi inte idag.ephas wrote:En massa tankar om racing...
Miata Peter och Autotrim Fredrik hittade på något med någon givare.Cyberoid wrote:Hur fasen gör man det på en NB? Där finns väl inga justermöjligheter?gokarting.nu wrote: Tändning upp något.
Fredrik Henriksson wrote:Intressant att du visar på regeltexterna. Jag satt just med dessa när jag såg ditt inlägg.
Team Gokarting håller ihop ser jag...
Förare som verkställer omkörning får ej skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer.
Min bil understyrde iofs på Hyllinge, men när vi ändå är öppna med åsikter så anser jag att andreas skär in framför mig i kvällsposten så ett riskmoment uppstår...
Helt rätt Henrik! Vi som klubb måste genom aktivt val välja riktning för hur vi vill att racing ska vara 2011 och framåt. Svensk Spec-Miata eller amatörracing med tempurmadrass mellan bilarna. Att fortsätta som idag är att aktivt välja ”Spec-Miata modellen”. Tillämpningen av dagens regelverk och domarna tillåter det och konstigt vore det väl annars? Det är ju vad som drar publik. Vilket val som sedan är rätt eller fel beror på vem man frågar och måste avgöras av t ex styrgruppen. Bra att det finns på deras agenda! Se till att skynda på med köket nu Per.Cyberoid wrote:Bara för att det är just Roadsport så behöver det inte betyda den gamla klassiska benämningen utan det blir vad deltagarna gör det till. Utveckling kallas det väl? Om vi vill åka "riktig racing" med våra gatregistrerade bilar, so be it. Men alla måste vara med på det och gärna ha säkerhetsutrustning som matchar ambitionen. Det har vi inte idag.
Jag skrev tidigare att jag ej har samma åsikt som dig när det gäller "diskutera allt". Jag har aldrig tidigare haft åsikter om ens persons agerande på banan i detta forum (jo Andreas, det blir personangrepp om man säger att nån kör illa och som en buse).gokarting.nu wrote:
Nu blir jag lite fundersam här...eller så gör du en Josen och retas?...
Ingen ska behöva fundera en sekund på om dennes åsikt uppfattas partisk eller inte, när man vill skriva på forumet.
Folks tyckande ska inte styras av deras relationer.
Hade det varit så Fredrik, hade jag aldrig skrivit ifrågasättande till dig.
I denna diskussion har vi samma förare som skriver.
Detta ...pack... är tongivande just nu, kan aldrig vara bra.
Hoppas att fler förare blandar sig i med sina åsikter.
Fighter sker nuförtiden överallt i fältet eftersom vi är så många nu.
Så kära rejs kollegor, skriv nu:)