Skakningar och vibrationer i framvagn

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Gladh
Posts: 28
Joined: Mon 10 Mar 2008, 20:39

Skakningar och vibrationer i framvagn

Post by Gladh »

På KM 4 hälsade jag på med höger fram utanför kurbsen. Det blev en ordentlig duns som följdes av sladd, denna hävdes och jag fortsatte några varv...

Resultatet är nu;
1. mystiska knakande ljud när man svänger tvärt i låg fart
2. Ruskiga skakningar höger fram i farter kring 50-60km/h
3. Skakningarna övergår i vibrationer när hastigheten går upp mot 100 km/h
4. Bilen drar åt vänster i kraftig inbromsning

Har skiftat hjul bak/fram och provkört idag och problemet kvarstår (fortfarande höger fram)...
Med bilen lyft och hjulen av kan jag inte hitta något uppenbart trasigt - kan någon bistå med en teori :think2:

/Klas
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Skakningar och vibrationer i framvagn

Post by Josen »

Det är troligen en av justerskruvarna till länkarmen (nedre) som har släppt, bytt dem ( alla!) och dra åt för kung och fosterland när du gör hjulinställningarna. Riktigt kass konstruktion Mazda fick till där :(
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Gladh
Posts: 28
Joined: Mon 10 Mar 2008, 20:39

Re: Skakningar och vibrationer i framvagn

Post by Gladh »

Josen wrote:Det är troligen en av justerskruvarna till länkarmen (nedre) som har släppt, bytt dem ( alla!) och dra åt för kung och fosterland när du gör hjulinställningarna. Riktigt kass konstruktion Mazda fick till där :(
Sannolikt är det så, inte första gången isåfall...
Justerskruvarna är nya sedan förra året...har bokat tid för hjulinställning i nästa vecka - återkommer!
/Klas
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Skakningar och vibrationer i framvagn

Post by Dennis Kullman »

Jag har precis fått mina nya bultar från mx5parts. De nya ska ju vara förbättrade, men på vilket sätt?
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Re: Skakningar och vibrationer i framvagn

Post by Leif Jönsson »

Dennis Kullman wrote:Jag har precis fått mina nya bultar från mx5parts. De nya ska ju vara förbättrade, men på vilket sätt?
Mer fingängade bultar och muttrar som skall hålla sitt moment bättre och inte lossna så lätt.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Skakningar och vibrationer i framvagn

Post by Dennis Kullman »

Leif Jönsson wrote:
Dennis Kullman wrote:Jag har precis fått mina nya bultar från mx5parts. De nya ska ju vara förbättrade, men på vilket sätt?
Mer fingängade bultar och muttrar som skall hålla sitt moment bättre och inte lossna så lätt.
Aha. Bra.
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: Skakningar och vibrationer i framvagn

Post by P-O Håkansson »

Gladh wrote:På KM 4 hälsade jag på med höger fram utanför kurbsen. Det blev en ordentlig duns som följdes av sladd, denna hävdes och jag fortsatte några varv...
Var det p.g.a. att "någon" stod parkerad med nosen åt fel håll där på det svarta där man normalt kör :( ?

Sorry igen,
P-O
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Skakningar och vibrationer i framvagn

Post by Dennis Kullman »

Dennis Kullman wrote:
Leif Jönsson wrote:
Dennis Kullman wrote:Jag har precis fått mina nya bultar från mx5parts. De nya ska ju vara förbättrade, men på vilket sätt?
Mer fingängade bultar och muttrar som skall hålla sitt moment bättre och inte lossna så lätt.
Aha. Bra.
Nu när jag fått dem kan jag komplettera med att de är lite längre; den gängade delen är längre; den avfasade sidan (för att inte brickan ska rotera) är ersatt av två slitsar med 180 grader mellan; brickorna är tjockare.
User avatar
Gladh
Posts: 28
Joined: Mon 10 Mar 2008, 20:39

Re: Skakningar och vibrationer i framvagn - LÖST

Post by Gladh »

INser att jag glömt följs upp detta...
Vid närmare inspektion visade det sig att fälgen HF blivit skev - sannolikt vid det tillfälle P-O åsyftar.

ALlt är löst!
/Klas
Post Reply