Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Dennis Kullman »

Nu när jag ändå har isär allt... :think2:
Jag vet att diskussionen varit uppe innan, men kör gärna era argument igen! :D

EDIT: på rejsa har man argumenterat mest för att ta bort dem: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... omssk%F6ld

Josen: du har väl plockat bort dina?
Henrik: dina är kvar?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Josen »

Ta bort skiten, är bara ivägen och hjälper inte till med något, åker man race belägg så skall värmen/dammet bort inte hållas kvar. Kan väl möjligen hjälp att hålla broms-ok prylar lite rena i dåligt väder men hur ofta händer det ?
Sen tar vi ju vikt på det bästa stället :) och får det mycket lättare att underhålla bromsar se skador och byte pinnbultar :up: Har sett nya bilar som inte ens har bromssköldar längre.

Fråga såg på rejsa att du har luftskydd - varför har du det ? Håller du på och skruvar av och på dessa när du passar trycket på räser-banan :) :D bort med dem också ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote: Fråga såg på rejsa att du har luftskydd - varför har du det ? Håller du på och skruvar av och på dessa när du passar trycket på räser-banan :) :D bort med dem också ;)
Menar du "skruvkorkarna" på ventilerna? Jag har dem inte på längre, men visst har jag skruvat av och på dem på banan tidigare... :oops:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Ta bort skiten, är bara ivägen och hjälper inte till med något, åker man race belägg så skall värmen/dammet bort inte hållas kvar. Kan väl möjligen hjälp att hålla broms-ok prylar lite rena i dåligt väder men hur ofta händer det ?
Sen tar vi ju vikt på det bästa stället :) och får det mycket lättare att underhålla bromsar se skador och byte pinnbultar :up: Har sett nya bilar som inte ens har bromssköldar längre.
Man kanske ska lämna biten där fram som riktar in luft? Om du å andra sidan inte har upplevt behovet så lär väl knappast jag göra det heller...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Fredrik Henriksson »

Jag har kvar mina iaf. Peter S hade ett resonemang om orginalprylarna och kylningen för nåt år sedan som jag tyckte lät rätt vettigt. Att sen spoilerläppen är gjord för att lira med sköldarna gör ju inte saken sämre... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Att sen spoilerläppen är gjord för att lira med sköldarna gör ju inte saken sämre... :think2:
Jo... men jag har ju ingen sån (den väger för mycket... :oops: ) :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Josen »

Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa :lol: Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen :shock:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa :lol: Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen :shock:
Hmm... jo jag vill egentligen ha en jag med - inte minst för utseendets skull :oops:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa :lol: Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen :shock:
Osäker här, har aldrig varit den som tar majoritetens val som det rätta... :think2: Hmm Niklas XP10 glasserar, mina gör det inte, är han utan sköld och är det värmeproblem som orsakar glasseringen?... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Josen »

Osäker här, har aldrig varit den som tar majoritetens val som det rätta... Hmm Niklas XP10 glasserar, mina gör det inte, är han utan sköld och är det värmeproblem som orsakar glasseringen?...
Men så bra då - sätt din sköldar så är vi alla nöjda ;) På min och några tusen andra räser bilar har vi dem inte, smaken är som baken :)

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Fredrik Henriksson »

hahaha, point taken! :mrgreen: Men alla trodde iofs att jorden var platt också... :think2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Carl.Josefsson »

Misstänker att det inte är något nytt under solen, men lyfter tråden igen.

Efter ett misslyckat projekt om att få in kylning till bromsarna så funderar jag på att ta bort bromssköldarna i sambande med att jag sätter på nya origianlskivor runt om.

Bilen, Vilma, går ca. 1000 mil per sommarhalvår fördelat på en blandning av trackdays, nöjesåkning samt en tur till ringen och har just nu carbotech XP10 fram och XP8 bak.

/C
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Niklas H »

mina sköldar ersattes av bromskylning med slangmatning. Misslyckat projekt? ganska elkelt att bygga om du har en svets. om du inte har det har singulair t.o.m. färdiga 2,5 och 3"-kit.
Niklas Holmlöv
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Carl.Josefsson »

Niklas H wrote:mina sköldar ersattes av bromskylning med slangmatning. Misslyckat projekt? ganska elkelt att bygga om du har en svets. om du inte har det har singulair t.o.m. färdiga 2,5 och 3"-kit.
jag satsade på 3" slang och hade svår att få den att få plats med hämmare mm. men om / när jag åker till USA så kanske det blir att jag köper adaptrar....

/C
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by chriss »

Jag har inga skydd kvar men det jag skulle vilja ha om nån med 3d skrivare vill skriva ut ett gäng är nåt liknande det Porsche använder.
Detta tycker jag verkar riktigt smart och smidig.
stock mounted.jpg
carrera rear brake cooling duct 1.jpg
carrera rear brake cooling duct 1.jpg (172.92 KiB) Viewed 4048 times
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?

Post by Carl.Josefsson »

Har varit förbi Porschecenter i GBG men dom verkar inte vilja ta in till mig eftersom jag inte har ngn Porsche :bang2:

/C
Post Reply