Batteribyte

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Peter Läth
Posts: 12
Joined: Thu 06 Mar 2008, 08:18

Batteribyte

Post by Peter Läth »

Hej

Mitt gamla batteri är trött och efter att ha behövt använda startkablar ett par dagar nu så är det dags för inköp av ett nytt.

Vad "skall" man köpa?
Användandet av bilen är vardagsbruk med en del konbanekörningar och banåka.
Siktet är väl inställt på att åka cupen, men det ligger långt bort, men alla inköp (de är inte så många)
styrs däråt :-)

Bilen är en 1990, 1.6:a

Har tittat på Biltemas MC-batteri, Gel, men hur är det med kapaciteten?
Såg i nån gammal tråd att nån använt 14Ah och nån 19Ah, funkar det även till "vardags" ?
Det är väl andra anslutningar på dessa batterier också? Hur har ni löst det?

Andra förslag än Biltemas? (Till ungefär samma priser...)

Mvh Peter
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Batteribyte

Post by mickeh »

Hej!
Jag köpte ett batteri på biltema. Funderade på deras Gel-batteri, men slutade med batteriet nedan.
45Ah 238 x 129 x 225 Audi, Toyota, Volkswagen m.fl Art nummer 80-2451 599,00 kr
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Peter Läth
Posts: 12
Joined: Thu 06 Mar 2008, 08:18

Re: Batteribyte

Post by Peter Läth »

Har du nåt hum om hur mycket det väger?
Ett MC-batteri (Gel) ligger runt 4-7 kg
Vad kan ett "vanligt" batteri väga? 15-20 kg?
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Batteribyte

Post by mickeh »

Ja du... Jag kommer inte riktigt ihåg vad det väger. Men det är nog inte mer än 15kg. Vilket är ganska tungt i.o.f.s...
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Batteribyte

Post by Andreas E »

Skulle vilja byta till lättare batteri när mitt nuvarande (no-name som är stort och tungt) ger upp. Finns det några bra tips vad man kan köpa inom rimliga pengar?
Trendab har ett Odyssey race-batteri på under 7 kg men så kostar det 2200 kr (svettigt mycket pengar för min del). Vad behöver man komma upp i för Ah på ett MC-batteri för att inte riskera att ta slut på det inom något år?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Batteribyte

Post by Andreas E »

Om man har lite pengar i plånboken hittade jag detta:
http://rallyimport.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=176

Varley Red Top 25 borde passa en NA rätt så bra och en vikt på 6,1 kg är ju inte fel (men priset på 1620 kr är ju inte helt optimalt).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Batteribyte

Post by Josen »

Feltemas 14 AH funkar kalas har haft mitt i två år nu utan ens ladda det :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Batteribyte

Post by Lejban »

hur lite ah kan man ha? Jag har ju ingen stereo eller nått sånt som drar el, bara ECU och lysen...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Batteribyte

Post by Victor »

Lejban wrote:hur lite ah kan man ha? Jag har ju ingen stereo eller nått sånt som drar el, bara ECU och lysen...
...och bränslepump och tändsystem och laptimer och kupéfläkt och vindrutetorkare och mätare osv...
Det blir mer än man först tror, även i en avskalad racebil.

EDIT: Visserligen ska generatorn driva allt när motorn är igång men det blir ju lätt en del tid stående med tändning på och motorn avstängd, samtidigt ska batteriet klara att ge ström till startmotorn, den kapaciteten sjunker också med batteristorleken (men kan variera, dyrare batterier är ofta bättre på den punkten).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Batteribyte

Post by Torkel k »

Jag har ett pluttigt motorcykelbatteri från Jula i min bil. Det enda tillfället då det inte funkat perfekt (dvs varit för klent) var då jag jobbade med min MS och hade tändningen på en timma i taget och då jag satte i de nygamla strålkastarna och hade ljuset på länge med bilen avstäng. Båda problemen löstes genom att koppla en laddare till bilen. Till banan tar jag alltid med laddare och startkablar... för jag är bara sån (pessimistisk och trist, ni vet)
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Batteribyte

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Jag har ett pluttigt motorcykelbatteri från Jula i min bil. Det enda tillfället då det inte funkat perfekt (dvs varit för klent) var då jag jobbade med min MS och hade tändningen på en timma i taget och då jag satte i de nygamla strålkastarna och hade ljuset på länge med bilen avstäng. Båda problemen löstes genom att koppla en laddare till bilen. Till banan tar jag alltid med laddare och startkablar... för jag är bara sån (pessimistisk och trist, ni vet)
Startkablar jag har alltid (för jag glömmer lyset på ibland). Laddare har jag i garaget men aldrig använt till nått (bilrelaterat, men vi har en "liten" bandare som går på bilbatteri för utefester).

hur litet Torkel?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Batteribyte

Post by Lejban »

Kollade vad jag hade för batteri, hade ett AGM WestCo som vägde 10,5kg, nån som vill köpa det?

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/635
It also has a higher 'amp hour' (31) and a higher 'cranking amp rate' (475).
Vad betyder det?

Kan jag köpa ett 2,5kg 8ah batteri?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Batteribyte

Post by ephas »

Jag har ett normalstort bilbatteri i en plastlåda så långt bak och så långt höger jag kan och rekommenderar dig att göra detsamma under förutsättning att du har ratten på vänster sida och har bilen balans/cornerweight i åtanke.

Även om du inte lättar bort de 10-15kg extra du får pga det stora batteriet så kommer du att tjäna på det i bilbalans. Det är mycket bättre att du hittar den 10-15kg någon annanstans, helt på vänster sida och låter det stora batteriet vara kvar.

Vill man tänja lite på reglerna om barlast så kan man juh alltid sätta ett lastbilsbatteri eller bygga en låda i 4mm stål, men det hade kunnat bli lite konstig stämning i övrigt om man ligger på viktgränsen :mrgreen: , därför är ett "standardstort batteri i standardlåda från Biltema" min rekommendation, då slipper gå torr på ström. Ladda det fullt innan race och lätta bort generatorn som stjäler hästar :banana: Vinnarskalle FTW :burnout:

För de nyfikna, min bil har generatorn kvar, hahaha. :mrgreen:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Batteribyte

Post by Lejban »

Ok. tackar för tipsen, spar pengar med på att inte byta :) Jag sitter ju på högersidan, ska jag flytta batteriet till vänster hörn då (ner i lådan för domkraften kanske?)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Batteribyte

Post by ephas »

Lejban wrote:Ok. tackar för tipsen, spar pengar med på att inte byta :) Jag sitter ju på högersidan, ska jag flytta batteriet till vänster hörn då (ner i lådan för domkraften kanske?)
Jag har aldrig haft en högerstyrd MX-5 på vågarna så det kan jag inte svara på, bara att köra upp på ett par vågar och mäta :-)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Batteribyte

Post by Lejban »

Om man som jag inte kommer ned till viktgränsen så borde det vara viktigare att lätta än att ha vikten på rätt ställe?
Dvs lätt batteri och hacka bort asfaltmattan i bakluckan bör jag göra även om det inte är bästa stället att plocka vikt på?

Det kostar multum att göra cornerweight eller hjulinställning på en firma, sånna resurser har inte jag. Jag ska iallafall försöka lära mig göra hjulinställning i garaget tänkte jag.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Batteribyte

Post by ephas »

Man skulle kunna tro att vikt är viktigast, men balansen i ditt fall är faktiskt viktigare.

Under mina tre år med MX-5or har jag alltid kört med stort batteri och det var först i år som jag låg på viktgränsen (963kg). Förra året vägde jag ca 995kg och året innan dess 1040 och har hela tiden haft stort batteri.

På min förra gatbil jag hade (Accord Type R -99) som förvisso hade 230bhp så tjänade jag väsentlig tid per varv genom att ta en stor låda, med ett stort batteri och 20kg bly längst bak i höger hörn (motsatt från förarens position). Både rent per känsla och varvtid gjorde det stor skillnad.

Nu har du ju som sagt en Högerstyrd bil så den är ju "rätt från början". Jag hade i första hand inte flyttat batteriet men om du har ekonomin så kan du nog köpa ett lättare batteri, borde rent logiskt inte kunna slå fel.
Dock så får du rätt många kapskivor för kostnaden av ett nytt batteri och kan bli väsentligt lättare, eller lägg till någon tusenlapp och köp en riktigt lätt glasfiberhardtop av Classic Composite (min väger under 4kg med alla fästen etc)

Pengarna en riktig hjulinställning/cornerweight kostar kan du ta från de pengar du tänkt köpa grenrör, avgas, eller något annat motoreffekthöjande som för övrigt är det sista du behöver lägga pengar på i en bil som denna.
Enda anledningen till att jag kör Stand Alone är att jag helt enkelt mer eller mindre var tvungen för att få bilen reglementesenlig.

Två jättebra exempel är:
Henrik Pihl som enligt sig själv inte körde fortare 2010 än 2008/2009 trots att han inför 2010 swappat in en 1,8...
Jag som körde Kinnekulle med en felinställd CAS och hade 12 HJULHÄSTAR mindre än vad jag borde och ändå lyckades relativt bra :-)

Asfaltsmattan väger ca ett kg där bak, krockbalken några kilo och så kan du hålborra hela plåten innanför regskyltshållarplasten. Förstärkningen bak som bakluckelåset sitter monterad i väger också riktigt mycket.
Listen runt kupéutrymmet som går längs med hela hardtopen i nederkant väger också några kilo.
Fästet till jordkabeln vid insuget/motorblocket väger orimligt mycket och är snarare en reservbogseringskrok än en jordpunkt.

Kul att du pysslar så mycket :-)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Morbidio
Posts: 17
Joined: Thu 22 Dec 2011, 12:12

Re: Batteribyte

Post by Morbidio »

Lyfter en gammal tråd.

Någon som kört med dessa batterier till bilen?: http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... ri-804641/

Nummer: 802301 30AH batteri, står att det är till snöslunga etc. Om jag fattat rätt så borde det funka med 30 AH?

Eller ska man satsa på ett MC-batteri med 20AH? Gel eller kalcium/kalcium? :think2:
Joakim Karlsson
Post Reply