Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by CG Leijonhufvud »

som sagt, jag blåste rent från olja och pluggade. Med 195:or "lagom" tungstyrt bara vid fickparkering lite trögt. Har levt med detta i 5-6 år utan att ens hustrun gnällt (dom gånger hon "tagit" bilen)
Störst problemet vara tt hitta pluggar med rätt gänga, har för mig att det är konisk gänga?
CG Leijonhufvud
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Lejban »

Ja jag körde fast ordentligt igår för första gången,, skulle kunna göra om CG säger, men då har jag ju för lite att göra hehe.

här körde jag fast:
Image
Den vill inte dela på sig, manualen säger att man ska använda verktyget SST, men specar inte vad det är för nått, jimmy säger at det betyder slå hårt på saker, men det enda som hände va att jag fick ont i öronen.

Försökte ist lossa den längre in:
Image
Men listar inte ut hur...

Hjälp!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Niklas Falk »

Banka/kläm inte på den gängade änden av styrleden, det komprimerar bara gängan/hålen så ingen mutter passar sen (gissa hur lätt det är att få tag på användbara saker från skrotar...).

Två hammare/små släggor och slå samtidigt från båda sidorna på styrarmen (dvs få hålet att "svikta till" så konan släpper).
Lite värme kan hjälpa men det slutar ofta med att du smälter hål i gummidamasken.

Banka hellre många medium slag än att sikta stenhårt och missa (dvs träffa tummar, bromsrör, annat som helst ska vara helt efteråt).

SST står för Special Service Tool :)
Och i servicemanaulerna så beskrivs den dumma metoden att med ett SST (på bilderna ser det ut som en klassisk styrledsurklämmare) klämma ut styrleden...
Men om du ska ersätta den med en ny så kan du ju skrota den gamla leden.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:Banka/kläm inte på den gängade änden av styrleden, det komprimerar bara gängan/hålen så ingen mutter passar sen (gissa hur lätt det är att få tag på användbara saker från skrotar...).

Två hammare/små släggor och slå samtidigt från båda sidorna på styrarmen (dvs få hålet att "svikta till" så konan släpper).
Lite värme kan hjälpa men det slutar ofta med att du smälter hål i gummidamasken.

Banka hellre många medium slag än att sikta stenhårt och missa (dvs träffa tummar, bromsrör, annat som helst ska vara helt efteråt).

SST står för Special Service Tool :)
Tackar, lite trångt att slå från mer än ett håll, sitter bromsskiva och nån plåt ivägen, men jag gjorde ungefär så igår som du beskriver. Ska köpa hörselskydd i ge mig på det igen imorn!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Torkel k »

Som Niklas säger så räcker det med att få öglan att svikta ytterst lite för att leden ska ploppa ur. Den är nämligen konisk och sitter med lite presspassning. Jag brukar få ur leden ganska lätt genom att banka till på den röda punkten. Försiktig är bra att vara och sikta rätt ska man, men man får inte vara alltför blyg heller. :bang:
imag0132u.jpg
Edit: Att lossa i andra ändan går tyvärr inte. Styrningen monteras ihop från andra hållet (så behöver du inte klura på det mera :think2: ).
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by TPR »

Ibland kan det vara lite svårt att träffa med två släggor, koordinationen behöver vara hyfsat bra isf. :up:
Det funkar även att bara hålla den ena mot godset och banka med den andra fråna andra hållet, men det kan ta tid.

Jag har en avdragare som borde funka men har inte testat den på Miatan än.
Köpt på Biltema men hittar den inte på deras hemsida nu, bara denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... avdragare/
Den tar mer plats, osäker på om den funkar i detta fallet.
Var försiktig så att skruven inte glider ner och förstör gängorna isf.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Conny Lundell »

Hejsan alla miata mekare!

Jag har tillverkat en enkel avdragare för att få isär styrleden.
Den är tillverkad i vanligt fyrkantsrör 50X50mm bifogar bilder om någon är intreserad.
Funkar bra till spindellederna också. :up:

mvh: Conny Lundell
Attachments
spindelledsavdragare
spindelledsavdragare
spindelledsavdragare
spindelledsavdragare
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Lejban »

Tack för alla tipsen, tyvärr sitter den fortfarande ihop lika mycket efter tre dagars försök.

Timmy kom på det bra att man borde benda med nått samtidigt som man slår, men det hjälpte inte heller tyvärr.

Så nu kommer raddan med frågor :)

Så jag köpte denna på mekonomen men lyckades inte förstå hur den ska hjälpa mig?

Image

Den kan ju bara hålla i ena eller andra delen, och inte sära på dom på nått sätt?
Den ser ju ganska lik Connys ut, men skruven på den träffar inte skruven som ska tryckas ut, och det är enda sättet jag tror den bör funka?

Jobbigt att bo i stan där man inte känner nån som gjort sånt här förut :bang2:

En annan sak, allt bankande med hammare kan jag gjort den oval på andra ledden?
Eller är den så hård att det inte är möjligt att ändra form?

Tomas nämnde slägga, nån sån har jag inte, utan hammare, men det är väl typ samma sak?

Är det lika svårt att få ihop dom sen föresten?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Conny Lundell »

Lejban wrote:Tack för alla tipsen, tyvärr sitter den fortfarande ihop lika mycket efter tre dagars försök.

Timmy kom på det bra att man borde benda med nått samtidigt som man slår, men det hjälpte inte heller tyvärr.

Så nu kommer raddan med frågor :)

Så jag köpte denna på mekonomen men lyckades inte förstå hur den ska hjälpa mig?

Den kan ju bara hålla i ena eller andra delen, och inte sära på dom på nått sätt?
Den ser ju ganska lik Connys ut, men skruven på den träffar inte skruven som ska tryckas ut, och det är enda sättet jag tror den bör funka?

Jobbigt att bo i stan där man inte känner nån som gjort sånt här förut :bang2:

En annan sak, allt bankande med hammare kan jag gjort den oval på andra ledden?
Eller är den så hård att det inte är möjligt att ändra form?

Tomas nämnde slägga, nån sån har jag inte, utan hammare, men det är väl typ samma sak?

Är det lika svårt att få ihop dom sen föresten?
Hejsan Tobias!

Jag förstår dina problem, rätt verktyg är a och o när man mekar. Om du vill så skickar jag upp en avdragare till dig som garanterat funkar på din styrled. (lik den på mina bilder).
Banka med en hammare på en gängad axel slutar bara med att muttern inte går på igen. Skall man banka så får det bli plasthammare eller så får man skruva på en hylsa med samma gänga.
När du skall montera så drar du bara muttern så att konan låser och monterar tillbaka saxsprinten. Men har du slaget sönder gängan så får du köpa en ny led.
Sänd ett PM med adressen så skickar jag en avdragare till dig.

mvh: Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Lejban »

Conny Lundell wrote: Sänd ett PM med adressen så skickar jag en avdragare till dig.

mvh: Conny
Klockrent! PM skickat med blommor till min hjälte Conny :)

Fortsättning följer....
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Lejban »

Med superverktyg tog den ca 10 sek att få loss den!
:bow: Conny!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Conny Lundell »

Lejban wrote:Med superverktyg tog den ca 10 sek att få loss den!
:bow: Conny!
Great Tobias!

Nu hoppas jag att du kommer vidare i ditt styrservo projekt.
Riktigt roligt att kunna hjälpa till i krislägen :banana:

mvh: Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Lejban »

Nu är allt tillbakasrkuvat, jag fegade ur och nöjde mig med att föröska få ur så mycket olja som möjligt och skruvade tillbaka all och täppte hålen med avbitna rör:

Image

Borde inte komma in nått grus nu tycker jag.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Pingen »

Oljan som är kvar rinner ner och lägger sig i botten, utan att smörja och skydda mot korrosion. Vill jag få det till iallafall, kan ju ha fel.
Jag tog ur allt, torkade bort så mycket olja jag kunde och smorde sen in med fett.
Christian Olsson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Lejban »

Pingen wrote:Oljan som är kvar rinner ner och lägger sig i botten, utan att smörja och skydda mot korrosion. Vill jag få det till iallafall, kan ju ha fel.
Jag tog ur allt, torkade bort så mycket olja jag kunde och smorde sen in med fett.
Jag vågade helt enkelt inte skryva isär mer (just nu). Vart ska man smörja med fett? Vad heter denna? Jag har nån burk med 5-56 som jag sputar mest överallt, står på den att den gör allt (smörjer skyddar tar bort rost osv) värsta mirakelmedlet? Hittade den i min fars garage. Funkar bra att lätta på fastrostade muttrar iaf.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Pingen »

Hade valt något kletigare fett. Tog något hjullagerfett jag hade hemma. Ska man vara riktigt nog så ska det vara något fett som är snällt mot gummi och packningar, typ silikonfett. Har jag fel får någon gärna räta mig.

5-56 är lite väl flyktigt och rinnigt för att skydda en längre tid. Så kul är det inte att riva ner styrstaget för att smörja om det :)
Christian Olsson
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by danielj »

Har börjat trixa så jag också kan köra utan styrservo men har fastnat lite, eller pumpen har fastnat kvar i bilen så att säga.

Trodde att det skulle räcka att ta bort den långa genomgående bulten för att kunna få bort pumpen (lång röd linje)
Jag kan vinkla pumpen up och ner precis som behövs när man spänner den mot remmen men utan bulten trodde jag att jag skulle kunna få loss den helt.
Miata -90 Servopump
Miata -90 Servopump
Skruvade bort de 2st skruvarna som skruvas fast i motorn (röda cirklarna) men detta hjälper inte heller.

Tittar jag i "Mazda MX-5 (Miata) 1999 Workshop Manual" så ser jag inte några mera bultar, gissar att det är annorlunda på -90 eller måste jag bara använda mera våld?
Daniel Jonsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Niklas Falk »

Mellan bakkant på pumpen och fästet så sitter det en passbit, det som bulten går igenom i bakkant.
Servogrunka_som_sitter_fast.jpg
Servogrunka_som_sitter_fast.jpg (12.87 KiB) Viewed 853 times
Denna passbit (eller vad man ska kalla det) är möjlig att flytta i fästet (på 1.8 BP iaf), med mycket våld.

Det jag skulle gissa är att den klämmer fast lite så pumen inte lossnar (det finns väl nån liten kant som håller).

På BP sitter det en tredje bult som håller fästet, som inte går att få loss om inte denna passbit knackas bakåt (bultskallen är nästan helt gömd bakom).
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by danielj »

Tack Niklas!

Stoppade in en skruvmejsel mellan pump och fästet och kunde "bände" loss pumpen.

9 av 10 fall är det ju mera våld/kraft som behövs men man blir ju grymt galen den där 1 av 10 när man gör det hela 7 resor värre så fegar och frågar hellre en chansa.
Daniel Jonsson
Post Reply