Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Andreas E »

Har förstått att flera av er kör utan styrservo. Skulle vilja prova på min 91a och så hur mycket mer tungstyrd den blir och undrar hur man enklast kopplar bort styrservon för att testa? Hittade igen säkring som var dedikerad till styrservon, men jag letade kanske inte ordentligt.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Peter Sandström »

För att bara testa så får du ta bort remmen till servopumpen, men då blir det väldigt tungstyrt eftersom oljan kommer att motarbeta i systemet... Nån säkring lär du inte hitta till servostyrningen på Miatan... :wink: . -inte ens min NC2 har elservo?..

Det går ju även att testa med den ngt svårare vägen, dvs koppla hop hydrauliken! (se bild 1 nedan!) Väl bestämt sej så demonterar man hela styningen och tar bort kolven och pluggar anslutningarna. Blir ngt mer motstånd i styrningen enl bild 1, men det funkar att köra så också!

http://flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Torkel k »

Att ta bort remmen till pumpen ger inte en rättvis bild av hur systemet blir utan servofunktionen. Det blir alldeles för tungstyrt eftersom du med rattens rörelser kommer att tvinga runt oljan i system. Om du tömmer systemet på olja kommer du närmare.

Jag skrotade min servostyrning enligt ”looped lines”-metoden i länken ovan. Det funkar riktigt bra och ger en mycket bättre känsla på banan. På gatan är det inte alls illa heller – jag har fickparkerat gamla Oplar med tyngre styrning. Jag har inga planer på att ta isär styrningen och göra det på det ”riktiga” sättet, det funkar fint som det är.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Josen »

Att göra det på riktiga sättet ger en styrning som är komfortabel på gatan och underbar på bana med massa feedback :) Den blir t.o.m bättre vs orginal utan servo eftersom man får den kortare-styrväxeln + lätt styrning.
Det tar en dag att göra det riktigt ( följ instruktioner från FM ) men klart värt det :up:

Image
Image
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Cyberoid »

Vill ni ha hjälp med att "depowering" så kan Arrows göra jobbet åt er. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Per Hammarsjö »

Om man gör det Easy way. Måste man då ha kvar lite olja i växeln som kan gå runt?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Dennis Kullman »

Per Hammarsjö wrote:Om man gör det Easy way. Måste man då ha kvar lite olja i växeln som kan gå runt?
Jag har bara det som råkade bli kvar... ingen aning om hur mycket det är, men har inte märkt att det skulle vara något problem...
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by jafo »

Fortsätter vidare på denna tråd, hur tar man loss styrarmen från kuggstången? den sitter som bara den! Innan jag tar i så att ansiktsfärgen blir mörkrött tänkte jag att det är bäst att fråga om den är normalgängad d.v.s att styrarmen den skruvas loss moturs eller har jag fel?
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by gokarting.nu »

jafo wrote:Fortsätter vidare på denna tråd, hur tar man loss styrarmen från kuggstången? den sitter som bara den! Innan jag tar i så att ansiktsfärgen blir mörkrött tänkte jag att det är bäst att fråga om den är normalgängad d.v.s att styrarmen den skruvas loss moturs eller har jag fel?

Vad har du för årsmodell?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by jafo »

Årsmodellen är 2004, (sport)
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Niklas Falk »

Jag lyckades inte hitta en tydlig beskrivning i verkstadsmanualen, men du kanske lyckas bättre, att ha grejerna i händerna brukar hjälpa att förstå beskrivningar.
Attachments
Miata 1999 Steering.pdf
(550.42 KiB) Downloaded 104 times
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by gokarting.nu »

Jag vet inte riktigt vilken "grunka" du menar...men när jag plockade isär min NB var det en "mutter" som satt som f..n!
Vet inte om din ser likadan ut, men den stora silvermuttern som är ihålig, där stången löper igenom i ena änden av det svarta röret (am i making sense...?).
Den muttern har dom slagit "in" plåten i gängorna på, så det blir som en låsning.
Jag borrade bort det "plåtslaget" när jag skulle montera TILLBAKA muttern.
Anledningen att jag inte gjorde det vid bortmonteringen var att då skulle man förmodligen sabba gängorna.
Den muttern var den enda jag inte fick bort med hjälp av muttermaskin.
Provade dock...den höll på att bli rund och fin! VARNING!!

Den flyingmiata step by stepen, stämmer inte till NB, förutom ordningen.
Hade jag vetat innan vilken liten skillnad barttagandet av dessa ring jvl... gjorde...hade jag inte gjort det.
Den största skillnaden i motståndet fick jag när bort oljan från BÅDA sidorna av ringen.
Själv missade jag att få bort oljan från högerfram, såg inte röret från den sidan.

Kanske inte är lika på din bil? men på min märktes ringarnas vara eller icke vara nämnvärt efter att ALL olja "rattades" ut.

Ca 9 kilo sparade jag på servo borttagandet, tycker själv inte att bilen gick bättre.
Saknar servon vid retursladdar...jag hinner inte alltid med som jag skulle vilja.
(ja ja! jag är för svag.. jag vet!)
Det som jag tycker blev skönt är att slippa kokande styrservo olja.
Och mer space i motorrummet skadar ju aldrig.

Lycka till!!!!!!!!!!!!!
Attachments
...hade en medhjälpare iallafall. Hi Hi!
...hade en medhjälpare iallafall. Hi Hi!
miata.mechanic.jpg (42.22 KiB) Viewed 2532 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Torkel k »

gokarting.nu wrote:Den flyingmiata step by stepen, stämmer inte till NB, förutom ordningen.
Hade jag vetat innan vilken liten skillnad barttagandet av dessa ring jvl... gjorde...hade jag inte gjort det.
Detta var värdefull information! Jag hade planterat att anfalla servostyrningen enligt FM-metoden i helgen. Idag har bilen "loopade linor" och tömt systemet och det funkar bra. Men om det inte ger så stor skillnad vet jag inte om jag bryr mig...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by gokarting.nu »

Om det är som det var på min, kommer du förmodligen inte känna skillnad.
Bara en massa bök för lite grädde.


Det som gjorde mest var att båda "sidorna" av dom ondskefulla tätningarna var tömda på olja.
Med facit i hand, skulle jag dessutom köpt en ratt med större diameter än den jag har.
Attachments
nästa.ratt...-missing-wheel.jpg
nästa.ratt...-missing-wheel.jpg (26.94 KiB) Viewed 2514 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by jafo »

PDF-manualen som Niklas F länkade till rekommendras, den visar tydligt hur delarna till styrningen sitter, och det blev väldigt tydligt att det är mer arbete än Flying Miata:s beskrivning visar när jag läste i den.

Enligt erfarenheter från andra på här forumet så funkar det tillfredställande med "snabbvarianten", och så får det bli för mig, det är inte värt allt merarbete som detta medför om du ska plocka ut interna detaljer samt alla specialverktyg som du behöver och inte har, (se sista sidan i manualen). Tur att jag vände mig till forumet för hjälp innan man hade hunnit och göra mer, nu ska det proppas anslutningshål och knacka tillbaka en låsbricka till styrstaget och in med styrningen i bilen igen.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by CG Leijonhufvud »

körde "fulvarianten" på min NA, mao bort med slanga och rör, dränera på olja och blåste ur med tyckluft för att få ut det sista. På NA sitter returledning etc. med gängad hylsor typ som för bromsrör, största problemet var att hitta bult med rätt gängstigning för att plugga. Har för mig att det var ½-tum rörgänga eller nå´t sånt. Skön körkänsla (med 195:or)
CG Leijonhufvud
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Miatamannen »

Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Hur blir det vid en besiktning?
Kan man besiktiga utan styrservo? (klart man kan men ger det en 2:a?)
Tänkte jag skulle göra det för att inte behöva återställa lite grejer efter konvertering .... :shock:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Niklas Falk »

Miatamannen wrote:Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Hur blir det vid en besiktning?
Kan man besiktiga utan styrservo? (klart man kan men ger det en 2:a?)
Tänkte jag skulle göra det för att inte behöva återställa lite grejer efter konvertering .... :shock:
Med bara remmen avhängd så får du kämpa emot en stillastående pump (oljan tar lixom emot lite), men det går att köra så, det har jag gjort en säsong (men det är inte rätt).
Besiktningen bryr sig inte.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Torkel k »

Miatamannen wrote:Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Som Niklas sa: Det är inte alls representativt för hur det känns då du tömt systemet och "loopat linorna", utan mycket tyngre. Om du vill testa men utan att göra något permanent måste du minst tömma systemet. Men det finns ju massa Miator med rensade system - passa på på någon träff och låna en för ett snabbt test.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Miatamannen »

Niklas Falk wrote:
Miatamannen wrote:Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Hur blir det vid en besiktning?
Kan man besiktiga utan styrservo? (klart man kan men ger det en 2:a?)
Tänkte jag skulle göra det för att inte behöva återställa lite grejer efter konvertering .... :shock:
Med bara remmen avhängd så får du kämpa emot en stillastående pump (oljan tar lixom emot lite), men det går att köra så, det har jag gjort en säsong (men det är inte rätt).
Besiktningen bryr sig inte.
Det handlar bara om att ta sig till och från besiktningen utan rem.
Om det går att besiktiga utan servo så handlar det om många sköna timmar som jag kan spara när jag inte behöver plocka tillbaka originalfästen för bland annat remmen.
Då är det "bara" JRSC M45 ska måste bort innan besiktning.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Peter Sandström »

Miatamannen wrote:
Niklas Falk wrote:
Miatamannen wrote:Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Hur blir det vid en besiktning?
Kan man besiktiga utan styrservo? (klart man kan men ger det en 2:a?)
Tänkte jag skulle göra det för att inte behöva återställa lite grejer efter konvertering .... :shock:
Med bara remmen avhängd så får du kämpa emot en stillastående pump (oljan tar lixom emot lite), men det går att köra så, det har jag gjort en säsong (men det är inte rätt).
Besiktningen bryr sig inte.
Det handlar bara om att ta sig till och från besiktningen utan rem.Om det går att besiktiga utan servo så handlar det om många sköna timmar som jag kan spara när jag inte behöver plocka tillbaka originalfästen för bland annat remmen.
Då är det "bara" JRSC M45 ska måste bort innan besiktning.
Jag gjorde precis så men min NA när den skulle besiktigas när kompressorn var bortplockad. Trots en liten 300 mm ratt så gick det bra varenda gång, och sen var det bara hem å hänga tillbaka respiratorn...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Miatamannen »

Peter Sandström wrote: Jag gjorde precis så men min NA när den skulle besiktigas när kompressorn var bortplockad. Trots en liten 300 mm ratt så gick det bra varenda gång, och sen var det bara hem å hänga tillbaka respiratorn...
Inga kommentarer från besiktningsmannen??
Typ, "tungstyrd bil det här", eller "varför saknas det en rem här", eller "varför har du tagit bort remmen".

Kan svaret bli, "Jaha, visste inte att det skulle vara en rem där" eller "Jaha, då förstår jag varför den är så tungstyrd eftersom remmen saknas" eller " Jag försökte få ner vikten på bilen"
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Peter Sandström »

Miatamannen wrote:
Peter Sandström wrote: Jag gjorde precis så men min NA när den skulle besiktigas när kompressorn var bortplockad. Trots en liten 300 mm ratt så gick det bra varenda gång, och sen var det bara hem å hänga tillbaka respiratorn...
Inga kommentarer från besiktningsmannen??
Typ, "tungstyrd bil det här", eller "varför saknas det en rem här", eller "varför har du tagit bort remmen".

Kan svaret bli, "Jaha, visste inte att det skulle vara en rem där" eller "Jaha, då förstår jag varför den är så tungstyrd eftersom remmen saknas" eller " Jag försökte få ner vikten på bilen"
Nä, Man har glatt kört bilen med ett sedvanligt flin och stönat o stonkat när man har vänt runt på den vanliga platsen utan att fråga.. :shock:

Jag förvarande dock ett år att remmen saknades och den var lite tungstyrt, men det var inget dom höjde ögonbrynen över!

Mitt standardsvar skulle nog bli: Nä, jag orkade inte hänga dit remmen igen när jag tog bort kompressorn igår, för den ska ju dit nu igen när bilen är besiktigad...

Fick frågan ett år om det var kompressor eller turbo i bilen med tanke på A/F o laddtrycksmätaren i mittkonsollen! Kommentaren efter mitt svar blev; -Den måste flytta på sej ganska bra då?... :banana:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Lejban »

Nu har jag tagit bort servopumpen och det flesta slangarna. När jag nu vrider på ratten så är det näran inget motstång alls (uppallad och däcken sitter på).
Frågan är när det är så lätt att ratta nu varför vill man skruva isär styrväxeln och ta bort den där brickan dom hindrar oljan?
Hur mycket lättare än lätt kan det bli när ändra motståndet av däcken tillkommer i viket fall?
Blir det tyngre när man pluggar igen hålen som blir efter slangarna? eller kan man låta det vara som det är nu?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?

Post by Torkel k »

Jo, det blir ju liksom lite trögare när bilen står på marken... :wink: Min plastfarsas 2,5-tons Chevy Bell Air -53 kan också styras med ett finger... om den står på pallbockar.

Om du pluggar hålen stänger du inne kvarvarande vätska + luft i systemet. Det ger en mycket trög styrning – ingen bra ide. Att behålla hålen öppna är inte heller så lyckat eftersom styrningen består av hyfsat fin mekanik med snäv passning mellan delarna. Där vill du inte ha in sand, vatten, smuts eller liknande.

Hur trögt blir det? Du kan ju alltid ”loopa linorna” på det sätt som FM visar, släppa ned bilen och prova lite.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply