Race-kat

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Race-kat

Post by Magnus Pettson »

Hur ligger det till med Biltemas Kat art.nr:79-803. De har stämplat godkännande-nr, INTE nån extra svetsad plåt, och man får med ett papper med specifikation. Är själv skitdålig på att kolla upp dylikt så jag är tacksam om det är nån som har, eller han kolla detta. :) C:a 750:- för en race-kat vore ju j... bra :!: :!:
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

I senaste papperskatalogen så nämner de inget om SBF så jag gissar att de struntade i att få den testat och reggad (det ska sitta en plåt med nummer på den då).
Men jag tror den är för bred att få plats på ett bra sätt i alla fall.

SBF har listan på alla kattar de har godkänt.
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_Godk_cat.pdf
Till detta kommer orginalkatalysatorn från Mazda också vilken ju är homologerad till bilen.
Vi får se vilken teknisk kontroll det blir.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

På PDF:n Niklas hänvisar till finns det 2 st "ArwinMeritor" 390019 resp 20. Detta är tydligen Biltemas kat enl en väldigt nära källa från SBF som besiktigar racebilar...

(SBF KAT 07-018 resp SBF KAT 07-019)


Vad vi har förstått är det samma kat som finns på hyllorna idag, fast då utan märkning. Man vill troligtvis sälja slut på dessa innan dom "godkända" plockas fram...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Får tyvärr inte fram nåra filer på den här jä... datorn.. förmodligen är det väl jag som gör fel :? . Men numret: 390019 finns alltså på katen, stämplar eller graverat vilket det nu är, så då borde den ju funka, kommer däremot inte ihåg om det var nåt inspektionshål, men det är ju lätt att fixa :D . Kan ju faktiskt ta och ringa den här snubben: Patrik Andersson som står på specifikationen. 042-nummer, måste ju vara väldigt nära dej Peter; Skåne är ju inte stort, en granne kanske? :D
De e mycke nu...
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Ja, hur blev det med detta? Kan man köra med den ni nämner?

Och ni som har bytt och fått godkänt, vad har ni bytt till?
Har ni upptäckt någon skillnad med bilen efter ni bytt till race-kat? (Kanske då i kombination med extraktorgrenrör mm?)
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Fegade och kör med Finncat från Sellholms och kan inte tala om nån skillnad då jag knappt hann köra bilen innan :? Känns inte som nånting som bromsar ialla fall; bra snurr på den 1,6:an :)
De e mycke nu...
Post Reply