Inget oljetryck !!!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Inget oljetryck !!!

Post by Lars Stahre »

Vi har råkat ut för ett märkligt problem på vår nyligen ihopplockade -96 NA 1,8L. http://softradio.akuta.se
Vi åkte till Sviestad i fredags för att bantesta för första gången. Inför detta bytte vi till ny olja och fyllde då i 20W50. Vid banan visade det sig att vi inte fick nåt oljetryck. :cry:
Lossade slangen från adaptern upp till det utflyttade oljefiltret och körde runt motorn. Kom ingenting. Fyllde olja i slangen "baklänges" och det rann långsamt igenom. Körde runt motorn igen och det kom fortfarande ingenting. Så vi kom inte på nåt annat än att lasta och bege oss hemmåt igen. Efter avlastning hemma kollade jag i verkstadshandboken och konstaterade att oljepumpen ju drivs direkt av vevaxeln så den knappast kan sluta snurra. Så jag gjorde ett sista test att starta motorn och - nu kröp oljetrycket långsamt uppåt för att stanna på normala drygt 3kg vid tomgång. Och sen funkade det.

Temperaturen under hela morgonen låg runt +3 grader. Och bilen hade stått ute under natten.
Väl hemma hade temeraturen stigit till runt 12 grader, och i garaget är det närmare 20 grader.
Vår slutsats blev då att 20W-oljan var för tjock för att sugas upp ur tråget vid temperaturer nära 0 grader.

Så igår bytte vi till 5W50 syntetolja. Men döm om förvåningen när det ändå inte blir nåt oljetryck. :bang2: Och bilen har hela tiden stått i garaget.

Nån som varit med om nåt liknande eller har nån idé om vad som är problemet?

/Lasse
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Inget oljetryck !!!

Post by Niklas H »

Är nog lika bra att inspektera oljepumpen. Drev eller tryckreglerande ventil kan vara dåliga, fastnar ventilen i öppet läge blir det krångligt att få upp trycket.
Niklas Holmlöv
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Inget oljetryck !!!

Post by Peter Sandström »

Hade samma fenomen med min när jag monterade ett remotefilter + oljekylare. Det blev ett tryckfall över detta så när oljan väl kommit "tillbaka" till blocket/tryckgivaren var trycket betydligt lägre och tog lång tid att byggas upp varje gång vid uppstart. Bytte från 10w60 till 5w50 så funkade det bättre...

Kolla så ni har vänt in och ut rätt på filterhållaren? Trycket går in i ytterdelen och i retur i centrum på filtret...

Har ni filter med backventil?
Använder ni 1/2"-slang?
Hur högt sitter filterhållaren i förhållande till adaptern?

Förklara iofs inte varför det inte kom nån olja när ni lossade slangen! Adaptern kass, inre läckage? (Borde ge tryck om ni inte ha flyttat tryckgivaren dvs...)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Inget oljetryck !!!

Post by Lars Stahre »

Peter Sandström wrote: Kolla så ni har vänt in och ut rätt på filterhållaren? Trycket går in i ytterdelen och i retur i centrum på filtret...

Har ni filter med backventil?
Använder ni 1/2"-slang?
Hur högt sitter filterhållaren i förhållande till adaptern?

Förklara iofs inte varför det inte kom nån olja när ni lossade slangen! Adaptern kass, inre läckage? (Borde ge tryck om ni inte ha flyttat tryckgivaren dvs...)
Tack båda två för tipsen. :D
Jag har trippelkollat att adapter och filterhållare är rättvänd. Filtret har inte backventil såvitt jag kan utröna.
Vi har t.o.m. 9/16" slang. Grov som attans. Båda adaptrarna är frästa i solid aluminium. Borde inte kunna vara felaktiga men allt kan givetvis vara fel.
Filterhållaren sitter ovanpå balken på vänstersidan bakom servooljebehållaren. Där original luftfiltret satt. Upp till ett par dm högre alltså.

Jag har varit i garaget och felsökt vidare ikväll. Lossade utgående slangen nere vid adaptern. Trädde på en 25mm slang på adapterns nippel och ledde ner till en balja. Startade motorn och väntade. Kom inte en droppe! Den orkar alltså inte ens trycka ut olja i hålet där originalfiltret ska sitta när det är helt öppet.
Jag blåste sen i tryckslangen, hela vägen genom filter och kylare och det var öppet så det bubblade inne i motorn.

Såvitt jag kan se bör det då vara något av:
1. Stopp i kanalen nånstans mellan pumpen och filteradaptern. Kan vara i själva adaptern
2. Sugröret är skadat eller löst så det tar in tjyvluft istället för olja.
3. Stopp i sugröret (Men då måste nästan silen vara skadad)
4. Tryckregulatorventilen står fullt öppen. (Men då borde det väl ändå komma lite olja i hålet när det inte finns nåt mottryck)
5. Pumpen är paj så den inte snurrar (Hur den nu ska kunna vara så paj)

Det blir till att skruva loss adaptern imorgon (men det är ju så himla trångt) Och om inte det hjälper så är det bara att riva motorn tillräckligt för att kunna plocka bort pumpen.

MVH, Lasse
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Inget oljetryck !!!

Post by Peter Sandström »

Låter som en havererad oljepump, men förhoppningsvis är det adaptern som strular.. Man bör ha filter med backventil för att förhindra att oljan rinner tillbaka, och extra känsligt blir det med remote då man tömmer slangar mm varje gång motorn stängs av, vilket gör att det tar lång tid att få upp tryck vid uppstart...

hittade en pumptråd på Miata.net:

http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ressure+na

Inte svindyr, men tråkig att byta...

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1165
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Inget oljetryck !!!

Post by Peter Sandström »

Tydligen har ni fixat oljetrycket då bilen har gått sin första tävling nu!

Vad var orsaken till problemet?? Är lite intressant nämligen....
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Inget oljetryck !!!

Post by Lars Stahre »

Peter Sandström wrote:Tydligen har ni fixat oljetrycket då bilen har gått sin första tävling nu!

Vad var orsaken till problemet?? Är lite intressant nämligen....
Jodå, det är fixat nu. Hann precis få ihop det kvällen innan det bar av till tävlingen.
Felet var att den lilla kolven i oljetrycksregulatorn hade kärvat fast i öppet läge :shock:

Vi plockade bort framvagnen med hjälpram och allt så vi kunde ta bort oljetråget. När sugröret sen var bortplockat så gick det att ta bort saxpinnen till regulatorns fjäder. Och då märktes det att kolven satt fast. Den ska röra sig lätt... Det tog en timme att få ut den. En 12mm pinnfräs visade sig till slut bita fast bra innuti kolven så det gick att lirka ut den.
Väggen i loppet var tydligt skadad, precis mittemot overströmningshålet. Svårt att säga av vad. Spån eller skräp troligen.

Efter mycket letande på olika firmor fick jag till slut tag på ett 2-armat honingsverktyg som klarade 16mm. Med det fixade jag skadan i loppet. Fast ytan blev rätt så grov så jag tog en 15mm gummislang och lindade sånt vitt torrslippapper i grovlek 400 runt den och finslipade loppet med.

Jag kontrollerade sedan fjädern och den var nästan 1mm kortare än verkstadshandbokens gränsvärde, så jag la emellan en planbricka på 1.5mm.

Efter återmontrering av allt så har vi nu 6kg varmtryck på oljan, och allt funkar som det ska igen. :burnout:
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Inget oljetryck !!!

Post by Lars Stahre »

Jo förresten, Jag tyckte ju att det var konstigt att det inte pumpade nåt alls.

Men efter att ha sett pumpen i detalj så inser jag att det är så att när motorn stått stilla ett tag så rinner oljan i pumpen tillbaka ner i tråget. Då är det alltså mest luft i den.

Överströmningshålet i tryckregulatorn leder rakt in till pumpens sugsida.
Så om det är öppet när den sen börjar snurra så pumpar det bara runt luft i pumpen. Det kommer aldrig att bli nåt undertryck som kan suga upp oljan ifrån tråget.

Och därför kommer det inte en droppe olja när man har detta fel.
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Inget oljetryck !!!

Post by egonn »

Fifan va internetforum är bra!

Det här hjälpte mig att få igång oljetrycket på min miata. Efter att ha primeat oljepumpen så hade jag åter tryck igen. Dock indikerar det att något är knas antar jag, men nu kommer jag ha ett öga på den tryck-mätaren konstant iaf säsongen ut.. (när den nu tar slut.. tidigt eller sent)..
Attachments
ett_oega_pa_trycket.jpg
ett_oega_pa_trycket.jpg (10.91 KiB) Viewed 6142 times
Andreas Lindkvist
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Inget oljetryck !!!

Post by Lars Stahre »

Kul att ett så gammalt inlägg fortfarande är till hjälp :D
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Inget oljetryck !!!

Post by egonn »

Lars Stahre wrote:Kul att ett så gammalt inlägg fortfarande är till hjälp :D
Ja, tack igen! :bow:
Andreas Lindkvist
Post Reply