Vad är det för dimension på skruvarna till en Sparco stol?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Vad är det för dimension på skruvarna till en Sparco stol?

Post by Andreas E »

Vet någon vad det är för M-dimension på skruvinfästningen till en Sparco Sprint V stol? Det följde inte med några skruvar och i mitt begränsade garage är det ont om M6, M7, M8 osv. Vad ska jag köpa för dimension?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

M8 är det som används i alla stolar jag hanterat. Det kan ha att göra med att det är M8 8.8 som är FIAs minimikrav.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Tackar, då vet jag vilken dimension jag ska fixa.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

jag har en Sparco Sprint V och var också osäker eftersom vanliga M8x1,25 kändes som att de var fel stigning. Men jag kollade det med affären jag köpte den och det är vanliga M8 bultar (M8x1,25). Anledningen till att det känns trögt är att det kan vara lite plast i hålen.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

peter dahlqvist wrote:jag har en Sparco Sprint V och var också osäker eftersom vanliga M8x1,25 kändes som att de var fel stigning. Men jag kollade det med affären jag köpte den och det är vanliga M8 bultar (M8x1,25). Anledningen till att det känns trögt är att det kan vara lite plast i hålen.
Aha, det förklarar saken. Jag trodde att de bultar jag hade var M8. Men de var motstånd när jag skulle skruva in dem i stolen, så jag antog att det var större dimension. Ska prova med lite mer våld nu när jag vet att risken är liten för att jag skadar något.
Tack för tipset.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

En M8 gängtapp ger mindre skador på muttrarna om gängorna ska rensas.
Post Reply