Bromsbelägg

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Bromsbelägg

Post by mickeh »

Hej!
Håller just på att preppa bilen inför säsongen... Jag hade tänkt att daska dit belägg från Pean - Carbotech XP8. Men de kostar ju en slant :shock: Dessutomhar jag hört att man även borde byta skivor om man slänger på dessa belägg...

Så nu funderar jag på att snika lite och köra EBC's Greenstuff runt om. Jag kommer bara att köra några "pröva på" på bana, inget seriöst tävlande än, det verkar inte budgeten tillåta :bang2:

Hur är dessa belägg? Kommer de att funka för mitt syfte?
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Stefan Hemström
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 113
Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
Location: Ekerö

Re: Bromsbelägg

Post by Stefan Hemström »

Min erfarenhet efter att själv provat på konbanekörning och några banträffar varje år är att originalbelägg eller motsvarande fungerar ganska väl så länge man inte pressar bromsarna till max.

Det är nog ganska individuellt, det finns vissa här på forumet som inte skulle ha några som helst problem att "elda" upp ett par green stuff :lol:

Nackdelen med originalbelägg eller motsvarande har för min del bara varit att de äts upp väldigt snabbt (några banträffar).

Ser du bara till att ha nybytt bromsvätska så tror jag du klarar dig bra med green stuff eller original.
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Post Reply