Motorn vill inte starta!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Motorn vill inte starta!

Post by Krullert »

Hej!
Har en NA -92 När jag köpte min miata gick den dåligt redan då. Den lade också av och fick bogseras hem efter köpet. Nu har jag bytt kamrem, tändstift, tändkablar, soppafilter och lite andra saker. Men den vill ändå inte starta, vad kan vara fel?

Alla fyra stiften ger gnista, jag har satt tändkablarna om man räknar från vänster 3-2-1-4 på tänddelen och 1-2-3-4 med 1 längst fram på bilen vilket är rätt som jag förstått det?

Jag vet inte om soppapumpen går, tror inte den låter nåt iaf, hur ska jag göra för att "tjuvkoppla" den?

Det kan väl inte vara så mycket annat? Igentäppta spridare, trasig styrbox, lambdasonden?

Går motorn att starta utan kylarvätska eller sitter det nån givare som hindrar motorn från att starta då?

MVH

Nicklas
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Niklas Falk »

Soppapumpen hålls igång av Luftflödesmätaren (men är osäker på om den inte ska gå ändå under "crank"-fasen).
Har soppa pumpen ström nån gång?
Har inget schema framme men säkring lär det finnas (osäker på relä)

Eftersom den har gått men skruttigt så kanske pumpen nu klappat ihop för gott? :think2:
P. Sandström kan den års modellen mycket bättre.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Josen »

Lite enkla tips

Om AFM ( luftmängdsmätaren ) har gett upp strular det också. Testa att dra ut kontakten man brukar få ett tändande och sen dör den. Då behöver du en ny AFM

Dra ur kontakten till ECU och sätt igen glapp har hänt mig

Lyser check-engine lampan ? Du kan blinka ut felkoder sök på miata net hur man gör

Tryck i startgas i insug ( du skall få tändaden --> pumpen är kass )

Hoppas det hjälper

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Peter
Posts: 9
Joined: Tue 08 Jul 2008, 23:12

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Peter »

Krullert wrote:Hej!
Har en NA -92 När jag köpte min miata gick den dåligt redan då. Den lade också av och fick bogseras hem efter köpet. Nu har jag bytt kamrem, tändstift, tändkablar, soppafilter och lite andra saker. Men den vill ändå inte starta, vad kan vara fel?

Alla fyra stiften ger gnista, jag har satt tändkablarna om man räknar från vänster 3-2-1-4 på tänddelen och 1-2-3-4 med 1 längst fram på bilen vilket är rätt som jag förstått det?

Jag vet inte om soppapumpen går, tror inte den låter nåt iaf, hur ska jag göra för att "tjuvkoppla" den?

Det kan väl inte vara så mycket annat? Igentäppta spridare, trasig styrbox, lambdasonden?

Går motorn att starta utan kylarvätska eller sitter det nån givare som hindrar motorn från att starta då?

Kolla denna tråden på Miata.se verkar vara lite samma tror det slutade med tändspolarna
http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... 470&page=8
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Peter Sandström »

I tråden nedan har nog allt gåtts igenom som kan orsaka ditt bekymmer. Är mycket inblandat som kräver en del mätning om man inte har andra prylar att testa med, så jag rekommenderar att ha både Haynes och Rod`s manualen till hands då haynes har ett överskådligt elschema...

http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... hp?t=21380

Spontant gissar jag på CAS (eller tändmodul), då CAS styr både tändning och soppa...

Tändmodulen ger signal till ECU att öppna spridarna. Vet du om varvräknaren rör sej om den skulle tända till?

Det går att tvångsköra bränslepumpen via diagnosuttaget, en bygel mellan GND och F/P , om relät är ok dvs...

Kolla om spridarna öppnar genom att mäta över en spridare. det ligger konstant 12 v på Vit/röd och ECU:n jordar ner när spridaren ska öppna..

(Nä, nu ska jag inte skriva allt en gång till.... Det finns i tråden ovan... :work: ..)


Fråga?

Komprimerar motorn som den ska, eller snurrar den som om det inte sitter några stift i den när du kör på startmotorn, dvs lite snabbare/lättare och tystare?... :think:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Krullert »

Alla tändstiften var urskruvade samtidigt när jag kollade gnistan (som var okej) Då märktes det verkligen att det inte var någon kompression, jag försökte känna bensinlukt genom tändstiftshålen men det kändes inget markant. Alltså ja, det är ingen extremt dålig komp. men ett kompprov skulle ju inte skada.

När jag kopplade in spridarna så är det ju en flerpolig kontakt vid torpedväggen, men det finns också en liten kontakt med två svarta kablar intill den stora, den är inte inkopplad för den vet jag inte vart (om) den ska vara. Tog en bild med min kompis mobil som kanske kan komma upp imorgon.

Plockade också fram multimetern och mätte i kontakten vid tanken/bränslepumpen. Den blåa kabeln gav 0v vid tändning, drog man startmotorn så gav den ca 7,8v och gick direkt till 0v när man återgick till tändningsläget. Vilket jag tycker är konstigt i sig eftersom pumpen ska väl gå några sekunder efteråt?

Den andra kontakten (som går till ECU?) gav runt 4 nånting volt vid tändning, vid start gick den upp till ca 8v, och direkt tillbaka till ~4v vid tändningsläget.

Mata jag på bränslepumpen direkt från batteriet så gick den som fan. Motorn ville inte starta ändå men iom att kontakten var urdragen så fick ju inte ECU (?) sin spänning.

Det blev ingen skillnad att ta ur givarkontakten på LMM heller.

Jag tackar för länkarna och hjälpen hittills, ska kolla dom och klura mera på vad det kan vara.


MVH

Nicklas
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Peter Sandström »

När du nämner spänningar neråt 7-8 volt så kan du börja med att se till att ha ett friskt batteri. Miatan (NA) är extremt känslig och svårtstartad med dåligt batteri.. Kolla spänningen på batteriet när du kör med startmotorn!

Kan det vara denna kabeln du inte har kopplat in går till tempgivaren bakom toppen... Scrolla ner till mitten på sidan så ser du en bild på tempgivaren till ECU:n!

http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html

Bränslet styrs ju som sagt av ECU:n då både spridare och pump via CAS och tändmodul, så det kan vara lurigt att mäta på pumpen då den ska stanna om inte motorn "startar"..

Anledningen att jag frågade om kompressionen är att i ovanliga fall kan faktiskt pga för högt oljetryck få lyftarna att hänga sej i bottnat läge så att ventilerna inte kan stänga! Detta kan ske om bilen tex har stått en tid och oljepumpens tryckbergränsning har kärvat.. Kan ta ett bra tag innan lyftarma har släppt tryckat och gått tillbaka.. Nu stannade ju din bil helt plötsligt så det är nog ok...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Krullert »

Batteriet är nästan oanvänt och laddat, över 13 volt läste jag.
Ja det är nog tempgivaren! Undra om det räcker för att strula till allt.
Ska åka ner till garaget strax o prova lite!

MVH
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Krullert »

Nej det var nog inte dendär tempgivarkabeln, det är väl en enkel kabel?
Denhär som jag menar är två kablar och kontakten ska anslutas till ett tunnt platt stift ser det ut som.

Det kommer sopppa till fuelrailen iaf.

När jag sprutar startgas i insuget så händer inget annorlunda, alltså motorn verkar inte tända startgasen :?
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Josen »

- Har du tagit komp-prov ?
Borde ifosig gå på 3 cylindrar (någon är dålig).

- Har bilen dragit vatten ? ( topp-lockspackingen/skadad topp )

- Kan du blinka felkoder ?

- Testa att dra ur kontakten till Throttel givaren / mät upp den om du har en haynes/manual till hjälp ?

Tror inte det är soppan,har något med tändning/komp/sensor att göra. Du skulle försöka få låna en CAS och LMM av någon för att utesluta dessa. Om bilen är 'död' på detta sätt burkar det vara tändnings-prylar.

Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Krullert »

Okej mobilbild men här är kontakten och det går två svarta kablar till den, den når lika långt som den stora kontakten som går till spridarna.

Ska bränslepumpen bara få knappt 8v?
Attachments
20090305019.jpg
20090305019.jpg (26.42 KiB) Viewed 1621 times
20090305018.jpg
20090305018.jpg (37.91 KiB) Viewed 1622 times
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Peter Sandström »

Krullert wrote:Okej mobilbild men här är kontakten och det går två svarta kablar till den, den når lika långt som den stora kontakten som går till spridarna.

Ska bränslepumpen bara få knappt 8v?
Svårt att se hur kontakten ser ut! Vet inte om jag har nån sådan löst hängandes i min bil, men finns det ingen motsvarande kontakt inom räckvidd kan du förbise denna!

8V till pumpen låter inte ok! Kolla upp reläna till pumpen/ECU:n!

Som sagt; -Rent historiskt är det CAS, tändmodul eller spole som troligtvis är sönder trots att du har gnista! Var noggrann med att du inte kör tändspolen utan last för länge eller lämnar den med tändningen påslagen längre tid, för det kan kosta dej en tändspole...

Inga av dessa tre prylar ger nån felkod/check enginelampa, så det blir till att prova sej fram med andra prylar då det är svårt att mäta CAS utan ett oscilloscope. Tändspolen går att mäta upp med hjälp av Rod´s, medans tändmodulen inte går att mäta?!...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Re: Motorn vill inte starta!

Post by Krullert »

Okej nu har jag varit nere igen, hittade stiftet som kontakten skulle sitta på.

Tog bort ventilkåpan för att se så kammarna stod helt rätt efter att jag har bytt remmen. Skulle rotera motorn genom att skruva på ena kamaxeln med en 14 nyckel. Gick inte att rubba, tog bort tändstiften för att få bort komp. Gick ändå inte att snurra motorn för hand :?:

Vad jag vet så är detta inte normalt. Startmotorn orkar ju dra runt men det låter faktiskt lite trögt.

Ska riva imorgon men det sjuka är ju att jag drog runt den hur lätt som hellst när jag hade satt på kamremmen :?

MVH


[EDIT] Jag min idiot hade ju monterat insugskamdrevet i fel position, den bör gå igång imorgon när jag hängt på allt igen :bang2:
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Post Reply