Svetsa undre förstärkningsplattor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Svetsa undre förstärkningsplattor

Post by Magnus Claesson »

Har en CC-båge och undrar om man skall svetsa förstärkningsplattorna under bilen? Såg att Henrik Pihl hade gjort det men hittar ingen info att man måste göra det...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Svetsa undre förstärkningsplattor

Post by Andreas E »

Har kollat på SBFs reglemente och min tolking är att det inte behövs (vet minst en som har fått vagnsbok utan att ha svetsat). Däremot de bockade förstärkningsplattorna där huvudbågen monteras är nog bäst att svetsa (för att inte riskera ombesiktning om de är petiga).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Svetsa undre förstärkningsplattor

Post by Per Hammarsjö »

Som Andreas säger så behöver de inte svetsas.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Svetsa undre förstärkningsplattor

Post by Cyberoid »

Vagnsboksbesiktningen kan du sluta oroa dig för. Den går igenom vilket som. :wink: Men man vill ju bygga det på säkraste vis. Jag skulle helsvetsat allt som sitter på bilens ovansida och punkta fast det som sitter på undersidan om jag hade byggt idag. Annars finns det kanske en risk att man försvagar plåten kring svetsen. Nu vet jag att du är en hejare på att svetsa så du kan nog få det bra även med helsvets om du vill.

Den röda bilen som rullade på kullen och Peter Sandström sedan plockade ner hade inte svetsat sina plattor alls men den såg ut att ha tagit smällen bra ändå. :up: Kan ju vara skönt att veta.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Svetsa undre förstärkningsplattor

Post by Magnus Claesson »

Nu är övre förstärkningsplattorna svetsade men inte helsvetsat utan bara med några korta strängar där det var som lämpligast. Undre plattorna svetsar jag inte då eftersom dom skall bultas och skulle man nu bara punkta så känns det som det kan vara.
Kan ju lätt konstatera att miatans plåt är sjukt tunn om man jämför med en gammal hederlig Volvo, inte mycket att svetsa i direkt! :work:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Svetsa undre förstärkningsplattor

Post by Niklas Falk »

Magnus Claesson wrote:Kan ju lätt konstatera att miatans plåt är sjukt tunn om man jämför med en gammal hederlig Volvo, inte mycket att svetsa i direkt! :work:
Det är rätt lätt att "pilla" hål i plåten bredvid punktsvetsarna om man säger så. Man får vara försiktig med huggmejseln när saker ska isär :oops: .
Men nån vecka med en Migsvets så kan man nog lappa ihop det som har blivit över (av golvet under stolen tex)...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Svetsa undre förstärkningsplattor

Post by Fredrik Henriksson »

Bra jobbat Mange! :) :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Svetsa undre förstärkningsplattor

Post by Magnus Claesson »

Det som inte är helt hundra med CC-bågen verkar vara infästningen vid "bältestornet". Hålbilden kunde väl vara något bättre men det är bara någon mm så det går nog att lösa! :think2:
Post Reply