R-däcktråden

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

R-däcktråden

Post by Fredrik Henriksson »

Måste nog köpa nya R-däck. Såg att miataklubben också har ett erbjudande, det skiljer dock ca 500:- i pris per däck. Vad är det för kvallitéskillnader mellan dessa två märken/däck?

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Har bara kört på Yokosar 032/048 gillar dem skarpt. Tro att andra märken är bra också. Funderar på att prova andra senare i år :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag har växlat lite mellan Toyo R881/888 och Yokohama A048.
Jag upplever subjektivt Yokohama som bättre däck (lättare att få jämn temp, t ex), men det syns inte på varvtiderna så här långt. Det lutar åt Toyo den här säsongen; främst för att de är mycket billigare. Ni som köper ert första set R-däck: Toyo är lite tryggare när de är kalla, medan Yokohama behöver ett varv...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det erbjudande som SDS ger på Toyo är samma pris som alla andra dumpar dem till (+- nån hundralapp). Inget speciellt mao.

Jag har kört upp två uppsättningar R888 och de ger som sagt bra grepp på första varvet (2-3 kurvor behövs för att få grepp). Men man får vara lite uppmärksam så man inte "peekar" däcken för tidigt och får överhettningsproblem efter 7-8 varv.

Yokis 048 verkar klarar av ca 30-50% mer körning innan mönstret blir för litet, men det är inget jag kan svära på själv. R888 verkar klara ca 6-8 timmar bantid med min körning iaf.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Men man får vara lite uppmärksam så man inte "peekar" däcken för tidigt och får överhettningsproblem efter 7-8 varv.
Med följd att man får sämre fäste eller att gummit pajar/spricker? Såg några bilder på däck som såg mindre roliga ut på det andra forumet. :shock: E de så att Toyo e känsligare kanske det är bäst att satsa på yokosar? Surt att d skiljer ett par tusen i pris... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Fredrik Henriksson wrote: Med följd att man får sämre fäste eller att gummit pajar/spricker? Såg några bilder på däck som såg mindre roliga ut på det andra forumet. :shock: E de så att Toyo e känsligare kanske det är bäst att satsa på yokosar? Surt att d skiljer ett par tusen i pris... :(
Toyo R888 är mitt favoritdäck och det finns ingen anledning till att känna oro för att köra på dessa. Bra grepp från start och väldigt "förlåtande" i sitt beteende. Inga tvära släpp när man går över gränsen eller liknande.

Min erfarenhet av Yoko är bara en uppsättning A048 i storlek 195/60x14. Det fungerade dock inte alls. De var vänligt känsliga för däckstryck och överhettade väldigt lätt. När jag gick tillbaka till Toyo i 205/50x15 åkte jag direkt 3 sekunder fortare på Knutstorp.

Utgår dock från att A048:or i "rätt" storlek (205/50x15) fungerar minst lika bra som Yoko.

Skulle jag stå inför valet att köpa mina första R-däck skulle valet lätt bli Toyo. Har man bara erfarenhet av gatdäck så kommer skillnaden att vara som natt och dag i vilket fall som helst.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote: Men man får vara lite uppmärksam så man inte "peekar" däcken för tidigt och får överhettningsproblem efter 7-8 varv.
Med följd att man får sämre fäste eller att gummit pajar/spricker? Såg några bilder på däck som såg mindre roliga ut på det andra forumet. :shock: E de så att Toyo e känsligare kanske det är bäst att satsa på yokosar? Surt att d skiljer ett par tusen i pris... :(
Nädå, så illa är det inte, när de går för varma räcker det att backa av lite men det är inget man vill göra i ett race (om man inte skapat lucka eller ser framförvarande försvinna i fjärran).

Ett klassiskt ställe att missa på är Kvarnkurvan på Kinnekulle. VF mår aldrig bra där (och där förlorar man billängder på att inte kunna ha rätt hastighet).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Min erfaranhet av skillnader mellan A032 och A048 är att A032 håller konstant grepp hela vägen ner till corden medans A048 blir lite sämre med tiden men håller längre.
Sen kan man välja mellan soft och medium också. Soft är godis men dyrare p.g.a däck håller sämre.
Sen tror jag Toyo är mindre känsliga för felaktiga hjulvinklar och däcks-tryck. Yoko däremot snäppet bättre om tryck och vinklar är rätt. Så Nybörjar-däck -> Toyo Fortsättnings-kurs -> Yoko ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Ok! Då blir d nog Toyo. Om Anders kört dem i flera år så e dom ju beprövade. Har han inte överhettat dom så lär inte jag som rockie göra det. :) Sen vet man aldrig, om några år kanske man signar in sig på fortsättningskursen och börjar köra Yoko. ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:

""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:

""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Testa vore kul att se om detta funkar - för 949 Racing verkar det fungera :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:

""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Testa vore kul att se om detta funkar - för 949 Racing verkar det fungera :)
Enligt Niklas så ska d gå att få på dessa på mina 7"ultraleggera men frågan är om resultatet blir bra? De flesta som har dessa däck har ju bredare fälgar... Sen blir det lite lurigare att bestämma bredd på spacers, 7"fälg + 205/50 15 däck är ju beprövat vilken inpressning som funkar utan skärmskrap...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:

""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Testa vore kul att se om detta funkar - för 949 Racing verkar det fungera :)
225/45-15 "kommer under våren 2008". 50-profil är väsentligt högre än original...

Annars har ni mellantinget 215/50-15 för ungefär samma pengar om jag minns rätt från min lokale leverantör.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:

""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Testa vore kul att se om detta funkar - för 949 Racing verkar det fungera :)
225/45-15 "kommer under våren 2008". 50-profil är väsentligt högre än original...

Annars har ni mellantinget 215/50-15 för ungefär samma pengar om jag minns rätt från min lokale leverantör.
Ahh så va de ja, profilen... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Just de tänk på profilen = utväxling. tycker själv att det börjar bli lite jobbigt med 205/50 med orginal utväxling förstås; men både med 1,6 & 1,8 (1,8 med 1,6:ans utv. är ju annan histoia, eller hur Josen?) Provade 195/50 (nya Toyo våren -07, Tack CG :!: ) men tror mej kunna märka att 205:orna håller i bättre, svårt att säga dock när man inte kan testa bägge vid samma tillfälle, inte ens samma år i det här fallet... men iår ska det testas för iår är det allvar :twisted: Har även 205/50-13 Yoko; ska bli mycket spännande 8)
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Har även 205/50-13 Yoko; ska bli mycket spännande 8)
Tänk på markfrigången bara :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Fattar iofs inte varför däcket blir högre med ett bredare däck med samma profil? E d 50 profil så trodde jag det stod för att däcket bygger 50mm i höjd precis som 205 & 225 talar om hur många mm däcket bygger i bredd.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

70 mm som gäller va :?: Och det blir ju inga problem att skruva upp bilen med de lättarbetade K-sport-dämparna :wink:
De e mycke nu...
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Fredrik Henriksson wrote:Fattar iofs inte varför däcket blir högre med ett bredare däck med samma profil? E d 50 profil så trodde jag det stod för att däcket bygger 50mm i höjd precis som 205 & 225 talar om hur många mm däcket bygger i bredd.
Däckets profil anges i procent av däckets bredd
50 profil = 50% av bredden
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Svederud wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Fattar iofs inte varför däcket blir högre med ett bredare däck med samma profil? E d 50 profil så trodde jag det stod för att däcket bygger 50mm i höjd precis som 205 & 225 talar om hur många mm däcket bygger i bredd.
Däckets profil anges i procent av däckets bredd
50 profil = 50% av bredden
Aha! :) Hehehe... :oops:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Har även 205/50-13 Yoko; ska bli mycket spännande
Jag körde ett tag med 205/60-13 och det gick kanon. :)
Funderar på att gå tillbaka till dessa men tyvärr så passar inga 13" fälgar mot de större 1.8 bromsarna :(
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
Har även 205/50-13 Yoko; ska bli mycket spännande
Jag körde ett tag med 205/60-13 och det gick kanon. :)
Funderar på att gå tillbaka till dessa men tyvärr så passar inga 13" fälgar mot de större 1.8 bromsarna :(
Hårt liv. :wink:
User avatar
Gladh
Posts: 28
Joined: Mon 10 Mar 2008, 20:39

Nya Toyo

Post by Gladh »

jag är mycket nöjd med mina Toyo 7-8 banmöte med bl.a en heldag med 28 mil på Sviestad 8)

var handlar man nya(i malmö)? Priser?


/klas
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nya Toyo

Post by Niklas Falk »

Gladh wrote:jag är mycket nöjd med mina Toyo 7-8 banmöte med bl.a en heldag med 28 mil på Sviestad 8)

var handlar man nya(i malmö)? Priser?
Känner du nån i BMWSC så kan ni ju gå ihop och handla 8st hos www.snowdragon.se (verkar vara nere för tillfället) till bra pris.

Annars
Puppans erbjudande wrote:Kallhälls Däckservice
Enköpingsvägen 199
Järfälla(vid hydromacken)
08-58350531 (Hälsa från Puppan)

Skeppar med bussgods till självkostnadspris.
Wheelbase ger ungefär samma priser (frakten hit är iaf noll :D). Andra däckpersoner borde kunna ge liknande priser (alla dumpar priset på Toyo vad det verkar). 1100kr med moms är ett hyffsat kompispris på 205/50-15.
SDS hade ju nåt erbjudande nu som jag har för mig ligger däromkring. SDSverkstäder finns det ju gott om.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Mina 13" går på -94:ans bromsar :lol: , skit-trevligt ET dessutom: 10 :!:
De e mycke nu...
Post Reply