R-däcktråden

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Mina 13" går på -94:ans bromsar :lol: , skit-trevligt ET dessutom: 10 :!:
Det finns skärmbreddare på löpmeter i offroadbutiker :D
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Hittade billiga r-däck i Hässleholm.
850:- för R888 205/50-15

Någon i södra sverige som har varit i kontakt med dom?

http://www.kmsvensson.com/pdf/dack_sek.pdf
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Eric wrote:Hittade billiga r-däck i Hässleholm.
850:- för R888 205/50-15

Någon i södra sverige som har varit i kontakt med dom?

http://www.kmsvensson.com/pdf/dack_sek.pdf
Observera att priset verkar vara exkl. moms och miljöavgift.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

"Alla priser i SEK, plus Moms och miljöavgift"

Det är lite svårtolkat. Jag ska ringa eller maila dit i veckan. Bilen står nämligen i Hässleholm för bågbygge.. Får man in 4:a R888:or utan fälgar i en miata?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Har fått pris på macken här hemma på R888 205/50-15.. på ca 1100:-/st omlagt och balanserat. Ganska godkänt tycker jag nog!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Eric wrote:"Alla priser i SEK, plus Moms och miljöavgift"

Det är lite svårtolkat. Jag ska ringa eller maila dit i veckan. Bilen står nämligen i Hässleholm för bågbygge.. Får man in 4:a R888:or utan fälgar i en miata?
Utan problem - ta bort passagerar-stolen så får du in dem. Mitt vanliga sätt att transportera mig till banor :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Ca 1050kr är i princip inköpspris (inkl moms och miljöavgift) för R888, handlare som dumpar sin egen marginal och använder dem som lockvaror (dvs underpris för att få nya kunder) brukar bli tagna i örat av generalagenten.

Min leverantör (Wheelbase) har iaf slutat med Toyo eftersom det inte finns nån marginal kvar. Jagandet av den abslut sista tian i pris kan bli kostsamt i längden (när marknaden kollapsar)
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Eric wrote:Bilen står nämligen i Hässleholm för bågbygge..
Berätta gärna mer om detta, är det någon etablerad firma som ska göra jobbet eller är det av "privat" natur? Blir ju nyfiken då det ju är en NB det verkar gälla och båge är nästa punkt på min priolista!
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Frakta däck går bra om man kabbar ner och spänner fast 3 däck mellan baksträvorna och 1 i passagerarsätet :D Annars har jag sett en Miata med nåt sorts takräck :!: , från Göteborgstrakten tror jag.
De e mycke nu...
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Martin wrote:Berätta gärna mer om detta, är det någon etablerad firma som ska göra jobbet eller är det av "privat" natur? Blir ju nyfiken då det ju är en NB det verkar gälla och båge är nästa punkt på min priolista!
Jag har pratat med sportvagnskonsult, det är en kille som har kontakt med en besiktningsman från SBF, http://sportvagnskonsult.com/kundjobb.htm
Han har aldrig gjort en båge till NB som min blir den första. Det går säkert att lösa trots glasruntan. Kolla sidan för priser och bilder.

MVH Eric
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Martin wrote:Berätta gärna mer om detta, är det någon etablerad firma som ska göra jobbet eller är det av "privat" natur? Blir ju nyfiken då det ju är en NB det verkar gälla och båge är nästa punkt på min priolista!
Jag har pratat med sportvagnskonsult, det är en kille som har kontakt med en besiktningsman från SBF, http://sportvagnskonsult.com/kundjobb.htm
Han har aldrig gjort en båge till NB så min blir den första. Det går säkert att lösa trots glasrutan. Kolla sidan för priser och bilder.

MVH Eric
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Jag tycker priset verkar helt OK! Men jag vill ju gärna ha ditt betyg på firman och jobbet först, vill ju veta att det faktiskt blir professionellt och snyggt gjort!
Hur lång tid ville de ha på sig att göra det?

PS Ursäkta trådkapningen, vet ju att detta är R-däckstråden.. DS
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Martin Wahlberg wrote:Jag tycker priset verkar helt OK! Men jag vill ju gärna ha ditt betyg på firman och jobbet först, vill ju veta att det faktiskt blir professionellt och snyggt gjort!
Hur lång tid ville de ha på sig att göra det?

PS Ursäkta trådkapningen, vet ju att detta är R-däckstråden.. DS
Krille som har firman är bror till Andreas med BRG-miata med vita ränder på; Krille är väl mest känd för den utbrända Ferrari som han i mån av tid bygger upp igen, med vissa förändringar som t ex kraftig breddning, luftdomkrafter m m.
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Köpte 4 st R888 195/50-15 av Kallhälls Däckservice i Järfälla för 750 kr styck i i höstas: )
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Inte klokt det här!! :shock: Det är så förbaskat kul att köra med dom här däcken att jag kan inte låta bli att mala på dom. Har precis varit ute och kört en timme på en slingrig 70-sträcka strax utanför Töllsjö. Trodde bankörningen igår skulle dämpa abstinensen men man blev ju bara mer inspirerad. :twisted: :lol: Går nog åt två omgångar däck denna säsongen... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Inte klokt det här!! :shock: Det är så förbaskat kul att köra med dom här däcken att jag kan inte låta bli att mala på dom. Har precis varit ute och kört en timme på en slingrig 70-sträcka strax utanför Töllsjö. Trodde bankörningen igår skulle dämpa abstinensen men man blev ju bara mer inspirerad. :twisted: :lol: Går nog åt två omgångar däck denna säsongen... :roll:
R-däcken ger verkligen en ny dimension till bilen :) Bra att du kör mycket man behöver massa tid i bilen. Själv har jag kört alldeles för lite :( Kommer nog att märkas...
Får mala lite hyr-kart för att komma in i det igen :twisted:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Själv har jag kört alldeles för lite :( Kommer nog att märkas...
Får mala lite hyr-kart för att komma in i det igen :twisted:
Tror inte du behöver oroa dig med den rutinen du har malt ner i ryggmärgen under flera års tid. :) Med de antal varv en del av er har lagt på banorna i västsverige de senaste åren kör ni ifrån en rockie som mig med förbundna ögon, otränade eller ej... :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply