Remhjul med/utan servo

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Är det någon som har en bil UTAN servo? Jag är nyfiken på hur remhjulet ser ut och skulle uppskatta en bild (jätte)mycket! :) Det är alltså remhjulet som sitter längst ner i framkant på motorn. Någon som har en bild eller skulle kunna ta en?

Frågan är om det finns två olika varianter av remhjul?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Niklas Falk »

Det ska vara både utan servo och utan AC :)

Men används inte den yttre remskivan som massvängdämpare, då borde det väl inte finnas nån utan?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Det ska vara både utan servo och utan AC :)

Men används inte den yttre remskivan som massvängdämpare, då borde det väl inte finnas nån utan?
Ja, det är ju det som är frågan? Vad/hur är funktionen av en svängmassedämpare? Det sitter ju ett svänghjul i andra ändan av veven som borde ha samma funktion om det är vikten vi pratar om? :think2:

EDIT: Fel tänkt...
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

En snygg genomskärning i paint.

Rött: Remskivekropp
Svart: Gummi
Orange Pil: V-remskiva till generator, vattenpump
Blå Pil: V.remskiva till servo & AC

Jag kapat bort min remskiva till ac/servo och funderar på hur balanserad den måste vara? För att vara HELT på den säkra sidan så kunde man ju byta den till en annan skiva från en bil utan servo/ac. I övrigt har jag svårt att se att det skulle påverka funktionen? Men jag kanske har missat något?
Attachments
crankpulley.jpg
crankpulley.jpg (9.58 KiB) Viewed 1214 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Niklas Falk »

Aha, då är det generatorremskivan som har torsionsmassdämparen (gummit).

En lekmannabeskrivning av torsionsdämparen:
Momentet som skickas till växellådan genereras av krafter från vevstakarna på vevlagren.
I ett snapshot kan du tänka dig svänghjulet som fast och veven har pga krafterna på vevlagren en svag vridning som ökar upp till ettans vevlager.
Krafterna som verkar på vevlagren är ju inte konstanta utan de varierar hela tiden. Det är detta som genererar torsions(vrid)svängingar (som då utan dämpning är värst vid ettans ramlager/oljepumpen).
Dämning kan ske med nåt som har en annan egenfrekvens än de skadligaste frekvenserna men i närheten. Det är detta som gör att det kan vara många olika designer som fungerar och ofta är det simplaste det bästa i längden.

På en miata utan ökad effekt (mer moment och eller varvtal) så ska det tydligen ta lång tid innan ettans ranmlager visar ökat slitage. På Turbobladdade saker (tex 300hp+) finns det exempel när en liten aluremskiva förmodligen varit orsaken till oljepumpras och ökat slitage på de främre ramlagren.

Hoppas att detta kan skapa nån bild av det. Föhoppningsvis ger det några nya sökord eller nåt. :)
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Peter Sandström »

Finns gott om läsning i ämnet på Miata.net.. (underdrive pulley)

http://forum.miata.net/vb/search.php?searchid=2744282

Har ju själv funderat på hur tex min kompressordrift last främre delen av av veven då det dels sitter ett tyngre/större hjul, och dels en stenhårt spänd rem som lastar veven radiellt (kanske försumabart..)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Aha, nu börjar förståelsen krypa fram. :) Hittade en förklaring på wikipedia som är ganska tydlig också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer

Som jag ser det så borde inte min modifiering skapa några problem om det bara är hyffsad balans i remskivan efter det att jag kapat den. Frågan är hur pass noggrann den balanseringen behöver vara bara.... :?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote: Frågan är hur pass noggrann den balanseringen behöver vara bara.... :?
Sätt den i vinkelslipen (10krpm ungefär) och balansera till det känns bra. ;) (OBS SKÄMT)
Har inte du svarvtillgång?, stick av yttre remhjulet så ska det väl inte bli så obalanserat?
Den dämpande massan (dvs den gummifastsatta) ändras ju inte.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote: Frågan är hur pass noggrann den balanseringen behöver vara bara.... :?
Sätt den i vinkelslipen (10krpm ungefär) och balansera till det känns bra. ;) (OBS SKÄMT)
Har inte du svarvtillgång?, stick av yttre remhjulet så ska det väl inte bli så obalanserat?
Den dämpande massan (dvs den gummifastsatta) ändras ju inte.
Ja, det får nog bli den varianten. Jag har iofs redan monterat alltihop men tror inte jag kan släppa det med vetskapen om att det går att göra bättre.

Tack för bollplanket.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Niklas Falk »

Tänk på att tändinställningsmärket väl sitter på yttre remhjulet? Men det fixar du med lite färg :)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Tänk på att tändinställningsmärket väl sitter på yttre remhjulet? Men det fixar du med lite färg :)
Nej, det sitter på det inre hjulet också. Det yttre är HELT meningslöst. :wink: :D
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Josen »

Code: Select all

Jag kapat bort min remskiva till ac/servo och funderar på hur balanserad den måste vara? För att vara HELT på den säkra sidan så kunde man ju byta den till en annan skiva från en bil utan servo/ac. I övrigt har jag svårt att se att det skulle påverka funktionen? Men jag kanske har missat något
?
Varför har du kapat bort detta ? Det är inge höjdare att ha obalans där :( tror jag. Köp ett lättare från US annars.
Sen vet jag inte om det är inom reglementet att påverka dessa delar ( inte tillåtet att byta till ett lättare pully om jag fattar det rätt )
Henrik vi vill ju inte se något nytt kladd med motorn så den ryker på nästa kullen tävling och blir ännu snabbare ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Josen wrote:

Code: Select all

Jag kapat bort min remskiva till ac/servo och funderar på hur balanserad den måste vara? För att vara HELT på den säkra sidan så kunde man ju byta den till en annan skiva från en bil utan servo/ac. I övrigt har jag svårt att se att det skulle påverka funktionen? Men jag kanske har missat något
?
Varför har du kapat bort detta ? Det är inge höjdare att ha obalans där :( tror jag. Köp ett lättare från US annars.
Sen vet jag inte om det är inom reglementet att påverka dessa delar ( inte tillåtet att byta till ett lättare pully om jag fattar det rätt )
Henrik vi vill ju inte se något nytt kladd med motorn så den ryker på nästa kullen tävling och blir ännu snabbare ;)
På bilar utan servo/ac så saknar ju denna remskivan all funktion. Får man avlägsna ac, servopump, slangar och alla fästen så måste man väl få ta bort skivan också? :roll: Är den bara i balans som sagt så har ju inte funktionen ändrats.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Josen »

På bilar utan servo/ac så saknar ju denna remskivan all funktion. Får man avlägsna ac, servopump, slangar och alla fästen så måste man väl få ta bort skivan också? Är den bara i balans som sagt så har ju inte funktionen ändrats
Vet inte om man får ta bort orginal skiva och byta till annan 'orignal', det är inte tillåtet att byta till lättare i alla fall.
Det är ju egentligen inte heller tillåtet att byta till större bromsar som du har gjort men detta faller väl under samma låt-gå princip då ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Magnus Claesson »

Josen wrote:
På bilar utan servo/ac så saknar ju denna remskivan all funktion. Får man avlägsna ac, servopump, slangar och alla fästen så måste man väl få ta bort skivan också? Är den bara i balans som sagt så har ju inte funktionen ändrats
Vet inte om man får ta bort orginal skiva och byta till annan 'orignal', det är inte tillåtet att byta till lättare i alla fall.
Det är ju egentligen inte heller tillåtet att byta till större bromsar som du har gjort men detta faller väl under samma låt-gå princip då ?

/Joachim
Jag har verkligen svårt att hänga med i alla regler hit och dit! Försöker fortfarandes få ihop min bil enligt reglementet men detta ställer till det.
Jag hittar inget att man inte skulle få ha lättare remskiva och bromsar är tillåtet att byta om de bara är godkända om jag fattar det rätt? Punkt 6.10 i SBF-reglementet står att det är fritt. Finns det något annat reglemete man också skall följa? :think2:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Vet inte om man får ta bort orginal skiva och byta till annan 'orignal', det är inte tillåtet att byta till lättare i alla fall.
Det är ju egentligen inte heller tillåtet att byta till större bromsar som du har gjort men detta faller väl under samma låt-gå princip då ?
Trippelläser man reglementet lite (jag har harvat en del med det de senaste månaderna) Så står det
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning utan anmärkning.
på ett ställe och "Bromsar Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning." på ett annat. Slår man ihop dessa två kreativt (texten är långt från perfekt) så får man komma med det som sannolikt inte upptäckts av ABSB (gällande tex chassi och bromsar där den knasiga friheten står beskriven).

Remskivan står inte upptagen som del som får modifieras, helt riktigt. Men samtidigt får man montera Torrsump (då lägger man normalt till en tandremsdrivning). För att lyckas med det så skulle jag inte vara främmande för att plocka bort en remskiva (det kan bli wobbligt annars). Nämner detta för att påvisa att reglementet inte är av GrpNklass.
Remskivan kan ju ses som del av motor på samma sätt som svänghjul och koppling gör.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
På bilar utan servo/ac så saknar ju denna remskivan all funktion. Får man avlägsna ac, servopump, slangar och alla fästen så måste man väl få ta bort skivan också? Är den bara i balans som sagt så har ju inte funktionen ändrats
Vet inte om man får ta bort orginal skiva och byta till annan 'orignal', det är inte tillåtet att byta till lättare i alla fall.
Det är ju egentligen inte heller tillåtet att byta till större bromsar som du har gjort men detta faller väl under samma låt-gå princip då ?

/Joachim
Vikten av remskivan är ju försumbar i jämförelse med svänghjul och koppling och dessa är ju helt :up: att byta/lätta så jag vet inte vart du vill komma?

Vi får väl vara glada att Joakim inte jobbar på SBP i alla fall... :roll:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Josen »

Vikten av remskivan är ju försumbar i jämförelse med svänghjul och koppling och dessa är ju helt att byta/lätta så jag vet inte vart du vill komma?

Vi får väl vara glada att Joakim inte jobbar på SBP i alla fall...
Vill inte komma någonstans ;) - ett konstaterande bara, undanber mig person-påhopp också :down:

Bra med ytterligare ett klargörade att det är bara att köra på ;) Beställer ett alu-pully i vecka m.a.o

Bromsar Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning." på ett annat.
Håller inte med dig vi har tagit det förrut, bygga regler på dagsformen hos SBP har jag aldrig förstått...

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Vi får väl vara glada att Joakim inte jobbar på SBP i alla fall... :roll:
:lol: Vet en bil som inte skulle släppas igenom isf... ;) :mrgreen: edit:skoj, inte personangrepp, du ger ju en del själv. ;)

Ska bli jäkligt intressant att se hur lätt du lyckas få den. :) Lurar själv på en 1.6:a för roadsport om min nuvarande hamnar i ett annat fack framöver. Låter dig stå för förarbetet denna gång. ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Josen »

Vikten av remskivan är ju försumbar i jämförelse med svänghjul och koppling och dessa är ju helt att byta/lätta så jag vet inte vart du vill komma?
Stämmer inte - levande massa i fronten är mindre och ett lättare pully fram ger klart varvvillighet/prestanda ökning. Titta på Grassroth racing sidor om deras CSP miata jämförelser.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Josen wrote: Vill inte komma någonstans ;) - ett konstaterande bara, undanber mig person-påhopp också :down:
/Joachim
Kanske missade ett :wink: också. Det var mer tänkt att påvisa det absurda med en regel som bygger på "Godkänt av SBP" än ett personligt påhopp. Jag ber om ursäkt.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Vikten av remskivan är ju försumbar i jämförelse med svänghjul och koppling och dessa är ju helt att byta/lätta så jag vet inte vart du vill komma?
Stämmer inte - levande massa i fronten är mindre och ett lättare pully fram ger klart varvvillighet/prestanda ökning. Titta på Grassroth racing sidor om deras CSP miata jämförelser.
Det har jag väldigt svårt att förstå men förklara gärna. Eller om du har du en länk? Jag hittade ingenting på deras hemsida.

EDIT: Hittade det! :)

After the lightweight racing seat install, our second quickie performance improvement was to install a lightweight underdrive pulley. This helps out in three ways. First, it reduces the power loss through rotational inertia the same way a lightweight flywheel does. Second, the smaller diameter spins the accessories (water pump and alternator) slower, reducing the parasitic power loss. And finally, it takes weight off the nose of the car.

De byter ju till ett remhjul med mindre diameter. Det är ju inte samma sak och ger andra fördelar.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Bromsar Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning." på ett annat.
Håller inte med dig vi har tagit det förrut, bygga regler på dagsformen hos SBP har jag aldrig förstått...
Att det inte går att sätta saker i svart/vitt eftersom det är en bedömning om vad som kan gå igenom kan jag hålla med om, men det är ju lite svårt att vara oense om vilka bokstäver som står i dagens roadsportreglemente.

Det är ju god tid att agera nu om man önskar påverka reglementet för nästa period, jag hoppas att ni fått förslaget (den diskussionen kanske skall tas separat, det är så mycket mer än bara remhjul).
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote: Det är ju god tid att agera nu om man önskar påverka reglementet för nästa period, jag hoppas att ni fått förslaget (den diskussionen kanske skall tas separat, det har inte så mycket med Racebuss att göra).
Det var remhjul vi diskuterade Niklas! :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Remhjul med/utan servo

Post by Josen »

Kanske missade ett också. Det var mer tänt att påvisa det absurda med en regel som bygger på "Godkänt av SBP" än ett personligt påhopp. Jag ber om ursäkt
NP :)
Här är länken
http://grassrootsmotorsports.com/projec ... updates/4/ ---> U R a little Cranky May 31, 2006

Skulle gärna vilja byta till ett sånt här - - är du sugen på ett grupp-köp ?
http://www.unorthodoxracing.com/product ... TEGORYID=2

SBP lär ju inte se skillanden dvs fritt fram :D
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply