Längre hjulbultar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Längre hjulbultar

Post by Niklas Falk »

Jag hittade inte nåt ämne om det så på förekommen anledning så kan man väl skriva en snutt om det.
Det finns diverse anlendingar till att byta till längre hjulbultar, spacers eller tjocknavade fälgar är två av dem, man vill ju att muttern ska hålla med tillräckligt många gängor).

För miatan så gäller föjande originalmått:
Fram och tidig (<94) bak=
42mm/1.75" lång
13.08mm/.515" knurl
M12-1.5 gänga

Sen (>94) bak=
14.94mm/.588" knurl


Följande ARPnummer finns:
ARP 100-7719 Tidig runt om
ARP 100-7720 Sen bak (1.8 och 1,6or där baknav bytts efter 94)
ARP-100-7708 Camaro/Corvette, lite kortare än 100-7719 och utan "snabbnos", men mycket mycket billigare ($13 för fem istället för $32 för fyra på SummitRacing). Att knurlen är lite mindre (12.93mm istället för 13.08) förenklar nog bara montage, det skall fungera fint enligt Spec Miatarapporter etc. Det är dessutom en fördel att knurlen är marginellt kortare också eftersom det finns rapporter om att riktigt billiga bromsskivor inte är försänkta i hålen (och har då problem med lite längre fasad knurl som sticker igenom navet)
Mer info om Camarobult från Cyberoid nedan.

Sen finns det https://appliedracingtechnology.ipower.com/products.php $20 för fyra.

När det gäller byte av hjulbullt så finns det lite olika metoder. Den självklara är att montera bort naven och använda en hydraulpress, då lär inga oförutsedda problem uppstå och det tar den tid det tar.
Är man kreativare så går det att banka ut de gamla bultarna (mässingsklubba och rotation för att misshandla lagret jämnt kan minska efterverkningarna) och sen dra in de nya med hjälp av en bakvänd öppen hjulmutter (öppna hjulmuttrar är förresten nödvändigt med såhär långa bult) och en genomgående hylsa.
Men man får dra för kung och fosterland för att pressa in hjulbulten ända in i botten (och bottna ska den, annars blir hjulet löst med tiden).
Bromssköldar kan vara lite ivägen men det ska finnas nåt hål man kan sikta på (eller så gör man sig ett hål)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Helt otroligt! Jag satt precis och kollade på det där. :wink: Mycket informativt som vanligt Niklas! :up: :up: :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Längre hjulbultar

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:Helt otroligt! Jag satt precis och kollade på det där. :wink: Mycket informativt som vanligt Niklas! :up: :up: :up:
Toppen Niklas :up:
jag som inte ens fått upp bilen på pallbockarna ska i a f göra denna lilla mod under vintern.
Samköp, Henrik?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Längre hjulbultar

Post by Peter Sandström »

Forza.se säljer lösa H&R-bultar som är +5,10 alt 15 mm längre än original till bra pengar.... :up:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Peter Sandström wrote:Forza.se säljer lösa H&R-bultar som är +5,10 alt 15 mm längre än original till bra pengar.... :up:
:up: -tips! Jag ska ringa imorgon och få en prisuppgift. Det borde handla om pinnbultarna nedan beroende på vilken längd man behöver. Är det någon som vet vilken längd de har som standard? Finns även något som heter "Quick Safe" pinnbultar vad det nu kan vara.

M12x1,5 40mm PINNBULT H1254005
M12x1,5 50mm PINNBULT H1255005
M12x1,5 60mm PINNBULT H1256005
M12x1,5 70mm PINNBULT H1257005
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Längre hjulbultar

Post by Niklas Falk »

Med tanke på det jag hittade högst upp så är nog 40mm originallängden. Det stämmer med mitt ögonmåttsminne också (kortare än man kan tro, hjulbultarna också).
Men 42mm kan vara med knurlen, då är det nog ca 30mm original (gänglängd mao). Fråga Forza vilket mått det är som de listar.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Enligt Forza så passar tyvärr inte dessa navbultarna. Det sitter inga splines på dessa utan de skall gängas fast i navet. Det som de kan erbjuda är kompletta H&R spacersatser på 5-10-15-20mm etc där det ingår plattor och hjulbultar. Dessa kostar 1395:- / axel.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Längre hjulbultar

Post by Peter Sandström »

Cyberoid wrote:Enligt Forza så passar tyvärr inte dessa navbultarna. Det sitter inga splines på dessa utan de skall gängas fast i navet. Det som de kan erbjuda är kompletta H&R spacersatser på 5-10-15-20mm etc där det ingår plattor och hjulbultar. Dessa kostar 1395:- / axel.
Märkligt! Dom sålde lösa H&R-bultar till mej utan problem! Försök igen då det handlar om att vilja beställa dom från H&R...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Längre hjulbultar

Post by Måns Wilke »

Synd att min NC har 5x114,3...
Jag har en sats Eibach 20mm spacers som inte går att kombinera med originalfälgarna, pga ursparingarna på fälgens baksida inte är tillräckligt djupa. Originalbultarna sticker mao ut genom spacern och inkräktar alltså på anläggningsytan för fälgen. "schimsar" man med Biltemas 3mm aulspacers så tar det i om bilen är sänkt... :evil:

Kolla så att detta fenomen inte dyker upp på era bilar innan ni lägger 2-2500kr på spacers. Det räcker att en av oss är naiv och dum :oops: :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Nu har jag fått ett ebjudande av en svensk återförsäljare. Om vi är 4st som kan besluta oss för satt köpa varsin sats med ARP bultar så kan vi få 20% i rabatt. Leverans i slutet av Januari. Priserna är inklusive moms och eventuell frakt tillkommer.

110-7719 kostar 400:-/hjul
och 100-7708 kostar 225:-/hjul

Passar till: 1.6 Fram & Bak + 1.8 Fram

100-7708 satsen är 5 bultar per sats vilket innebär att om vi beställer 4 satser så räcker det till 5 bilar. :D

Summa sumarum:

225:- x 0.8 x 4 hjul x 4 satser = 2880:-
2880 / 5 bilar = 576:-/person

God Jul! :drunk: :bananahead: :nyah:

Först till kvarn:

1. Henrik Pihl
2. Dennis Kullman ?
3.
4.
5.

Info: http://video.arp-bolts.com/catalog/ARPCatalog.pdf
Tough enough for competition. 1.6L front and rear and 1.8L front studs Wheel Studs, Press-In, 12mm x 1.5 Right Hand Thread, 2.500" under head length. These extra-long ARP wheel studs are designed for today's thick-centered high-performance and racing wheels. These chromemoly steel studs are heat-treated and have a 190,000 psi tensile strength rating.

Det som skiljer bultarna åt:
Mazda Orginal => Knurl diameter 0.515" = 13.08mm, Längd = 1.750"= 44.45mm
100-7719 => Knurl diameter/längd 0.507/0.335" = 12.8778/8.509mm, Längd = 2.750"= 69.85mm
100-7708 => Knurl diameter/längd 0.509/0.315" = 12.9286/8.001mm, Längd = 2.500"= 63.5mm Saknar "Quickstart" (L3)
Attachments
ARP.JPG
ARP.JPG (20.32 KiB) Viewed 3916 times
Last edited by Cyberoid on Tue 23 Dec 2008, 21:16, edited 1 time in total.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Längre hjulbultar

Post by Dennis Kullman »

Jag är på! :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:Jag är på! :D
Jag anade det! :D

Har vi några fler 1.6 liters åkare som vill ha ordentliga navbultar? Eller om 2st 1.8 liters åkare går ihop och delar på ett varsitt framkit kanske?

1. Henrik Pihl
2. Dennis Kullman
3.
4.
5.
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Re: Längre hjulbultar

Post by Max »

Låter intressant. Jag skulle kunna tänka mig att montera spacers. Det känns onödigt att ha hjulen långt inne i hjulhuset som på en Porsche 356. Nu är det ju inte trådens ämne, men var köper man då spacers till vettigt pris?

Och öppna hjulmuttrar, för den delen...
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Max wrote:Låter intressant. Jag skulle kunna tänka mig att montera spacers. Det känns onödigt att ha hjulen långt inne i hjulhuset som på en Porsche 356. Nu är det ju inte trådens ämne, men var köper man då spacers till vettigt pris?

Och öppna hjulmuttrar, för den delen...
Det finns spacers på biltema. Hur bra de funkar vet jag faktiskt inte, men jag tror Josen har använt sig av dom? Annars får man väl kanske ställa sig vid svarven igen?

Öppna hjulmuttrar i aluminium blir nästa objekt att leta efter. Tänkte kolla hos den lokala däckshandlaren innan man börjar skicka delar runt halva världen. Annars har Good Win Racing väldigt fina och billiga men de är restade för tillfället. Finns åter i lager i Januari.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Re: Längre hjulbultar

Post by Max »

Fast Biltemaspacers är ju bara universal och saknar således styrning. Jag gjorde en sökning på Rejsa och där verkar det vara "lag" på styrning. Annars blir det obalans och andra dåliga effekter. Men det kanske inte är så noga. Det är ett litet område jag inte funderat så mycket på överhuvudtaget, centrumringar på fälgar. Jag har inte ens reflekterat över hur mina nuvarande ser ut.

IL motorsport verkar ju ha, inklusive nya bultar. Jag har inte kollat så noga, men det verkar kosta typ 1800 kr för runt om. Då har man i och för sig mer än 1000 kr på sig att skaffa bara spacers för om man skaffar bultarna genom gruppköpet. Räcker det?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Max wrote:Fast Biltemaspacers är ju bara universal och saknar således styrning. Jag gjorde en sökning på Rejsa och där verkar det vara "lag" på styrning. Annars blir det obalans och andra dåliga effekter. Men det kanske inte är så noga. Det är ett litet område jag inte funderat så mycket på överhuvudtaget, centrumringar på fälgar. Jag har inte ens reflekterat över hur mina nuvarande ser ut.

IL motorsport verkar ju ha, inklusive nya bultar. Jag har inte kollat så noga, men det verkar kosta typ 1800 kr för runt om. Då har man i och för sig mer än 1000 kr på sig att skaffa bara spacers för om man skaffar bultarna genom gruppköpet. Räcker det?
Centreringsringarna har egentligen ingen mer funktion än att just centrera fälgarna vid montering. Därav namnet. Men i och med att muttrarna är koniska så centeraras det ändå. Man får bara se till att dra fälgen "korrekt". Kraften ska ju inte tas upp av den lilla (plast)ringen utan överföras i friktionsförbandet mellan fälg och nav. Vikten av en ocentrerad spacer kan man nog bortse ifrån med tanke på dess låga vikt och avståndet till rotationscentrum.

Det är min uppfattning, men jag vet att det finns folk som tycker annorlunda. Det gör det alltid. :wink: :D Men det skadar ju inte att skaffa bättre spacers (med styrning) än Biltemas i alla fall.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Längre hjulbultar

Post by Peter Sandström »

Cyberoid wrote:
Max wrote:Fast Biltemaspacers är ju bara universal och saknar således styrning. Jag gjorde en sökning på Rejsa och där verkar det vara "lag" på styrning. Annars blir det obalans och andra dåliga effekter. Men det kanske inte är så noga. Det är ett litet område jag inte funderat så mycket på överhuvudtaget, centrumringar på fälgar. Jag har inte ens reflekterat över hur mina nuvarande ser ut.

IL motorsport verkar ju ha, inklusive nya bultar. Jag har inte kollat så noga, men det verkar kosta typ 1800 kr för runt om. Då har man i och för sig mer än 1000 kr på sig att skaffa bara spacers för om man skaffar bultarna genom gruppköpet. Räcker det?
Centreringsringarna har egentligen ingen mer funktion än att just centrera fälgarna vid montering. Därav namnet. Men i och med att muttrarna är koniska så centeraras det ändå. Man får bara se till att dra fälgen "korrekt". Kraften ska ju inte tas upp av den lilla (plast)ringen utan överföras i friktionsförbandet mellan fälg och nav. Vikten av en ocentrerad spacer kan man nog bortse ifrån med tanke på dess låga vikt och avståndet till rotationscentrum.

Det är min uppfattning, men jag vet att det finns folk som tycker annorlunda. Det gör det alltid. :wink: :D Men det skadar ju inte att skaffa bättre spacers (med styrning) än Biltemas i alla fall.
Har lite praktiska erfarenheter av att använda spacers utan styrning, både på Miatan och en Saab 9-5.(tunga hjul + tung bil)... :work:

Saaben hade 10 mm spacer fram utan styrning och hjulen monterades och drogs som vanligt. Första km kändes allt ok, till jag körde på en liten asfaltskant vid ett vägbygge. Detta gav omedelbart ett obalans fram och som förvann vid omdraging av hjulen. Minsta lilla man var emot en ojämnhet så uppstod det obalans. Behöver knappt påpeka att dessa spacers ligger på hyllan nu..

Nästan samma sak upplevdes med miatan med då jag hade bekymmer med det sk "60 mph shimmy" som uppstod ibland då hemgjorda 15mm spacer utan styrning monterades. Ibland blev det ok när man monterade hjulen och nästa gång inte. Problemet försvann när spacer med styrning monterades! :bow:

Utan styrning får dessutom bultarna ta all radiell last, och med tjockare spacer blir det lättare att "böja" bultarna, än om fälgen ligger an direkt mot navet pga sträckningen i en längre bult! Var detta som hände med Saaben då jag har kört med fälgar utan navstyrning/centreringsringar på Saaben och det har funkat klockrent utan spacer. Detta är även anledningen till att tex H&R:s spacer som är tjockare än 20 mm har nya bultar monterade på spacerna och dessa dras fast med originalbultarna!

Hur kommer det att funka med 10 -15 mm spacer utan styrning på bana med lite "kurbsåka"?

Rekommenderar att pressa i bultarna bakifrån med en hydraulpress el dyl då det krävs rejält med kraft att dra igenom dom med en mutter. Lyckades faktiskt att dra av en H&R bult innan den ens hade bottnat mot navet. Nu är ju ARP bultarna 0.15 mm smalare i splinesen så det bör gå ganska enkelt! Att tänka på är att efterdra hjulen några gånger med nya bultar monterade innan dom har bottnat riktigt om dom monteras på plats!

Ev kan OMP ha styrda spacer utan bult... :idea:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Intresset för gruppköp verkar lite svalt just nu. Precis som vädret utanför. Kanske finns det ett samband? :wink: Själv behöver jag dessa pinnbultar och lägger en beställning för egen del inom kort.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Re: Längre hjulbultar

Post by Max »

Jag bangar ur, som det ser ut nu. :down:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Max wrote:Jag bangar ur, som det ser ut nu. :down:
Det är ju kul att ordna samköp men det blir inte så mycket dyrare att köpa på egen hand heller. Så det spelar egentligen inte så stor roll. :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Re: Längre hjulbultar

Post by Max »

Tur det. :)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Cyberoid wrote:Intresset för gruppköp verkar lite svalt just nu. Precis som vädret utanför. Kanske finns det ett samband? :wink: Själv behöver jag dessa pinnbultar och lägger en beställning för egen del inom kort.
Ehhhh, inom kort blev visst ca 1.5år men det är ju iofs kort i vissa sammanhang. :oops: Nu har jag i alla fall fått hem min beställning av längre navbultar ifrån ARP. Jag bestämde mig för att köra på 100-7708 vilket är en GM (Camaro/Corvette) som ska passa enligt tidigare info:

Mazda Orginal => Knurl diameter 0.515" = 13.08mm, Längd = 1.750"= 44.45mm
100-7719 => Knurl diameter/längd 0.507/0.335" = 12.8778/8.509mm, Längd = 2.750"= 69.85mm
100-7708 => Knurl diameter/längd 0.509/0.315" = 12.9286/8.001mm, Längd = 2.500"= 63.5mm Saknar "Quickstart" (L3)


Jag blev dock väldigt skeptisk när jag tryckte ut en navbult fram och jämförde med. De ser onekligen väldigt olika ut och splines:en greppade inte självmant i navet. :think2: Är det någon som verkligen använt sig av dessa bultar eller är det bara så att de "bör passa enligt katalogen"?

Det ser ut som om det är färre splines än på orginalet? (lite färgkodning för att förtydliga. Tänkte att man kunde lura ögat med slitna splines och lägre höjd)
Attachments
CIMG0560.jpg
CIMG0560.jpg (124.76 KiB) Viewed 3521 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Längre hjulbultar

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Jag blev dock väldigt skeptisk när jag tryckte ut en navbult fram och jämförde med. De ser onekligen väldigt olika ut och splines:en greppade inte självmant i navet. :think2: Är det någon som verkligen använt sig av dessa bultar eller är det bara så att de "bör passa enligt katalogen"?

Det ser ut som om det är färre splines än på orginalet? (lite färgkodning för att förtydliga. Tänkte att man kunde lura ögat med slitna splines och lägre höjd)
Bara 2ahandsuppgifter från snåla SpecMiatister, finns det risk för att de roterar eller inte bottnar ordentligt?

Det kan ju iofs bli svårt att få dit originalare senare om man våldar in andra "splines" (men naven fram är ju konsumtionsvara, men bak är det ovanligare att byta)..
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Längre hjulbultar

Post by Cyberoid »

Efter ett par försök så lyckades jag räkna splinesen. :rolleyes3: :mrgreen: Orginal sitter det 40st splines och GM bulten har 28st.

Jänkare...... :drunk: :cowboy: :beat: :roll:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Längre hjulbultar

Post by TPR »

Nja, det där ser ju inte helt rätt ut... :(

Ett tips annars när du monterar är att använda loctite och dra åt dem med en öppen hjulmutter så att de sitter ordentligt i botten. Det är annars lätt att slå loss dem vid hjulbyte. Om du har loss naven så kan du naturligtvis även slå bakifrån med hammare men det är inte så bra för loctiten...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply