Båge till NC?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Båge till NC?

Post by Måns Wilke »

Nån som vet var Jag kan få tag på en båge med bakåtsträvor till en NC?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Good-win har lite olika bågar, dock ej med bakåtsträvor då det inte funkar med cabben. Finns med pettystag (framåt) istället!

http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -Bars.html

Lär inte finnas mycket färdigt denna sidan Atlanten till NC:n...
Last edited by Peter Sandström on Tue 09 Dec 2008, 19:04, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Tyvärr är nog GoodWins med Pettybar den enda färdiga
Niklas Falk wrote:
Måns Wilke wrote:Jag får istället inrikta mig på banåka utanför nån racingserie. Jag ska iaf kolla upp lite gällande MGCC´s reglemente för deras KM. Jag har en känsla av att det behövs fixas en del med säkerheten en del.
MCGG KM skijer sig bara på punkten att du inte får plocka bort passagerarstol, annars är det exakt samma reglemente (vagnbok behövs inte i MGCC KM, men det påverkar inte utrustningen).

Fråga MX5MAD.com vad de skall ha för Rollbar med Pettystag samt en Harnessbar (osäker på om den behövs för 6punktsbäte). Denna båge är nog den enda enkla lösning jag kan tänka mig för en NC som passar in i reglementet (både MGCC KM och för Vagnbok).
Skulle denna båge inte lämpa sig (rådfråga lite SBF vagnboksbesiktare etc för att sondera terrängen) så blir det nog att ta med sig bågen och bilen till tex Competion Cars elelr liknande för att göra en kopia i lämpligare rördimension. Det har skett förr med gott resultat.

Utöver detta är det ju lite pilligt att få dit en FIAstol i en NC (eller att plocka bort originalstolen med dess airbags etc).
En NC är ju lite komplexare ny bil vilket gör det lite petigare att få till en kompromiss (eller så är vi bara mera vara att leka lego med bitarna i NA och NB :)).
Om originalstol får användas nånstans så får någon gärna korrigera mig men det är väl bara vid problem att få plats med en FIAstol som man får göra avsteg?
Det körs med Pettybar som accepterat i några andra fall (sevens där bakåtsträvornas vinklar inte är så bra, Eliser där bakåtsträvorna är lite odfinerade.
NC'n har ju sex fästpunkter för bågen så med Pettybar borde det räcka.
En Vagnsboksbesiktare tillsammans med bilderna från GoodWins forum borde räcka långt för att göra en bedömning.
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... .php?t=582

Vill du däremot riva ut softtopen och köra med fast hardtop så går det alltid att få båge byggd, då behöver man ju inte bry sig så mycket.
Post Reply