byta bromsbelägg...

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

byta bromsbelägg...

Post by pj »

bättre att fråga än bruka onödigt våld.
får inte in kolven i oket. kände lite lätt på han med en skruvtving men gick bet på den.
hur gör ni?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Som man ska göra, dvs justerar in den :wink: ..

Sitter en justerskruv med insexfattning innanför en plugg bakom oket, och jag antar att du menar bakre oken! Dessa ska justeras in samtidigt som man trycker lite lätt med en polygrip eller liknande... Sedan ska dessa justeras tillbaka så att belägget låser skivan, därefter lossar man ngt så det går att snurra skivan igen.. Har du brukat våld så finns det risk att självjusteringen till handbromsen har havererat..

Dom främre däremot pressar man in...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Snabbtving eller annat bryta/bända fram
Bak är det ju handbromsjusteringen som skall skruvas tillbaka (4 el 5mm insex bakom en 14mm skruv)
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Post by pj »

:oops: har aldrig haft en bil med sådan skruvhistoria.. sant det var bak ja.
tack för hjälpen!
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Niklas Falk wrote:Snabbtving eller annat bryta/bända fram
Bak är det ju handbromsjusteringen som skall skruvas tillbaka (4 el 5mm insex bakom en 14mm skruv)
Rod säger 6 mm - Fler förslag??
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Crazy Ivan wrote:
Niklas Falk wrote:Snabbtving eller annat bryta/bända fram
Bak är det ju handbromsjusteringen som skall skruvas tillbaka (4 el 5mm insex bakom en 14mm skruv)
Rod säger 6 mm - Fler förslag??
Mitt ögonmått/fingerminne säger 4mm när jag nu plockar fram en insexnyckel, 6mm är ju enorm.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Niklas Falk wrote:
Crazy Ivan wrote:
Niklas Falk wrote:Snabbtving eller annat bryta/bända fram
Bak är det ju handbromsjusteringen som skall skruvas tillbaka (4 el 5mm insex bakom en 14mm skruv)
Rod säger 6 mm - Fler förslag??
Mitt ögonmått/fingerminne säger 4mm när jag nu plockar fram en insexnyckel, 6mm är ju enorm.
Ja det är rackarns - jag har ju själv fingermine, som du säger, men ett teflonaktigt sådant....det var väl två år sedan jag renoverade mina bakok.
Bara att skruva isär och se vem som har rätt då...... Rod eller Niklas ?? :shock:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Post by pj »

det gick ju väldans smidigt detta. kunde med yterst lite kraft pressa in kolvarna. tack!
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

pj wrote:det gick ju väldans smidigt detta. kunde med yterst lite kraft pressa in kolvarna. tack!
Det var ju bra !!
Men PJ, nu får du avslöja vilken storlek det var på insexnyckeln.........?????
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

4
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: byta bromsbelägg...

Post by pj »

Ett väldigt hett tips är att lossa handbromsvajern "i handtaget" så mkt det går innan man försöker lossa insexskruvarna i bakoken. :roll:
Johan Andersson, Klippan
Post Reply