Avgas

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Avgas

Post by Måns Wilke »

Jag har varit i kontakt med Ferrita angående ett rostfritt sportavgassystem. Priset på ett system från katten och bakåt, med dubbla utblås, kostar 7700:-.
I.L Motorsport ska ha ca 5000:- för ett 4-1 grenrör.
Vad skulle man kunna tänka sig att detta ger i ÄRLIGA hästar, ihop med ett sportluftfilter och ett Cold Air Intake från Mazdaspeed?

Alltså:

Extraktorgrenrör
Cat-back
Sportluftfilter
CAI


Är ca 10hkr rimligt? Detta till en kostnad av ca 15000-17000:-
Med ca 1200Kg så kan Jag ju inte trimma speciellt mycket om Jag vill hålla mig under 7Kg/hkr.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nu ska du inte begränsa dig till fjuttiga siffror som NA/NB håller sig till. NC ska tydligen svara riktigt bra på bättre flås.
Nu kör ju MX5-Pro med annan styrdator men de plockar nära 200 med endast avgas och insug som enda hårdvaruförbättringarna.

Ska vi prata RoadsportC så har du det kämpigt oavsett:
160+5% (programerbart sprut)=168hk *7 =1176kg
ABS+Antisprinn +10% => 1293kg som tävlingsvikt.

Avgassystemet är fritt så den vägen är det bara 95dB förbifart samt Bilprovningsgodkänd avgasrening som begränsar, inte faktiskt effekt.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Avgas bygger du själv med Simons-burkar och rör kostar inga 7700:- ens om du lämnar bort det till någon. Grenrör upplever jag inte gör så där mycket. Satsa på CAI och DYI avgas.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt.. (Eller så är det bara jag som inbillar mig) Men är det ljud man vill åt så varför inte.. ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Att välja lite dyrare burkar än Simons kan ge betydligt längre livslängd. Även om man lyxar till sig med Apple Racing elelr liknande (som är dubbla priset mot Simons) så är det rätt billigt i alla fall.

På NC så finns det lite att hämta med ett grenrör (det är ju en modern motor), dessutom sitter väl originalkaten där (eller gör det inte det på de europeiska?). Det gör ju att ett grenrör plus ersättningkat blir en ganska stor förändring.

I vissa lägen kan inköp+skeppning av ett avgassystem från Californien vara billigare än rördelarna här hemma. Men med billig kompisarbetskraft så blir det en helt annan femma, och custom blir ju som man vill ha det (man kan ju inte skylla på nån annan iaf).

Dubbla utblås behövs inte, det räcker gott med ett. På andra sidan kan du hänga en lös ändpip i kromad plast, det är det många tillverkare som gör...
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Nä dubbla utblås BEHÖVS inte men original så är bägge i funktion, då känns det lite B att gå ner till ett :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt..
Hur då menar du ? Utbrända ? Har aldrig haft problem med Simonsburkarna, räser/sommar bilar rullar inte som en bruks-hink. Så ser inte problemet riktigt.
Sämsta burkar jag har träffat på är Feltema - håller just garanti-tiden :(

Är det fel på NC OEM grenrör vs NA/NB ?

Jag läser att NC har problem med växellådan i racing kanske något man skall se upp med och växla mjukt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Är det fel på NC OEM grenrör vs NA/NB ?

Jag läser att NC har problem med växellådan i racing kanske något man skall se upp med och växla mjukt.
Det är inget fel, bara det att MZR/Duratec svarar väldigt mycket bättre på friare andning än BP/B6 gör. Original Grenrör+kat är ju som vanligt designat för emissioner, inte max effekt.

Växellådsproblemen (växelförrna i den sexväxlade om jag minns rätt) ska vara fixade, men det är nog bara att läsa på om MX5-Pro för att få rätt mycket matnyttigt om hur det funkar vid racing.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Intressant tråd i ämnet... Från ca 131 till 159 drivhjulshästar med "bara" insug o avgas..

http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... sc&start=0
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Peter Sandström wrote:Intressant tråd i ämnet... (159 drivhjulshästar...)

http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... sc&start=0
Det bli intressantare när man jämför 132whp original och 158whp med header+midpipe+slutburk (+26hp alt +20% lite beroende på om man anser förluster vara linjära eller inte).
Obs, detta är utan tuning.

Det är ju inte riktigt de effektena man får ut vid samma mods på en NA/NB...

Edit: en mätpunkt till:
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... php?t=1118
Det verkar ju inte gå magert iaf :)
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Per Hammarsjö wrote:Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt.. (Eller så är det bara jag som inbillar mig) Men är det ljud man vill åt så varför inte.. ;)
Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Peter Sandström wrote:
Per Hammarsjö wrote:Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt.. (Eller så är det bara jag som inbillar mig) Men är det ljud man vill åt så varför inte.. ;)
Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...
Min med, men det tolkar jag som mindre motstånd = bra. :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...
Har du flera ? Vilka då, har bara en burk....
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:
Peter Sandström wrote:
Per Hammarsjö wrote:Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt.. (Eller så är det bara jag som inbillar mig) Men är det ljud man vill åt så varför inte.. ;)
Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...
Min med, men det tolkar jag som mindre motstånd = bra. :wink:
En "rakt igenom" dämpare vinner nog inget på att tömmas på ull tyvärr. Men det låter snabbare! :wink:

Tänkte jag skulle dra om mitt system i vinter med endast en liten mindre dämpare så frågan är om man kan bygga med Simons utan problem. Jag skulle tro att vi ligger ganska långt ifrån 95dB eller är det någon som haft problem med ljudet på Miatan?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Josen wrote:
Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...
Har du flera ? Vilka då, har bara en burk....
Modifierade mitt original Simons system till en liten 2,5 tums "rakt igenom" slutburk i vintras. Samma storlek som du hade på din vita.. Flödar bra, men är enormt jobbig runt 3200 rpm i lansdvägsfart... Efter ett tag blev det så pass jobbig att lyssna på att jag gjorde en insatspipa som inte påverkar flödet nåt nämnvärt och som dämpar skapligt... Resonansen kräver nog en fördämpare för att få bort!

http://www.miataklubben.se/vbulletin/at ... 1206288986
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Tänkte jag skulle dra om mitt system i vinter med endast en liten mindre dämpare så frågan är om man kan bygga med Simons utan problem. Jag skulle tro att vi ligger ganska långt ifrån 95dB eller är det någon som haft problem med ljudet på Miatan?
Jag hade inga problem på Falkenberg när jag saknade packning efter grenröret (det låt "en del").

En liten rund 2.5" raktigenom innan diffen och en liten oval efter diffen tror jag skulle bli aldeles lagom. Inga krökar som ger motstånd men ändå en ljudnivå som går att leva med.
Innan diffen kan man ha en simonsburk eftersom dämpmaterialet inte så kritiskt där, men som slutdämpare skulle jag satsa på en Slimline 2.5" http://www.nitroz.se/apple/

Eller från Raka rör (eller om det nu är A-alt, kan inte hålla isär dem)
Image
Image


Men visst är ett rakt rör billigare än en dämpare. Med V-klämmor så blir det ju tätt och snabbytt. Kanske ett litet flexrör innan katen så man slipper få sprickor i grenröret.

Men med en shiftligt kanske jag kan nöja mig med min tysta tunga Remusburk.
Men ett rakare, lättare system med mera ljud som kommer ut på vänster sida hade varit lite roligare. :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Tänkte jag skulle dra om mitt system i vinter med endast en liten mindre dämpare så frågan är om man kan bygga med Simons utan problem. Jag skulle tro att vi ligger ganska långt ifrån 95dB eller är det någon som haft problem med ljudet på Miatan?
Jag hade inga problem på Falkenberg när jag saknade packning efter grenröret (det låt "en del").

En liten rund 2.5" raktigenom innan diffen och en liten oval efter diffen tror jag skulle bli aldeles lagom. Inga krökar som ger motstånd men ändå en ljudnivå som går att leva med.
Innan diffen kan man ha en simonsburk eftersom dämpmaterialet inte så kritiskt där, men som slutdämpare skulle jag satsa på en Slimline 2.5" http://www.nitroz.se/apple/

Eller från Raka rör (eller om det nu är A-alt, kan inte hålla isär dem)
Image
Image


Men visst är ett rakt rör billigare än en dämpare. Med V-klämmor så blir det ju tätt och snabbytt. Kanske ett litet flexrör innan katen så man slipper få sprickor i grenröret.

Men med en shiftligt kanske jag kan nöja mig med min tysta tunga Remusburk.
Men ett rakare, lättare system med mera ljud som kommer ut på vänster sida hade varit lite roligare. :D
Ja, något liknande detta får det bli. Flexpipen var en bra ide. Burken innan diffen hade jag hoppats skippa. En bra slutburk och en dieselpip bör nog göra jobbet.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Ja, något liknande detta får det bli. Flexpipen var en bra ide. Burken innan diffen hade jag hoppats skippa. En bra slutburk och en dieselpip bör nog göra jobbet.
Tänk om du klarar dig med en burk innan diffen och sen ett rakt rör med dieselpip? Mindre vikt långt bak :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Ja, något liknande detta får det bli. Flexpipen var en bra ide. Burken innan diffen hade jag hoppats skippa. En bra slutburk och en dieselpip bör nog göra jobbet.
Tänk om du klarar dig med en burk innan diffen och sen ett rakt rör med dieselpip? Mindre vikt långt bak :D
Nu snackar vi..... 8)

(Men den dämpar bättre ju längre bak den sitter)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:(Men den dämpar bättre ju längre bak den sitter)
Du får väl leva på ärtsoppa så kan du justera dämparplaceringen efter svartflaggorna :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:(Men den dämpar bättre ju längre bak den sitter)
Du får väl leva på ärtsoppa så kan du justera dämparplaceringen efter svartflaggorna :D
Nej, nu får det vara slut på klåparlösningarna! Så till nästa år ska jag bygga ett system utan konservburkar. Men det höll ju faktiskt säsongen ut. :P
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Här är ett exempel på V-bandklämma som tar mindre plats än fläns, behöver ingen packning och går snabbt att montera/demontera. Det kostar naturligtvis (det gör allt) men på detta vis kan man snabbt byta mellan slutburkslösningar.
Image
För egen del hade en sån koppling mellan header och kat gett en cm mer i markfrigång (och att den flänsen är skrapad kan inte vara bra för grenröret).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Fruktansvärt irriterande; när Jag väl bestämt mig och ska gå in och beställa extraktorgrenrör så är de slut!!! Både på I.L Motorsport och MX-5 Parts... :evil:

Nån som har nåt tips att ge? Någon annan som kan ha?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Vilket bör man satsa på? Mazdaspeeds cold air intake eller Apollo från K&N?
Finns det några skillnader mellan dessa rent prestanda och kvalitetsmässigt?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

continental wrote:Fruktansvärt irriterande; när Jag väl bestämt mig och ska gå in och beställa extraktorgrenrör så är de slut!!! Både på I.L Motorsport och MX-5 Parts... :evil:

Nån som har nåt tips att ge? Någon annan som kan ha?
www.good-win-racing.com men med frakt och moms etc blir det 5å6...

Men det skiljer lite mellan Roadstersport, RB och IL
ImageImageImage

Frågan är ju som vanligt vilken lösning som ger mest resultat per satsad korna/svettdroppe/vadsomhelst. Ska man ändå böka och byta så kanske man ska göra det "ordentligt"?

IL och MX5Parts borde väl kunna leverera nån gång under vintern?
Post Reply