Flocka inredning

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Flocka inredning

Post by Fredrik Henriksson »

Behöver lite på det här med flockning. Fattat att man har lim och strör på "flock" och att man med ström på nåt sätt får materialet man strör att resa sig. Vet nån hur man gör detta själv?

Har hittat en del firmor som gör detta men det är ju roligare och billigare att göra själv.

En raceemiata, vems :?: http://www.vinylmakeupjonkoping.se/flockning.html
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Henrik Phil hade väl gjort något sånt med sin inredning? Såg ut lite som en sammetsask.. : )
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Henrik Phil hade väl gjort något sånt med sin inredning? Såg ut lite som en sammetsask.. : )
Gick in direkt på Rejsa, det stämmer ju! :)

HENRIK! Hur gjorde du??
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Lite fjolligt tycker jag ;)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:
Per Hammarsjö wrote:Henrik Phil hade väl gjort något sånt med sin inredning? Såg ut lite som en sammetsask.. : )
Gick in direkt på Rejsa, det stämmer ju! :)

HENRIK! Hur gjorde du??

I och med att det är min inredning på bilden ovan så är det kanske inte så svårt att räkna ut? :) :wink:

Men då du gör allting själv så ska det bli intressant att följa. Ett tips är att gno huvudet mot påsen med "flockfiber" en stund innan du klistrar på det. :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....

Jag tycker det är rätt fränt! 8)

Kör på Fred!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Blir nog inget med hemmaflockandet. Blir lite dyrt att köpa en sådan här för en instrumentpanel... :( http://www.aigle.it/pdf/EASY%20eng.pdf

Å Henriks alternativ att gnugga till flinten nalkas känns inte heller så hett... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

JOnas wrote:
Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....

Jag tycker det är rätt fränt! 8)

Kör på Fred!
Allt som ger lite mer racestuk är ballt.. :) Man måste ju tänka på utsidan också.. Vad än folk säger så är det inte bara "insidan" som räknas.. Utsidan är minst lika viktigt.. ;)

Hur går det med spoilern föresten Ludde? Vill du sälja den? Vill ha! *nörd*
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:
JOnas wrote:
Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....

Jag tycker det är rätt fränt! 8)

Kör på Fred!
Allt som ger lite mer racestuk är ballt.. :) Man måste ju tänka på utsidan också.. Vad än folk säger så är det inte bara "insidan" som räknas.. Utsidan är minst lika viktigt.. ;)

Hur går det med spoilern föresten Ludde? Vill du sälja den? Vill ha! *nörd*
Hehe, den ligger i garaget och väntar på dig. :wink: Vad vill du ge för den?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Per Hammarsjö wrote:
JOnas wrote:
Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....

Jag tycker det är rätt fränt! 8)

Kör på Fred!
Allt som ger lite mer racestuk är ballt.. :) Man måste ju tänka på utsidan också.. Vad än folk säger så är det inte bara "insidan" som räknas.. Utsidan är minst lika viktigt.. ;)

Hur går det med spoilern föresten Ludde? Vill du sälja den? Vill ha! *nörd*
Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet ;) - Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara :shock: :shock: :D eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

:)

Den dan vi kör nattrace då är väl neonramper ett måste... Men fram tills dess.. mja... :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Per Hammarsjö wrote:
JOnas wrote:
Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....

Jag tycker det är rätt fränt! 8)

Kör på Fred!
Allt som ger lite mer racestuk är ballt.. :) Man måste ju tänka på utsidan också.. Vad än folk säger så är det inte bara "insidan" som räknas.. Utsidan är minst lika viktigt.. ;)

Hur går det med spoilern föresten Ludde? Vill du sälja den? Vill ha! *nörd*
Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet ;) - Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara :shock: :shock: :D eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Funderade på doftgran och teddyinredning, men neon och tärningar e ingen dum idé det heller. Lite mys måste man ju få ha... :wink:

Finns anledning utöver att det är rejsigt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Josen wrote:Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet ;) - Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara :shock: :shock: :D eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Du kan vara lugn! Blåa neonljusramper och tärningar är sånt jag har! :lol:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Framförallt så tar flockningen bort störande ljus/solreflektioner från panelen... Fjolligt eller ej, så har det mer praktisk betydelse än vad det har för utseendet...
Last edited by Peter Sandström on Sun 12 Oct 2008, 19:44, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Är det inte tiderna som räknas i racing........ :shock:

Utseendet spelar väl ingen roll i så fall???
I alla fall inte på bilens insida som väl inte påverkar downforce eller annat luftglidande, längs plåt/plast/kolfiber-ytor??
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Crazy Ivan wrote:Är det inte tiderna som räknas i racing........ :shock:

Utseendet spelar väl ingen roll i så fall???
I alla fall inte på bilens insida som väl inte påverkar downforce eller annat luftglidande, längs plåt/plast/kolfiber-ytor??
Svar... :arrow:
Peter Sandström wrote:Framförallt så tar flockningen bort störande ljus/solreflektioner från panelen... Fjolligt eller ej, så har det mer praktisk betydelse än vad det har för utseendet...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet Wink - Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara Shocked Shocked Very Happy eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Men.. :? vem var det nu (vi snackar runt göteborgstrakten) som började med bling?? :o Jo, Josen köpte sin vita miata just för att den hade krom-bling runt mätartavlorna & en sketfräck ( :roll: ) växelknopp med belysning. :lol:

Men whattafakk, den var minsann snabb ändå. :P
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote:
Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet Wink - Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara Shocked Shocked Very Happy eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Men.. :? vem var det nu (vi snackar runt göteborgstrakten) som började med bling?? :o Jo, Josen köpte sin vita miata just för att den hade krom-bling runt mätartavlorna & en sketfräck ( :roll: ) växelknopp med belysning. :lol:

Men whattafakk, den var minsann snabb ändå. :P
:lol: *tårar* :lol: *på rygg* :lol: *kan inte andas* :lol: *kiknar* :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Peter Sandström wrote:Framförallt så tar flockningen bort störande ljus/solreflektioner från panelen... Fjolligt eller ej, så har det mer praktisk betydelse än vad det har för utseendet...
Huven skall målas mattsvart oxå av samma anledning.
Hade polarn på sin Manta, skitballt :D 8)
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Jari Olavison wrote:
Peter Sandström wrote:Framförallt så tar flockningen bort störande ljus/solreflektioner från panelen... Fjolligt eller ej, så har det mer praktisk betydelse än vad det har för utseendet...
Huven skall målas mattsvart oxå av samma anledning.
Hade polarn på sin Manta, skitballt :D 8)
Ge mig inga mer idéer nu, jag och Magnus har ju fullt upp att leta i blingkataloger efter "måste ha prylen" självlysande växelspaksknopp. ;)

Men tack för tipset! Lär dock sitta så lågt till våren att jag inte lär se någon huv... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Men tack för tipset! Lär dock sitta så lågt till våren att jag inte lär se någon huv... :)
Tänk på att det kan vara bra att se marken någorlunda framför bilen, annars får du köra efter noter. :)
När jag sänkte mig 5cm blev det ganska annorlunda.

Ska man vara jättepraktisk så är dety ju bulan för instrumentklustret som skall flockas först. Men de tillfällen som solen är framme och man kör i motljus är väldigt lätt räknade. Gråmulet och regn hängande i luften är vanligare (eller så står solen väldigt högt).
Kanske sista racet på finalen på Falkenberg, solen kan vara lite låg nedför backen där då (iaf framåt kl fem). Men den skitiga/reviga vindrutan är det som ställer till det, inte instrumentbrädan.

Däremot kan flockning vara lämpligt trick för att få bilprovningen att tro att den lövtunna plastade instrumentbrädan är "vadderad" (och man slipper annan ytbehandling som ser långt från original ut) :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Däremot kan flockning vara lämpligt trick för att få bilprovningen att tro att den lövtunna plastade instrumentbrädan är "vadderad" (och man slipper annan ytbehandling som ser långt från original ut) :D
Som sagt, det finns många anledningar... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag har hört teorier om att en flockad yta ger mindre luftmotstånd, så varför inte flocka upp hela bilen ?
En våt dröm för er kanske -> flockad bil, neon, tärningar, 18" fälgar med R-däck. Vilken härlig kontrast på SSM 2009 :D :D Kan säkert locka in ny typ av deltagare i MX5-Racing club :twisted:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Jag har hört teorier om att en flockad yta ger mindre luftmotstånd, så varför inte flocka upp hela bilen ?
Du tänker på ripplad yta och strömmningsmotstånd i vatten ("hajdräkterna" i simmning tex)? Visserligen kan det vara blött ibland, men inte så extremt. :D

Jag minns inte riktigt om ytstrukturen hos vissa färger gör att flygplan kan spara bränsle, men det är väl inom det områden man kan hitta teorier i så fall. Håriga flygplan har jag inte sett, än :D

Fåglarna är iofs inte helt släta men det beror nog på evolutionspraktiska skäl :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Jag har hört teorier om att en flockad yta ger mindre luftmotstånd, så varför inte flocka upp hela bilen ?
En våt dröm för er kanske -> flockad bil, neon, tärningar, 18" fälgar med R-däck. Vilken härlig kontrast på SSM 2009 :D :D Kan säkert locka in ny typ av deltagare i MX5-Racing club :twisted:
Flockad bil? Njaeä, kanske inte... ;)
Däremot tror jag att häftigare utseende på bilarna drar till sig intresse :arrow: fler åskådare och deltagare... :)

Blir nog lite gälar på skärmar och mer dekaler och stripes framöver för egen del... :) Blingbil eller inte, I like it. 8) :D Tror ändå inte en racekunnig skulle säga att min bil är mer bling än race...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply