HT eller inte ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

HT eller inte ?

Post by Josen »

Tycker detta med HT eller inte är svårt.

Om jag utgår från Knutan så har jag åkt fortast med HT men nästa lika fort utan.

Med HT
+ Solidare känsla
+ Något bättre grepp ( kan vara inbilning )
- Klart tyngre och inte lika 'villig' i långsamma partier

Utan HT
+ Ser mera
+ Mera 'villig' ur kurvor
- Inte samma grepp
- Mera flex/skakningar

Hur upplever ni det ?
Jag har ju visserligen rails (tunga) som styvar upp lite också.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Har inte kört utan tak men upplevde att byte till glasfiberhardtopp gjorde mer flexig och skakig. En riktigt fäst hardtopp stabiliserar upp bilen helt klart. Nån skillnad på grepp har jag ej noterat, men så har jag ännu inte riktigt kommit in i finliret.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

:?
Lite hårdare feeling med HT.
Lite säkrare.. :roll:
Man e torr även om det regnar.
Stagar liksom upp hela "paketet".
Kass runt om sikt.

Utan HT blir bilen aningen mer lekful. Lättare att få ut baken.
Bättre på regn :roll: Liite mjukare (flexig).
360 ̊ sikt :o
Visst blir det mera flax.
Om jag utgår från Knutan så har jag åkt fortast med HT men nästa lika fort utan.
Tidsdiff?
Du har ju bättre aerodynamik med HT=högre toppfart, så kanske sitter tidsskillnaden i lägre hastighet i slutet på rakan?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tidsdiff?
Du har ju bättre aerodynamik med HT=högre toppfart, så kanske sitter tidsskillnaden i lägre hastighet i slutet på rakan?
Utan HT
12.2-3

Med HT
11.9 - 12.1

Men då är ändå HT + 20 kg på fel ställe dessutom :shock:

Nu är det så små skillander så det är svårt att peka på HT enskilt men uppenbart är att den inte gör saken sämre ? Däremot så ser man bättre utan den och är nog roligare för publiken att titta på :)

Bra tänk med regn, borde bli bättre. Sällan man tänker på att åka utan HT i regn :shock:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote: Sällan man tänker på att åka utan HT i regn :shock:
Mes ;)

:D

HT minskar luftmotståndet helt klart och det minskade "medvetandet" om omvärlden (både sikt och ljud) får man lära sig hantera. Nån gång kanske det blir aerotopp på min också, kanske.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote: Sällan man tänker på att åka utan HT i regn :shock:
Mes ;)

:D

HT minskar luftmotståndet helt klart och det minskade "medvetandet" om omvärlden (både sikt och ljud) får man lära sig hantera. Nån gång kanske det blir aerotopp på min också, kanske.
Men lite mesigt är det. :wink:
Jag vill helst åka öppet, men jag vill också släpa på så lite vikt som möjligt, så jag kanske får köpa en HT för att slippa skruva på och av suffletten vid varje tävling... HT är ju lätt att plocka av... Att ALLTID köra utan tak är manligt, Niklas. :D
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Har ju kört med HT hela tiden fram till Knutan i år.. Och jag måste säga att det blev bra mycket roligare att köra.. Av någon anledning.. Mer som händer runt om en..

Men visst, optimalt kanske det inte är. Men på småttingbanorna undrar jag om det spelar någon större roll?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Men visst, optimalt kanske det inte är. Men på småttingbanorna undrar jag om det spelar någon större roll?
Du har ju med egna ögon sett skillnaden på Anderstorp.
När man sällan är över 140 på andra banor så straffar det sig mindre.
Post Reply