Gruppköp transponder ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Gruppköp transponder ?

Post by Josen »

Bara att bita i det sura och inse att man behöver en egen transponder.
500:- kr/gången är lite häftigt att ta....
Skall vi rodda ett gruppköp ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Gruppköp transponder ?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Bara att bita i det sura och inse att man behöver en egen transponder.
500:- kr/gången är lite häftigt att ta....
Skall vi rodda ett gruppköp ?
Klockrent!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Känner en som har kundnr hos AMB...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Att köra med egen transponder på tändingström är så underlättande, inget krångel med taskigt laddade transpondrar som man kan glömma att lämna tillbaka etc, bara att anmäla numret, sen kör man.
Montaget är busenkelt, det finns gott om reläsocklar i fronten som har tändsningsström, så man behöver inte kapa en enda ledning, bara att ploppa i. :)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

För en okunnig: Vad kostar en transponder (mellan tumme och pekfinger)? Är eventuellt intresserad om det inte springer iväg för mycket i pris.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Räkna in mig oxå!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:För en okunnig: Vad kostar en transponder (mellan tumme och pekfinger)? Är eventuellt intresserad om det inte springer iväg för mycket i pris.
Grundpris
http://www.amb-it.com/motorcycle-racing ... 10_12.html
"Personal TranX260 Direct Powered Transponder" är det som är intressant
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Post by Lennart »

När jag var på GR var det en som hade en Nokiatelefon där han via nätet laddat ner ett program som via sateliter ritade upp banan och noterade varvtider , spårval, deltider. För den intresserade kunde man gå igenom varje varv Bit för bit. Telefon behöver man, så jag tänker köpa en Nokia med stor skärm och ladda ner programmet. Telefon glömmer JAG inte men jag tycker jag tillräckligt att släpa på.
Detta är ett bra alternativ för mig.
Lennart Pettersson
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:
Andreas K wrote:För en okunnig: Vad kostar en transponder (mellan tumme och pekfinger)? Är eventuellt intresserad om det inte springer iväg för mycket i pris.
Grundpris
http://www.amb-it.com/motorcycle-racing ... 10_12.html
"Personal TranX260 Direct Powered Transponder" är det som är intressant
Hua. :shock:
Nåja, ska man betala en 5-hundring varje race, så betalar den ju sig rätt fort - om de inte får för sig att byta förstås... hur framtidssäkra är de?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Niklas Falk wrote:
Andreas K wrote:För en okunnig: Vad kostar en transponder (mellan tumme och pekfinger)? Är eventuellt intresserad om det inte springer iväg för mycket i pris.
Grundpris
http://www.amb-it.com/motorcycle-racing ... 10_12.html
"Personal TranX260 Direct Powered Transponder" är det som är intressant
Hua. :shock:
Nåja, ska man betala en 5-hundring varje race, så betalar den ju sig rätt fort - om de inte får för sig att byta förstås... hur framtidssäkra är de?
Väldigt bra fråga, AMB ha verkar ha monopol men varar säkert inte i all framtid. Väldigt dyra prylar med tanke på vad en driftbox kostar och tillför i kundnytta. Alla banor vi kör på kör AMB som jag fattar det.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Väldigt bra fråga, AMB ha verkar ha monopol men varar säkert inte i all framtid. Väldigt dyra prylar med tanke på vad en driftbox kostar och tillför i kundnytta. Alla banor vi kör på kör AMB som jag fattar det.
AMB har i princip monopol i samtliga världsdelar så en direktströmstransponder kan du nog ha nytta av väldigt länge (inget som slits i dem). Beggad transponder får man nog inte loss för så mycket mindre (dvs tröttnar du få får du gissningsvis 2/3 tillbaka).
Jag tror inte jag sett något alternativ till TranX260 för bilracing, en värre variant används när det går fortare:
http://www.amb-it.com/tranx-pro-c-13.html

Jag tror inte det finns nån risk att det blir systembyte de närmaste 10 åren, då är det värre med drivmedel (SBF's miljömål har betydligt kortare horisont).
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Jag är också intresserad.
500:- per helg känns ju inte så kul. Då betalar det sig ju ganska snabbt med egen.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Anders Ohlsson wrote:500:- per helg känns ju inte så kul. Då betalar det sig ju ganska snabbt med egen.
De 10 SPVMhelger jag kört så har det varierat från gratis (SSM) till 500:-. Jag tror den är "intjänad" nu men inte helt 100.
Att slippa jaga lånetransponder är rofullt, lite som att köpa en hjälm som passar bra istället för den billigaste godkända (det har jag däremot inte gjort).
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Jag är också på! :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

OK vi är några, jag kollar runt lite om vi kan får köpa momsfritt från någon :)
Post Reply