Vrida varvräknaren

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Vrida varvräknaren

Post by Fredrik Henriksson »

När jag ändå tar loss instrumentbrädan funderar jag på att vrida varvräknaren så rödmarkeringen pekar uppåt. Såg en racebyggd Honda som de hade gjort så med. 8) Har någon av er plockat isär instrumenthuset? Är det möjligt att ändra positionen på varvräknaren tro?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Vrida varvräknaren

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:När jag ändå tar loss instrumentbrädan funderar jag på att vrida varvräknaren så rödmarkeringen pekar uppåt. Såg en racebyggd Honda som de hade gjort så med. 8) Har någon av er plockat isär instrumenthuset? Är det möjligt att ändra positionen på varvräknaren tro?
Ja det är det + att det går att fixa så varräknaren hänger med bättre genom att byta en konding då dämpningen blir mindre ---> snabbare utslag --> roligare :)
Skall finnas något länk på detta, någon som vet ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nålen sitter ju lös så den kan placeras i vilken riktning som helst. Att vrida skalan är lite knepigare eftersom alla skalorna är ett ark om jag minns rätt.

Jag är rätt nöjd med att ha varvstoppet när nälen pekar rakt till vänster istället, men jag ser ju inte mätarna rakt upp iofs.

Trestegs shifllight istället kanske? Då kan varvräknaren få visa vad den vill nära stoppet.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Trestegs shifllight istället kanske? Då kan varvräknaren få visa vad den vill nära stoppet.
Funderat på den lösningen också. Koplar man en sån mojäng mot tändspole måne?

Har ju lampa på min R1:a och på bana funkar det skitbra då man inte kan kolla ner. Får ju inte vara nåt allt för störande ljus bara då man i vissa lägen tuggar varvstopp... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote: Trestegs shifllight istället kanske? Då kan varvräknaren få visa vad den vill nära stoppet.
Funderat på den lösningen också. Koplar man en sån mojäng mot tändspole måne?

Har ju lampa på min R1:a och på bana funkar det skitbra då man inte kan kolla ner. Får ju inte vara nåt allt för störande ljus bara då man i vissa lägen tuggar varvstopp... :roll:
Jag har för mig att man kan koppla från diagnostik boxen :)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Jag har aldrig kört en bil med shiftlight och har svårt att se nyttan av den. Jag tittar aldrig på nålen utan växlar efter örat. :?

Ni som har testat - funkar det? Ger det något? :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:Jag har aldrig kört en bil med shiftlight och har svårt att se nyttan av den.
MS utan varvstopp...
Cyberoid wrote:Jag tittar aldrig på nålen utan växlar efter örat. :?
Du menar du hör när varvstoppet slår till?... ;) :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:
Cyberoid wrote:Jag har aldrig kört en bil med shiftlight och har svårt att se nyttan av den.
MS utan varvstopp...
:shock: Är du ingen gentleman?!
Fredrik Henriksson wrote:
Cyberoid wrote:Jag tittar aldrig på nålen utan växlar efter örat. :?
Du menar du hör när varvstoppet slår till?... ;) :lol:
Varvstopp :?: Ah, du menar växelindikatorn! 8)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote: :shock: Är du ingen gentleman?!
Kommer ju andra tillfällen på bana än MX5cup framöver. ;)
Lockande när lådan ligger där, bara att plugga in. :) Måste bara hitta nåt ställe med rimligt pris för den som vill exprimentera en längre stund på rullande landsväg. Finns tuneprogram men blir inte optimalt...
Cyberoid wrote: Varvstopp :?: Ah, du menar växelindikatorn! 8)
:roll: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Jag tittar aldrig på nålen utan växlar efter örat. :?
Det är lite svårt när man låter mindre än bilarna runtomkring. Det har hänt mig att jag inte hört varvstoppet utan kännt det som ryckningar...
Men om man sätter tak på så blir det ju en resonanslåda iofs.

Det gick bättre när jag körde utan katpackning på Falkenberg, läckaget hördes finfint upp genom den trasiga växellådsdamasken och varvräknaren var bara en hjälp (vid kortväxlingar i blötan och spårvalsanalys).

ECUn lämnar ett vacker 12V pulståg som kan nås i diagnosuttaget (eller på vägen dit naturligtvis). Möjligen kan man hacka sig in i instrumentklusteret och plocka det därifån också (varvräknaren får ju sin signal nånstans ifrån).
Post Reply