NB krängare bak funkar på NA ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

NB krängare bak funkar på NA ?

Post by Josen »

Skulle vilja prova lite grövre krängare bak, fungerar OEM NB krängaren bak?
Finns det olika varianter av NB krängaren, fattar som det bara finns en som är något grövre än NA OEM.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: NB krängare bak funkar på NA ?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Skulle vilja prova lite grövre krängare bak, fungerar OEM NB krängaren bak?
Finns det olika varianter av NB krängaren, fattar som det bara finns en som är något grövre än NA OEM.
Har för mig att du krokade av krängaren? Om du tycker det är sämre med den på borde väl grövre bli än sämre? :?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

NB har 11mm eller 12mm (sport). Osäker på om vinklarna på öronen är annorlunda (märks nog på om eftermarkandskrängarna är olika).
NB har ju sina plastkulleder original och inte bussningar som NA (lite olika vinklar fram iaf).
Detta tyder på att det är plug and Play:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1007.html
Nu ska du bara hitta nån med NB Sport (12mm) eller MSM (14mm) (Nillet kanske har bytt).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Har för mig att du krokade av krängaren? Om du tycker det är sämre med den på borde väl grövre bli än sämr?+
Jo det händer att jag krokar av krängaren men nu med Toyos tycket jag bilen var lite väl understyrd i vissa lägeen så tänkte prova med lite grövre krängre bak istället för ett snäpp hårdare fjäder.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Post by Nille »

Niklas Falk wrote:NB har 11mm eller 12mm (sport). Osäker på om vinklarna på öronen är annorlunda (märks nog på om eftermarkandskrängarna är olika).
NB har ju sina plastkulleder original och inte bussningar som NA (lite olika vinklar fram iaf).
Detta tyder på att det är plug and Play:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1007.html
Nu ska du bara hitta nån med NB Sport (12mm) eller MSM (14mm) (Nillet kanske har bytt).
Jag har inte bytt krängare bak men är sugen på en ny fram. Niklas har du koll på hur många mm krängaren är fram på MSM?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nille wrote:Jag har inte bytt krängare bak men är sugen på en ny fram. Niklas har du koll på hur många mm krängaren är fram på MSM?
Enligt FCM's Excelark har MSM 23mm fram och 14mm bak.
NB har annars 22mm fram och 11 eller 12mm bak.
Racing Beat rörkrängare för 99-00 är ju nåt lite lagom hårdare.
Post Reply