Mystiska motorproblem NB 1,8

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Skalman
Posts: 20
Joined: Fri 30 Sep 2011, 09:19
Location: Kungsbacka

Mystiska motorproblem NB 1,8

Post by Skalman »

Jag har en 1,8 sport från 2001 som gått strax över 10 000 mil och började strula förra året. Då stängdes motorn av när man varvade över ca 6000 rpm. Väntade man någon sekund gick den igång igen utan problem (räckte att frikoppla och gasa på igen).

I år har den gradvis blivit sämre. Nu börjar den hosta och hacka redan runt 3500 rpm och ibland misständer den även på lägre varvtal. Den går bäst när den är kall, då kan jag varva upp den till 5-6000 rpm någon gång men när den är varm går den inte över 4000 rpm. Jag får en hel drös felkoder: P1170, P0420, P0302, P0300, P0012, P1345.

Som tur är har jag en komplett bil ståendes för ett annat projekt så jag har testat och bytt massa grejer: bränslepump, bränslefilter, lambdasond, ECU, tändspolar, allt fram till insuget, kamgivare och vevaxelgivare men inget har gjort någon skillnad. Det sista jag gjorde var att ta bort katalysatorn. Det låter som att det är lite lösa delar i den men bilen går lika illa utan den.

Är det någon som har några bra idéer om vad det kan vara? Jag har en ELM327 så jag kan plocka ut värden från givare och annat om det hjälper fellösandet.
Johan Svensson
Post Reply