Förbud mot bur i gatbil!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Förbud mot bur i gatbil!

Post by Magnus Claesson »

Läste detta idag:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0

Inte för detta kommer göra någon större skillnad för det är ju bara att skruva bort men lite tråkigt är det ju! :cry:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Inte alls förbud, bara omöjligt att regbesikta med bur/båge from och med måndag (vad det verkar, många olika bud från VV och SBP).
Men för Miatisterna spelar det ingen roll, ingen har vad jag vet regbesiktat med bågen (Mats kanske har sin bur med i regbeviset iofs).

Jag har funderingar på att skicka in en förfrågan om "StandardRallybil", triggat av nyheten men det skulle minska skruvandet fram och tillbaka. Då slipper jag trepunktsbältena också (några kilon). Men då krävs det SBF tävlingslicens för att få köra den och jag vet inte med vilka restiktioner.
För den blå skulle det inte sänka värdet men jag kan gissa att det är många motionärsräserbilar som skulle bli svårsålda om de inte fick köras utan licens.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Niklas Falk wrote:Inte alls förbud, bara omöjligt att regbesikta med bur/båge from och med måndag (vad det verkar, många olika bud från VV och SBP).
Men för Miatisterna spelar det ingen roll, ingen har vad jag vet regbesiktat med bågen (Mats kanske har sin bur med i regbeviset iofs).

Jag har funderingar på att skicka in en förfrågan om "StandardRallybil", triggat av nyheten men det skulle minska skruvandet fram och tillbaka. Då slipper jag trepunktsbältena också (några kilon). Men då krävs det SBF tävlingslicens för att få köra den och jag vet inte med vilka restiktioner.
För den blå skulle det inte sänka värdet men jag kan gissa att det är många motionärsräserbilar som skulle bli svårsålda om de inte fick köras utan licens.
Jag som trodde att alla hade regbesiktigat med bur? :D
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Niklas Falk wrote: Men för Miatisterna spelar det ingen roll, ingen har vad jag vet regbesiktat med bågen (Mats kanske har sin bur med i regbeviset iofs).
Nej. Min bur finns inte med i reg.beviset. Det är bulta ur och bulta i för varje besiktning, men nu när man lärt sig tar det ca 15 min i varje riktning. Och det känns bara bra att ha buren där vid race, ger en viss trygghet, måhända mer upplevd än faktisk.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Claesson wrote:Jag som trodde att alla hade regbesiktigat med bur? :D
Har du inte lärt dig vilket lotteri SBP är (både vid kontrollbesiktning och regbesiktning)?
En del inspektörer är glada typer som tycker det är skoj med entusiastfordon, andra är bokstavstrogna (efter egen tolkning) som muttrar om allt (som att instrumentbelysning skulle var så viktigt, i dagsljus... :)).
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Niklas Falk wrote:
Magnus Claesson wrote:Jag som trodde att alla hade regbesiktigat med bur? :D
Har du inte lärt dig vilket lotteri SBP är (både vid kontrollbesiktning och regbesiktning)?
En del inspektörer är glada typer som tycker det är skoj med entusiastfordon, andra är bokstavstrogna (efter egen tolkning) som muttrar om allt (som att instrumentbelysning skulle var så viktigt, i dagsljus... :)).
Nu känns det ju som jag hetsade upp mig helt i onödan! :D
Jag är inte den som följer lagar och regler till punkt och pricka så nu är jag lugn igen...
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Magnus Claesson wrote:
Niklas Falk wrote:
Magnus Claesson wrote:Jag som trodde att alla hade regbesiktigat med bur? :D
Har du inte lärt dig vilket lotteri SBP är (både vid kontrollbesiktning och regbesiktning)?
En del inspektörer är glada typer som tycker det är skoj med entusiastfordon, andra är bokstavstrogna (efter egen tolkning) som muttrar om allt (som att instrumentbelysning skulle var så viktigt, i dagsljus... :)).
Nu känns det ju som jag hetsade upp mig helt i onödan! :D
Jag är inte den som följer lagar och regler till punkt och pricka så nu är jag lugn igen...
Jag och många med mig har besiktigat bilen flera gånger med båge i utan att få anmärkning (bur är väl iofs mer iögonfallande).
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Hans Drangel wrote:Jag och många med mig har besiktigat bilen flera gånger med båge i utan att få anmärkning (bur är väl iofs mer iögonfallande).
Jo, när 3punktsbältet blockeras totalt av burröret så skulle de nog kommentera det :D
Med lite god vilja så kan man få det att fungera som icke rullbälte...

En liten effekt av detta blir nog att det får pillas lite i Roadsportreglementet också (nåt som jag redan var beredd på av helbilsgodkännandeanledning)
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Hans Drangel wrote: Jag och många med mig har besiktigat bilen flera gånger med båge i utan att få anmärkning (bur är väl iofs mer iögonfallande).
Bågen sitter kvar i bilen vid besiktning, det är bara främre burdelen som tas ur.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det var visst inte så illa, koden försvinner ur systemet och det blir en uppstramning av tolkandet (trafikfarligheten skall bedömas mera lika).

"StandardRallybil" är trots det fortfarande intressant för egen del.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Tid för registreringsbesiktning är bokad kl.08:20 imorgonbitti.

Vad jag förstår väger dom bilen mm(undra vad det står för däckbredd nu, funkar det att åka in med mina Kuhmo? :? ). Mao kommer en betydligt lägre vikt stå på regbeviset. Jag klantar inte till nånting nu vad det gäller roadsport C eller förbiser nåt importante?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Vilken ändring har du beställt Regbesiktning för?

Tänk på att allt annat än det du skall regbesikta ändring för måste vara original. Det går inte att regbesikta en båge och ha coliover monterade.
Samma gäller (ska gälla då):
Ratt
Stol
Bälte
Lampor
Bromsar
etc etc etc

Nu är jag osäker på om man måste speca ändringen eller om man kan åka in med en jättelista med ändringar.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:Vilken ändring har du beställt Regbesiktning för?

Tänk på att allt annat än det du skall regbesikta ändring för måste vara original. Det går inte att regbesikta en båge och ha coliover monterade.
Samma gäller (ska gälla då):
Ratt
Stol
Bälte
Lampor
Bromsar
etc etc etc

Nu är jag osäker på om man måste speca ändringen eller om man kan åka in med en jättelista med ändringar.
Helv..te! Stolar kan jag ju byta men lampor och coilover finns ju inte en chans! : :shock: :( Coilover kan jag ju kanske ringa och lägga till men lamporna går nog inte igenom om dom verkligen börjar mäta med alla vinklar och och paragraftjosan som man måste ta hänsyn till... De funkar ju med vanlig besiktning på lamporna varför skulle dom kräva exakt orginal på regbes då? :?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Helv..te! Stolar kan jag ju byta men lampor och coilover finns ju inte en chans! : :shock: :( Coilover kan jag ju kanske ringa och lägga till men lamporna går nog inte igenom om dom verkligen börjar mäta med alla vinklar och och paragraftjosan som man måste ta hänsyn till... De funkar ju med vanlig besiktning på lamporna varför skulle dom kräva exakt orginal på regbes då? :?
Kraven är desamma, men inte kontrollomfattningen... :roll:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Helv..te! Stolar kan jag ju byta men lampor och coilover finns ju inte en chans! : :shock: :( Coilover kan jag ju kanske ringa och lägga till men lamporna går nog inte igenom om dom verkligen börjar mäta med alla vinklar och och paragraftjosan som man måste ta hänsyn till... De funkar ju med vanlig besiktning på lamporna varför skulle dom kräva exakt orginal på regbes då? :?
Kraven är desamma, men inte kontrollomfattningen... :roll:
Vete fasen om jag vågar chansa på att åka in... :?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Ringde till besiktningshallen och pratade direkt med den besiktningsman som skall besiktiga min bil imorgon. Han verkade vettig så jag åker in på vinst å förlust... :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Ringde till besiktningshallen och pratade direkt med den besiktningsman som skall besiktiga min bil imorgon. Han verkade vettig så jag åker in på vinst å förlust... :shock:
Lycka till, annars har du att göra i vinter.
Det är lite jobb att bygga tillbaka men det går ju.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Ringde till besiktningshallen och pratade direkt med den besiktningsman som skall besiktiga min bil imorgon. Han verkade vettig så jag åker in på vinst å förlust... :shock:
Lycka till, annars har du att göra i vinter.
Det är lite jobb att bygga tillbaka men det går ju.
Sa till honom att jag hade coilover och andra ljusen samt glasfiber högt och lågt så de vet ju om vad som väntar iaf. Han frågade om ljusbilden var ok och sa sedan "ja ja, men då löser det sig..." Så vi får väl hoppas att det gör det också. Jag är inte rädd för att bygga tillbaka, snarare rädd för vad som händer med Knutstorp om den inte går igenom...
Känner dock att detta är för viktigt, jag vill att det står bur i mina regpapper...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Känner dock att detta är för viktigt, jag vill att det står bur i mina regpapper...
När du är klar, kan du fråga om "Standardrallybil" hade fungerat (Öppet karrosseri utan baksäte verkar vara en udda fågel men det kanske kan accepteras)?
Om du får positivt bemötande så skall den stationen/regbesiktaren noteras, ta namnet. :)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Ringde till besiktningshallen och pratade direkt med den besiktningsman som skall besiktiga min bil imorgon. Han verkade vettig så jag åker in på vinst å förlust... :shock:
Lycka till, annars har du att göra i vinter.
Det är lite jobb att bygga tillbaka men det går ju.
Sa till honom att jag hade coilover och andra ljusen samt glasfiber högt och lågt så de vet ju om vad som väntar iaf. Han frågade om ljusbilden var ok och sa sedan "ja ja, men då löser det sig..." Så vi får väl hoppas att det gör det också. Jag är inte rädd för att bygga tillbaka, snarare rädd för vad som händer med Knutstorp om den inte går igenom...
Känner dock att detta är för viktigt, jag vill att det står bur i mina regpapper...
Är det i Borås så var han riktigt bra att ha att göra med! Tror dom bara har en som regbesiktigar i Borås...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Besiktigar i Kinna.

Pratade sista ggn med SBP ingenjörer/tekniker kl fyra och det sista beskedet dom kom med är att dom vet varken ut eller in. De har varit nerringda idag men han gav mig rådet att regbesiktiga bilen för det här kan bli rörigt då de får mixade signaler...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Har man inga planer på regbesiktning den närmaste månaden så kan det vara läge att vänta ut praxis för att se vad man ska anpassa sig emot.
Undrar om det finns en teoretisk att få vettig info öht i regbesiktningsfrågor nu.
Men jag ska nog försöka att skicka iväg ett mail imorgon (telefon lär bli lite bökigt med mina frågor, men har man mailet som manus kan det funka ändå).

Vi får väl inte smussla med resultatet efteråt :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Åkte in för registreringsbesiktning men det blev ett antiklimax...

Han tittade på bilen och sa: "Men, det är ju en skyddsbåge, ingen bur. En sådam behöver du ingen registreringsbesiktning på för en två sitsig bil. Det är helt ok att ha en sådan så länge bilen inte är helbilsgodkänd."
Jag proppsade och till slut gick vi iväg och ringde varpå samma besked levererades. Kommer inte vara några problem att besiktiga med bur på icke helbilsgodkänd bil framöver ändå. Koden försvinner sa han men de kommer att skriva in "skyddsbåge" manuellt i handlingarna... :)

Sparade jag besiktningsslanten och fick en morgontur i världens roligaste bil! :D 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Sparade jag besiktningsslanten och fick en morgontur i världens roligaste bil! :D 8)
"Standardrallybil" då (utvägen för Helbilsgodkända med Helbur kanske)?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote: Han tittade på bilen och sa: "Men, det är ju en skyddsbåge, ingen bur. En sådam behöver du ingen registreringsbesiktning på för en två sitsig bil. Det är helt ok att ha en sådan så länge bilen inte är helbilsgodkänd."
Var hittar han stöd för det påståendet? Hade ju sparat mig några timmar i somras när jag för första gången på 7 år råkade på en besiktningsman som direkt sa: "jaha, här krävs registreringsbesiktning" (eller demontering). :evil:
Post Reply