Förbud mot bur i gatbil!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:Standardrallybil" då
Verkar vara en ny fråga för dom. Frågan ställdes också till SBP-experten per telefon och de skall återkomma vad som gäller på helbilsgodkänt fordon. Det har tydligen bara varit gamla Volvo 240 och liknande som varit på tapeten och de är ju icke helbilsgodkända. Men som sagt de skall återkomma så får vi se... :)
Dennis Kullman wrote: Var hittar han stöd för det påståendet?
Vet inte ur ett paragrafperspektiv. Han var rätt säker innan, men efter vi gått in på kontoret och ringt teknikerna blev det ju tveklöst även om jag nu inte hörde vad teknikern sa i andra änden. Du råkade ut för en nitisk tomte helt enkelt. Besiktiga i Kinna så slipper du det igen. ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote: Var hittar han stöd för det påståendet?
Vet inte ur ett paragrafperspektiv. Han var rätt säker innan, men efter vi gått in på kontoret och ringt teknikerna blev det ju tveklöst även om jag nu inte hörde vad teknikern sa i andra änden. Du råkade ut för en nitisk tomte helt enkelt. Besiktiga i Kinna så slipper du det igen. ;)
Men tänk på att det endast är problemfritt om du INTE flyttat säkerhetsbältesinfästningarna. Det är många varainter...

Tack för att du frågade om "StandardRallybil", jag ska se om jag kommer fram på telefon imorgon.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:Tack för att du frågade om "StandardRallybil", jag ska se om jag kommer fram på telefon imorgon.
Det tog en bra stund i kön och "inte en burfråga, igen" till förstasvar :)

Det vi kom fram till (glasklart är det inte) är:
2sitisgt öppet karosseri är inget hinder
Racing istället för Rally inget hinder
Avsaknad av matta och alternativa dörrsidor såg inte han som problem (ganska lätt att byta/lägga till om det krävs)
Rattlåset skall monteras bort men det skall finnas ett mekaniskt stöldlås (enligt nåt certifkat).
Ratten skall gå fritt 40mm framåt och 80mm radiellt (det kan bli problem för mig, långt nav och den lilla ratten kanske)
Bätte sitplatserna skall uppfylla alla kraven (FIAstol, bälte och skydd för islag av bur)
Huvlåsen kanske måste täckas för att inte rispa fotgängare.

Mitt problem är ju att om det inte funkar att regbesikta så blir det en "efterkontroll av regbesiktning" för kontroll av återskapandet av personbilen. Sån flax som jag hade 2005 är det magstarkt att hoppas på.

Jag ska nog ta och återkomma till Teknisk Upplysning några gånger till för att få bedömningar från fler Regbesiktare, samtidigt blir det att läsa in sig på begränsningar som gäller för VOCare som reggat som Standardrallybil. Att hitta nån station som är vana skulle inte heller skada (Kinna låter sannolikt).
Post Reply