nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Post by Carl.Josefsson »

hejsan,

har sett att ett nytt styrsystem typ maxxECU inte går på så många lusentappar så då kommer frågan om det kan ge någon effekt och isf hur mycket på min NBFL 146hkr vvt med standard grenrör och standard insug bortsett från öppet filter?

/C
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Post by Niklas Falk »

Kanske 10hk genom att minska marginalerna för bränsle och tändning. Samtidigt kan du flytta runt momentet lite med insugskammen.
Inget revolutionerade, men kan sänka lite förbrukning.
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Post by Carl.Josefsson »

som jag misstänkte då, blir till att komplettera med insug typ skunk 2 isf, sedan hade varit kul att kunna flytta momentkurvan lite för mer bottendrag.

/C
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: nytt styrsystem allt annat std, vinst?

Post by Victor »

Jag har för mig att Civinco hade någon dynoplot på sin hemsida på Serwanskis Roadsportbil-NA (1,8 140 hk non-vvt, typ 2010-2011 någon gång) som visade att det fanns mycket att hämta i mellanregistret (+14 hk runt 3500-4000 varv är något jag tror mig minnas) så visst kan man vinna en del i körbarhet.

Jag vet inte hur Miatorna är mappade med avseende på bränslekvalitet heller (om tändkurvan är mappad för att kunna utnyttja 98 oktan och tändningen backas efter behov för att undvika spikningar när man kör på 95 eller om den är mappad enbart för 95). Vad jag minns är i alla fall 140 hk-motorn väldigt fett/safe mappad på fullgas också.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply