Motorbyte och ny vikt

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
WfQC
Posts: 17
Joined: Sat 08 Sep 2018, 20:03
Location: Fagersta

Motorbyte och ny vikt

Post by WfQC »

Bytte i vintras ut den trötta 1,6 motorn mot en 1,8 och hade nog föredragit att bli kvar i standard gruppen men eftersom det inte är helt lätt att hålla sig inom reglementet vid en konvertering så blir det nu till att åka modifierat och med den högre effekten också öka på vikten på "glassbilen" (#88) med ca 50 kg.
För min del blev det;
Montera tillbaks passagerarstol, i med ett tungt batteri igen och öka soppan i tanken till ca 3/4 tank.
Och då har jag en vikt över minvikten efter fullföljt lopp.

Funderingar som dyker upp som nykomling;
Kan det vara bättre att minska mängden soppa med ca 20 l och sätta i motsvarande vikt vid passagerarplatsen
med avseende på viktfördelning? och blir det mer skvalp/viktförskjutningar vid kurvtagning med lite eller mycket soppa i tanken. (finns väl inga skvalpplåtar i originaltanken?)
Tipps och synpunkter mottas gärna.
Ses på banorna, hej
Kari Hautakangas, MX-5 Na
User avatar
WfQC
Posts: 17
Joined: Sat 08 Sep 2018, 20:03
Location: Fagersta

Re: Motorbyte och ny vikt

Post by WfQC »

Ja, det kom ju inte in så många tips eller synpunkter (läs inga alls) och har då handlat efter eget huvud.
Gjorde en vikt som går att skruva fast i ordinarie stol- och bältesfästen men eftersom allt onödig vikt är av ondo så gjorde jag den naturligtvis av kolfiber :idea: :idea: :lol: för att slippa ha så mycket av den dyra soppan i tanken.
Ska provas förhoppningsvis i Falkenberg nästa helg.

Vi ses,
hej
Kari
Attachments
Kg.JPG
Kari Hautakangas, MX-5 Na
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Motorbyte och ny vikt

Post by jafo »

Grymt, du har "slagit två flugor i en smäll" som man säger :lol:
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Post Reply