Tomgångsproblem

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Martin
Posts: 8
Joined: Fri 21 Feb 2020, 11:46
Location: Karlskrona

Tomgångsproblem

Post by Martin »

Är det någon som kan tipsa om vad som kan orsaka följande problem för en omodifierad 1.8 VVT?
Allt oftare när bilen står på tomgång, eller man håller på att parkera eller vända, så hackar motorn till. Det har hänt att den stannat. Från början hände det bara när det var kallt och fuktigt ute och innan bilen blivit riktigt varm, men nu händer det även när både bilen och vädret är varmt. Inga ODB-koder kommer upp och jag har provat att byta tändspolar, tändstift och tändkablar. Problemet förekommer även när TEN är ansluten till GND i diagnosuttaget. Första 30 sekunderna på denna filmen visar varvräknaren när motorn hostar till 2 gånger: https://photos.app.goo.gl/X8jLAwdocgZqRSwNA
Visserligen behöver man ingen tomgång väl ute på banan, men det är irriterande ändå.
Martin Kristell Karlskrona NBFL 2003
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tomgångsproblem

Post by Niklas Falk »

Om filmen visar en kallstart så har du nåt knas med tomgångsmotorn eftersom tomgång en ska vara betydligt högre än 1000 under uppvärmningen (och sen sjunka ner) vill jag minnas.
Koppla ur tomgångsmotorn och se om det beter sig likadant (dvs om den gör nåt).
Martin
Posts: 8
Joined: Fri 21 Feb 2020, 11:46
Location: Karlskrona

Re: Tomgångsproblem

Post by Martin »

Det var andra eller tredje starten som fastnade på filmen. Vid första starten hamnar tomgången på ca 1400, men vid det varvtalet går den jämnt.
Martin Kristell Karlskrona NBFL 2003
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tomgångsproblem

Post by Niklas Falk »

Då är tomgångsförhöjningen ok, men det kan vara värt att koppla ur tomgångsmotorn, och justera tomgång med nålventilen på toppen av insuget (rör inte spjällskruven), för att se om beteendet ändras.

Sannolikt inte kamsensor, vevsensor eller tändspole. De brukar strula vid värme.
Tempsensor brukar inte variera på det viset.
Martin
Posts: 8
Joined: Fri 21 Feb 2020, 11:46
Location: Karlskrona

Re: Tomgångsproblem

Post by Martin »

Problemet försvann efter en dag på Gelleråsen. Jag får återkomma när felet är tillbaka eller orsaken identifierad. Innan det försvann noterade jag att motorn kunde hacka till även vid körning i jämn fart strax över 2000 rpm på hög växel.
Martin Kristell Karlskrona NBFL 2003
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tomgångsproblem

Post by Niklas Falk »

Fukt nånstans då, när en längre period med högre temperatur löser problem.
Var beredd på att det återkommer.
Martin
Posts: 8
Joined: Fri 21 Feb 2020, 11:46
Location: Karlskrona

Re: Tomgångsproblem

Post by Martin »

Felet kom och gick. Det var ofta tillbaka efter att bilen stått oanvänd ett tag. Byte av vevaxelsensor botade problemen.
Martin Kristell Karlskrona NBFL 2003
Post Reply