NB -99 startstrul när mellanvarm

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

NB -99 startstrul när mellanvarm

Post by JOnas »

Hej!

Jag har en "kompis" :lol: som har lite strul med sin NB -99.
Han startar hemma och kör nån kilometer till affären eller träningen, så bilen är typ halv-varm. När han sedan ska åka hemåt så startar den inte.
Måste vänta till den är helt kall innan det funkar att starta. Lite lätt irriterande problem :think2:
Soppa får den iallafall.
Jag misstänker tändspolarna :roll: Vad tror ni?
Tacksam för ALLA synpunkter och ideér :)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NB -99 startstrul när mellanvarm

Post by Niklas Falk »

Kamsensor, den magneten tycker inte om värme när den bli gammal. Och parkerad så blir den varm efter ett tag.
Men du säger halv-varm, då fungerar den när den blir helvarm då (tex många varv på bana)?

Men problem med kam och vevsensor ger ju varken gnista eller soppa, och du nämner mellan raderna att den öser på soppa?
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: NB -99 startstrul när mellanvarm

Post by jafo »

Jag hade liknande symtom för ett antal år sedan, den startade igen när motorn hade fått svalna c:a 20-30min.
I mitt fall var det kabeln till knacksensorn som hade gått av vid kontakten.

Har du appen Torque till möbilen och en OBD-plugg? då kan du se om det har uppstått felkoder från ECU:n, vilket kan ge en fingervisning var problemet sitter.

Fel på tändspolar, då borde motorn gå ryckigt och låta underligt om te.x en tändspole faller bort.

Jag tror jag har en reserv kamsensor liggandes i mitt källaren, du kan låna den och se om problemet försvinner.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: NB -99 startstrul när mellanvarm

Post by JOnas »

Kamsensor, den magneten tycker inte om värme när den bli gammal. Och parkerad så blir den varm efter ett tag.
Men du säger halv-varm, då fungerar den när den blir helvarm då (tex många varv på bana)?

Men problem med kam och vevsensor ger ju varken gnista eller soppa, och du nämner mellan raderna att den öser på soppa?
Den verkar bli lite sur.
Det kommer att beställas en tändspoleklase. Troligtvis även en kamsensor. Vevaxellägesgivaren är det ju inte iallafall.
Den har varit hos Gross tidigare men inget dök upp..

Vi får se sedan när grejorna anländer. :up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Post Reply