Oljeläckage

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Oljeläckage

Post by mickeh »

Det verkar som säsongen tog slut vid Malmby...

När jag kom hem upptäckte jag två läckage. Det ena var vid packningen på utgånde axel från växellåda och det andra var mitt under växellådan. Se bilder...

Nån som kan tipsa på vad som behöver bytas och hur svårt det är att göra?

(På tredje bilden syns min rostiga diffklump... Är det vanligt att de ser så illa ut?)
Attachments
Rostig diff...
Rostig diff...
rostig_diff_sm.jpg (503.88 KiB) Viewed 1003 times
Läck under växellåda
Läck under växellåda
växellåda_sm.jpg (216.05 KiB) Viewed 1003 times
Läckage på utgånde diff-axel från växellåda
Läckage på utgånde diff-axel från växellåda
växel_ut_sm.jpg (505.53 KiB) Viewed 1003 times
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Kan vara några ganska simpla saker att åtgärda.

Packboxen vid utgående axel. Bara att lossa kardanan vid diffen och dra ut kardanen! (töm oljan ur lådan först, pluggar på vänster sida. Fylls med ca 2 l 75w90 olja , tex Redline MT-90) Lämpligt att använda nån form av hylsa när man slår i packpoxen i lådan. Notera hur det lilla dräneringshålet i packningens periferi sitter monterat på lådan innan du tar bort den...

http://ww2.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/716

Kolla även att damasken där spaken till lådan sitter är hel. Det kan vara olja därfrån också, men det är bara nån deciliter som kan komma ut den vägen...

http://ww2.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/259

Läckan mitt under lådan verkar komma vid motorskarven. Troligtvis från CAS:en i bakkant på toppen. Kolla om det är blött där.. Om inte kan det dessvärre vara vevaxeltätningen... (eller ventilkåpan)

O-ring, CAS: http://ww2.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/243

Bakre vevaxeltätning:
http://ww2.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/707

Svar ja! Många diffar ser ut som din .....

EDIT! Efter att ha studerat bilderna igen kan det vara så att det är samma läcka och att oljan har runnit ovanpå lådan bak till kardanen. Men samtidigt är det jäkligt blött runt kardanen... :? ...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

OK, tackar för tipsen Peter!!

Jag tror inte det har runnit från växellådan och bak. Det är torrt där i mellan och man se ur det fullkomlighet stänkt ut från packboxen vid kardan... Kan inte tänka mig att det är mycket olja kvar i lådan...

Jag ska kolla CAS:en i morrn.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

mickeh wrote:OK, tackar för tipsen Peter!!

Jag tror inte det har runnit från växellådan och bak. Det är torrt där i mellan och man se ur det fullkomlighet stänkt ut från packboxen vid kardan... Kan inte tänka mig att det är mycket olja kvar i lådan...

Jag ska kolla CAS:en i morrn.
Diff-husen brukar se ut så där. Du har massor av olja kvar i bilen måste läck mycket mera inna det är någon fara. Bara att tuta och köra :)

Om det inte är något av Peters lätta tips kan det vara en jobbig packbox som sitter vid utgående axel - då måste lådan ner :shock:
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

En lite fundering angående tömning av oljor.
När jag tömt oljor har jag ju alltid sett till att motor mm har blivit varmkört. Men som den är nu har jag ingen lust att varmköra den innan jag tömmer ur oljorna.

Eller tror ni jag kan göra det?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

mickeh wrote:En lite fundering angående tömning av oljor.
När jag tömt oljor har jag ju alltid sett till att motor mm har blivit varmkört. Men som den är nu har jag ingen lust att varmköra den innan jag tömmer ur oljorna.

Eller tror ni jag kan göra det?
Växellådan kan värmas lite genom att stå på tomgång i 10minuter. Avgassystemet värmer så gott.
Den förbenade påfyllningspluggen (14mm fyrkant rörplugg) kan behöva lite övertalning innan den lossnar.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Efter att skruvat ner bilen ytterligare visade det sig att över och undre växelspaksdamaskerna var trasiga. Kan det vara så att det inte alls var från utgången på växellådan det läckte utan bara från dessa två damasker?

Växelspakstornet sitter ju precis ovanför utgången av växellådan. Men det var fortfarande kvar olja i tornet trots att det såg ut som det läckt mycket.

Angånde läckan fram under växellådan så visade det sig komma längre upp ifrån, mellan motor och torpedvägg. Troligen CAS-packningen?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

mickeh wrote:Efter att skruvat ner bilen ytterligare visade det sig att över och undre växelspaksdamaskerna var trasiga. Kan det vara så att det inte alls var från utgången på växellådan det läckte utan bara från dessa två damasker?

Växelspakstornet sitter ju precis ovanför utgången av växellådan. Men det var fortfarande kvar olja i tornet trots att det såg ut som det läckt mycket.

Angånde läckan fram under växellådan så visade det sig komma längre upp ifrån, mellan motor och torpedvägg. Troligen CAS-packningen?
Det låter som CAS + damasker. Det behövs förresten väldigt lite olja för att göra stora fläckar...
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Hur fungerar smörjningen i växeltornet? Den olja man fyller i växellådan, transporteras den på nåt vis upp till tornet så det cirkulerar fräsch olja där med?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

mickeh wrote:Hur fungerar smörjningen i växeltornet? Den olja man fyller i växellådan, transporteras den på nåt vis upp till tornet så det cirkulerar fräsch olja där med?
Nope, på dom 5-växlade är det separat smörjning i tornet som gäller, och oljan fylls på genom att ta bort spaken! På dom sexväxlade däremot är det samma olja, så fyller man på i tornet rinner det ner i lådan..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Post Reply