Bromsjobb, ABS borttaget, ny huvudcylinder

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Bromsjobb, ABS borttaget, ny huvudcylinder

Post by jafo »

Jag tänkte visa mitt arbete med bromsarna under vintern, bilen är en Miata -04. Det hela började med att jag var väldigt trött på krånglet med att lufta ABS-systemet, samt att slaglängden på bromspedalen var lite för lång i mitt tycke. Sen tycker jag om att göra saker mindre komplicerade vilket avgjorde hur saken skulle åtgärdas.

Så det blev till att inhandla en bromshuvudcylinder med 1" cylinderdiameter, samtidigt som ABS:en skulle bort då inköptes en DORMAN M390112, det är en som modell passar MAZDA 929 utan ABS, vilket jag trodde skulle bli bra i mitt fall. Men, men den levererades utan banjobult, så den fick inhandlas också vilket var lite irriterande eftersom man inte kunde göra klart jobbet med en gång. Köp en DORMAN M390107 istället eftersom den är komplett med en banjobult!! Samt en grenkoppling till frambromsarna måste till också!
Bromshuvudcylinder
Bromshuvudcylinder
ABS:en kopplades bort, det blev till att kröka bromsrör för första gången vilket var lite nervöst, Inhandlade en sån har för att "kraga" bromsrören, den hade fått bra recensioner, vilket stämde bra, smidig och lätt att arbeta med.
Brake-Pipe-Flaring-Tool.png
Eftersom bromsbalansen sköttes utav ABS:en tidigare, så en bromsreduceringsventil måste inhandlas, det blev en lättjusterad spakvariant från Wilwood. Bromsröret till bakbromsarna som gick under blien togs bort, och den nya drogs inne i bilen.
Bromsreducering.JPG
Skarvkopplingen i bakre hjulhuset är lätt att ansluta till...
Skarvkopplingen i bakre hjulhuset är lätt att ansluta till...
Bromshuvudcylinder till MAZDA 929  och grenkoppling till frambromsarna
Bromshuvudcylinder till MAZDA 929 och grenkoppling till frambromsarna
Första testet fick bli rundkörning på parkeringen för att se om det läckte någonstans, det läckte lite vid banjobulten vilken fick dragas åt lite till, så var det löst. Det riktiga provet blev på Sviestadsbanan, tusan vad nervös man var :shock: , reduceringsventilen var "maxad fram" till att börja med. Klipp till på hårt på bromsen, framkalla låsning på framhjulen var tillvägagångssättet, justera ett hack (mindre fram) och upprepa, och kolla efter läckor. Tillslut började man att lita på att bromsarna fungerade som tänkt, med det blev många framhjulslåsningar :D, men känslan för bromsarna blev bättre för varje varv. Väldigt nöjd så långt, en stum bromspedal som jag har aldrig upplevt tidigare på bilen, samt slaglängden också lite kortare :up:
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Bromsjobb, ABS borttaget, ny huvudcylinder

Post by JOnas »

Väl beskrivet :up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Post Reply