Långloppsteam

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Jag gör iordning min bil så den ska klara långlopp nästa år..

Svårt att köra långlopp ensam.. :shock: :roll:
Intressant! :) Men e inte din bil är lite dyr i grund och botten om man skall hålla lowcost, iaf om man jämför med en tyskimporterad NA. Utan och veta vilken prislapp du skulle sätta för att sälja bilen till teamet, så vet jag iaf vad du lagt ut på den i nivå med min bil :shock: 8).
Med det som måste göras med bilen kommer den troligtvis också bli för hardcore för roadsport C(Cupen), räcker ju att plasta tanklocket så är man ju under kg/hk-gränsen med en NB i roadsport. :(
Eller har du planer på att skaffa en annan bil för cupen?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Ahh.. Ni snackar Hardcore-långlopp.. Nää..

Jag tänker bara göra det för skojs skull.. Få lite teamkänsla och många varv i bilen.. Prioriterar inte placering.. Det är för dyrt och jag har fortfarande inte kommit på vad man ska ha alla billiga bucklor till.. :)

De som vill vara med och köra får "hyra" in sig i bilen tänkte jag... Det ska vara kul helt enkelt..

Den ska ju givetvis gå i Roadsport C och MX-5 Cup också... Blev inspirerad av Teknikens Värld som kör med sin i Långlopp.. Och den är ju utrustad i stil med min..

Det enda jag behöver och tänker göra är att stoppa i en helbur.. Sen ska bilen vara klar. (Tror jag, ska snegla på reglementet vad det lider)

Visst finns det utrymme för förbättring men jag väljer att hålla kostnaderna på en rimlig nivå.. Det går fort med budgetprylar också..

Men blir det något av med att bygga värstingräcer som Långloppbil så skriver jag upp mig på listan också...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Ahh.. Ni snackar Hardcore-långlopp.. Nää..

Jag tänker bara göra det för skojs skull.. Få lite teamkänsla och många varv i bilen.. Prioriterar inte placering.. Det är för dyrt och jag har fortfarande inte kommit på vad man ska ha alla billiga bucklor till.. :)

De som vill vara med och köra får "hyra" in sig i bilen tänkte jag... Det ska vara kul helt enkelt..

Den ska ju givetvis gå i Roadsport C och MX-5 Cup också... Blev inspirerad av Teknikens Värld som kör med sin i Långlopp.. Och den är ju utrustad i stil med min..

Det enda jag behöver och tänker göra är att stoppa i en helbur.. Sen ska bilen vara klar. (Tror jag, ska snegla på reglementet vad det lider)

Visst finns det utrymme för förbättring men jag väljer att hålla kostnaderna på en rimlig nivå.. Det går fort med budgetprylar också..

Men blir det något av med att bygga värstingräcer som Långloppbil så skriver jag upp mig på listan också...
Opps Per, skrev ett PM till dig innan jag läste detta... :oops:

Tänkte inte heller megahardcore och idén att hyra in sig i din bil e inte dum. Min tanke var att vi nog har kunnande att få till en vass bil utan att det för den sakens skull behövde kosta så mkt. Smäller vi kostar det ett par tusen per gubbe att hämta en ny NA kaross i Tyskland och sen flyttar vi över godiset samt plastar nytt. Det är ju minussidan för dig annars, smäller någon av hyrgubbarna din bil blir det ju dyrt för dig som ägare samt du riskerar missa Roadsport C då långlopporna pajar en del.

Kul att diskussionen kom upp igen. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Den som smäller pröjsar.. Det vet du väl? Känner inte till någon som hyr ut en bil utan att ha det klart med förarna..
Om man lagar själv eller lämnar till verkstad det gör det samma. Men dammar man av så är det väl rätt uppenbart vem som gjorde det? ;) (Finns ju fall där slitage kan påverka iofs.. Som sagt.. måste nog jobba på ett avtal innan man drar igång)

Det blir ju samma sak som om du skulle smälla din bil.. Då delar man ju inte på skadorna bara för att man är flera som köra på banan. :)

"hyran" täcker bara dagens slitage. Däck, soppa, plus sånt som kan tänkas behöva bytas efter ett långlopp..
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det kan ju vara bra med listning av lämpliga serier där det går att delta samt vid dessa serier kräver som minimianpassning.

Alla serier accepterar ju inte tvådörrars eller tvåsitsigt (endast sedaner/touring/hothatch). Sen finns det ju serier där det är kö för att få köra (MSLS).
Justerbar förarstol underlättar (så inte alla måste vara 1å75).

Helbur enligt TR är nog det enda jag kan komma på som avvikter från Roadsport generellt. Sen kan ju seriereglementena ha olika åsikter om tak i annat än fast plåt (en HT kan ju i princip plastas av ett 300g-lager GF och har då sämre styrka än en softtop och när den går sönder så behöver glasfiberskärvorna vara en nackdel jämfört med öppet).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Niklas Falk wrote:Sen finns det ju serier där det är kö för att få köra (MSLS).
Har jag inte tänkt på!

Får kolla det pronto!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Den som smäller pröjsar.. Det vet du väl? Känner inte till någon som hyr ut en bil utan att ha det klart med förarna..
Om man lagar själv eller lämnar till verkstad det gör det samma. Men dammar man av så är det väl rätt uppenbart vem som gjorde det? ;) (Finns ju fall där slitage kan påverka iofs.. Som sagt.. måste nog jobba på ett avtal innan man drar igång)

Det blir ju samma sak som om du skulle smälla din bil.. Då delar man ju inte på skadorna bara för att man är flera som köra på banan. :)
Helt rätt man står för kostnaderna själv med egen bil. Men man har även då valet att inte laga bilen med en gång om man ej har råd. En totalkvaddning innebär ju att det är rätt mkt pengar som skall ut och det snabbt då de andra förarna och ägaren vill att bilen rullar hyfsat snart igen. Tycker att ett delat ansvar känns bättre, lite försäkringstänk, dvs dela på risken att någon smäller...

Risken finns oxå om bilen används till annat än långloppen att det blir tjafs när bilen pajar kring när delen egentligen gick sönder osv.

Säger inte att det är fel att hyra in sig, det går kanske att lösa det mesta på ett enkelt sätt via avtal.

Orkar inte rodda med smilies för att få rätt ton, men jag tycker det är skitintressant oavsett om det är bygga nytt tillsammans med teamet där vi delar på allt eller om man hyr in sig i annan bil. Så länge det fortfarande rör sig om småpengar men mycket banåka som var grundtanken med ett åttamanteam och skitbillig bil. Som sagt, sågar inte alls hyralternativet men det finns en del knutar att lösa precis som gemensamägd bil...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:
Per Hammarsjö wrote:Den som smäller pröjsar.. Det vet du väl? Känner inte till någon som hyr ut en bil utan att ha det klart med förarna..
Om man lagar själv eller lämnar till verkstad det gör det samma. Men dammar man av så är det väl rätt uppenbart vem som gjorde det? ;) (Finns ju fall där slitage kan påverka iofs.. Som sagt.. måste nog jobba på ett avtal innan man drar igång)

Det blir ju samma sak som om du skulle smälla din bil.. Då delar man ju inte på skadorna bara för att man är flera som köra på banan. :)
Helt rätt man står för kostnaderna själv med egen bil. Men man har även då valet att inte laga bilen med en gång om man ej har råd. En totalkvaddning innebär ju att det är rätt mkt pengar som skall ut och det snabbt då de andra förarna och ägaren vill att bilen rullar hyfsat snart igen. Tycker att ett delat ansvar känns bättre, lite försäkringstänk, dvs dela på risken att någon smäller...

Risken finns oxå om bilen används till annat än långloppen att det blir tjafs när bilen pajar kring när delen egentligen gick sönder osv.

Säger inte att det är fel att hyra in sig, det går kanske att lösa det mesta på ett enkelt sätt via avtal.

Orkar inte rodda med smilies för att få rätt ton, men jag tycker det är skitintressant oavsett om det är bygga nytt tillsammans med teamet där vi delar på allt eller om man hyr in sig i annan bil. Så länge det fortfarande rör sig om småpengar men mycket banåka som var grundtanken med ett åttamanteam och skitbillig bil. Som sagt, sågar inte alls hyralternativet men det finns en del knutar att lösa precis som gemensamägd bil...
Men ska du ha en "försäkring" för en tävling så handlar det ju om att plocka in ett maxbelopp på vad det kan kosta.. Och det kan ju kosta en hel bil.

Tror inte folk vill betala för att någon klantade sig och körde in i muren. Någonstans vet man ju vad man ger sig in på när man hyr in sig i en bil.. Det är ju en risk man tar. Men den som hyr ut kan ju heller inte räkna med att bilen ska funka nästa helg?!...

Hörde om en som hyrde in sig i en Viper GTS. Totalkvaddade.. Han fick det lite hett sen... That's life. Man kan köpa försäkring för racebilar. Kostar 1/3 av bilens värde per racehelg.. ;)



Man måste ju kunna garantera en fräsch bil. DVS nya bromsar och annat som kan ställa till det. Annars är det ju väldigt risky.

Men i den bästa av världar är man ett par som delar på en bil och hjälps sedan åt när olyckan är framme.. Helt klart! Som sagt! Skriv upp mig! Har lite långt att åka men har hört att det går tåg till en stad nära bollebygd.. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote: Men ska du ha en "försäkring" för en tävling så handlar det ju om att plocka in ett maxbelopp på vad det kan kosta.. Och det kan ju kosta en hel bil.
Tänkte mer försäkringens grundtanke dvs dela på risken. Om nån smäller bilen och det kostar 80papp för en ny så blir det en engångspremie på 10papp om vi är åtta att dela och en gratis försäkring å länge ingen smäller. Fördelen med NA chassit är att dom kostar nada för ett knöligt exemplar i ölhämtarlandet å jag har snart formar för alla paneler... :)
Per Hammarsjö wrote: Men i den bästa av världar är man ett par som delar på en bil och hjälps sedan åt när olyckan är framme.. Helt klart! Som sagt! Skriv upp mig! Har lite långt att åka men har hört att det går tåg till en stad nära bollebygd.. :)
Du är uppskriven... :) Det går tåg till Gbg också och sen kan bilen rulla nordöst under perioder oxå... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:
Per Hammarsjö wrote: Men ska du ha en "försäkring" för en tävling så handlar det ju om att plocka in ett maxbelopp på vad det kan kosta.. Och det kan ju kosta en hel bil.
Tänkte mer försäkringens grundtanke dvs dela på risken. Om nån smäller bilen och det kostar 80papp för en ny så blir det en engångspremie på 10papp om vi är åtta att dela och en gratis försäkring å länge ingen smäller. Fördelen med NA chassit är att dom kostar nada för ett knöligt exemplar i ölhämtarlandet å jag har snart formar för alla paneler... :)
Per Hammarsjö wrote: Men i den bästa av världar är man ett par som delar på en bil och hjälps sedan åt när olyckan är framme.. Helt klart! Som sagt! Skriv upp mig! Har lite långt att åka men har hört att det går tåg till en stad nära bollebygd.. :)
Du är uppskriven... :) Det går tåg till Gbg också och sen kan bilen rulla nordöst under perioder oxå... :wink:
Nordöst när det är dags för test på bilen.. ;)

Var sätter jag in pengarna? :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Om vi får ihop ett team där alla drar åt samma håll så kanske ett mål vore att köpa bil i början av nästa år. 4 papp per gubbe för att köpa bil och få hem den, blir det pengar över (om vi har tur och hittar en billig rak bil med plåtskskador) så kanske vi har råd med lite annat för de pengarna också.
Stol, bur, ratt, bälte, dämpare, däck, polyester, glasfiber, vagnbok mm kan kosta upp till 30 papp till. Så max 8000:- per skalle för att få bilen startklar, sen så är det ju bara startkostnader, bensin plus slitage vid varje tävling. Är vi åtta och delar blir det ju billigt.

Kanske kan vi dra i lite kontakter och hitta en del begegnat för att hålla nere kostnaderna

Men som sagt vi är bara 3 klockrent intresserade ännu, även om det finns folk som har visat intresse...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Fredrik Henriksson wrote: Men som sagt vi är bara 3 klockrent intresserade ännu, även om det finns folk som har visat intresse...
4:a... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Hur långa race är det tänkt att man ska köra då? 8 pers är ju en del....
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Hur långa race är det tänkt att man ska köra då? 8 pers är ju en del....
Var det inte 8-timmars??
Inte för att jag är särskilt bra i matte, men jag får det till 1timme/förare i så fall. :roll:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

En eller två gubbar saknas säkerligen vid de flesta racen, förhinder, sjukdom etc. Racen är 6 eller 8 timmar och det blir mao ca en timmes körning till att börja med. Ett billigt sätt att starta med 8st. När man sen lär sig att orka köra fler pass kan de som tycker det är kul minska antalet genom att köpa ut när nån faller ifrån framöver.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det finns väl inget effektivare sätt att testa på hur det fungerar än att hyra in sig som gästförare i befintligt team.
Att bygga ett nytt team utan erfarenhet kan ju ge lite överraskningar när ni äntligen kommer ut. Tankningar etc etc.
Det är inte oändligt komplicerat men som vanligt är det bättre att prova på innan man dyker i, speciellt eftersom möjligheten ofta finns till billig peng (jämfört med att bygga bil+team innan).
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Det finns väl inget effektivare sätt att testa på hur det fungerar än att hyra in sig som gästförare i befintligt team.
Att bygga ett nytt team utan erfarenhet kan ju ge lite överraskningar när ni äntligen kommer ut. Tankningar etc etc.
Det är inte oändligt komplicerat men som vanligt är det bättre att prova på innan man dyker i, speciellt eftersom möjligheten ofta finns till billig peng (jämfört med att bygga bil+team innan).
Ja, det är mycket att tänka på när man ska åka långlopp. Kräver gärna en större mängd reservdelar tex då man inte vill bli ståendes med ett förhållandevis enkelt fel efter några minuters körning. Tankningen är ju ytterligare en sak som kostar om det ska gå fort etc etc etc. Kolla runt lite med de som kör redan. Och vi vill ju inte tappa er från cupen pga av det naturligtvis.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Visst kan hyra in sig vara vettigt för att prova på, men för egen del vet jag redan att jag tycker det är kul att köra. :) Om det uppstår problem som vi inte lyckats förbereda oss för genom hårdhänta förhörsmetoder av de aktiva ;) så får vi väl lösa det då. Vi kör ju Miata, dom går inte sönder... :wink: 8)

Tanken är inte att skippa MX5cupen, har ju en bil designad för den, men jag behöver mer bantid om jag skall kunna åka ifrån 1,6or framöver... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Visst kan hyra in sig vara vettigt för att prova på, men för egen del vet jag redan att jag tycker det är kul att köra. :) Om det uppstår problem som vi inte lyckats förbereda oss för genom hårdhänta förhörsmetoder av de aktiva ;) så får vi väl lösa det då. Vi kör ju Miata, dom går inte sönder... :wink: 8)

Tanken är inte att skippa MX5cupen, har ju en bil designad för den, men jag behöver mer bantid om jag skall kunna åka ifrån 1,6or framöver... :wink:
Men easy nu Fredrik, du åker ifrån oss nästa år jag lovar. När du blue-printar motorn så har du försprånget :)
Jag rekommendrar massa hyr-kart körning, det har hjälpt mig. Kart körning överlag ger känslan.

Vi skall hänga på Andreas öppna kart serie tycker jag. Sen är jag changslös mot flug-viktare men tycker är kul ändå.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Visst kan hyra in sig vara vettigt för att prova på, men för egen del vet jag redan att jag tycker det är kul att köra. :) Om det uppstår problem som vi inte lyckats förbereda oss för genom hårdhänta förhörsmetoder av de aktiva ;) så får vi väl lösa det då. Vi kör ju Miata, dom går inte sönder... :wink: 8)

Tanken är inte att skippa MX5cupen, har ju en bil designad för den, men jag behöver mer bantid om jag skall kunna åka ifrån 1,6or framöver... :wink:
Men easy nu Fredrik, du åker ifrån oss nästa år jag lovar. När du blue-printar motorn så har du försprånget :)
Jag rekommendrar massa hyr-kart körning, det har hjälpt mig. Kart körning överlag ger känslan.

Vi skall hänga på Andreas öppna kart serie tycker jag. Sen är jag changslös mot flug-viktare men tycker är kul ändå.
Rör inte motorn i vinter, har tillräckligt mkt att göra med chassi, kaross och säkerhet i vinter. Åker ifrån? Njae, tror att jag har en chans att haka på toppen iaf när det gäller banor som jag gillar (kullen, knutstorp). :) Men du spådde ju rätt i våras, får hoppas att du får rätt denna gång oxå... 8)

Går den serien en gång i veckan?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:Visst kan hyra in sig vara vettigt för att prova på, men för egen del vet jag redan att jag tycker det är kul att köra. :) Om det uppstår problem som vi inte lyckats förbereda oss för genom hårdhänta förhörsmetoder av de aktiva ;) så får vi väl lösa det då. Vi kör ju Miata, dom går inte sönder... :wink: 8)

Tanken är inte att skippa MX5cupen, har ju en bil designad för den, men jag behöver mer bantid om jag skall kunna åka ifrån 1,6or framöver... :wink:
Att ni tycker det är kul tvekar jag inte på. Anledningen att ta kontakt med de som redan kör är för att få en inblick i hur mycket jobb det är att driva ett sådant team och vad det kostar. Och anledningen till att det skulle få er att inte dyka upp i cupen är inte att intresset skulle saknas och verkligen inte engangemanget utan rent ekonomiska. Man har inte tid/råd att göra allt på en gång, tyvärr.

"Thats reason why I can´t invest in you, and I am out" Som de säger på TV. :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

niklas L wrote: Kostnaden för en racehelg är mellan 10 000Kr till 12 000Kr beroende på vilka däck, olja, släp, v-power eller 95, mm mm
Niklas L tävlar ju med Miata så det borde ju vara likvärdigt ur ett kostnadsperspektiv. Om vi är åtta och dela så blir det ju max 1500:- per racehelg...

Vad är det jag missat?

startkostnad per gubbe: Bil 4000:- + iordningställande 4000:- = 8000:-

Driftkostnad: 6 racehelger a 1500:- + delar slitage (går inte att gissa men nåt blir d) 3000:- = 12 000:-

Första året kostar mao ca 20 papp och åren därpå ca 12 000:-.

Så visst det är en slant. De 12 000:- per år kommer man ju inte ifrån, men en väg att få ner initialkostnader är att leta begagnatprylar och skramla så fort vi hittar nåt och vänta med att köpa bil tills vi fått ihop alla prylarna?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:
niklas L wrote: Kostnaden för en racehelg är mellan 10 000Kr till 12 000Kr beroende på vilka däck, olja, släp, v-power eller 95, mm mm
Niklas L tävlar ju med Miata så det borde ju vara likvärdigt ur ett kostnadsperspektiv. Om vi är åtta och dela så blir det ju max 1500:- per racehelg...

Vad är det jag missat?

startkostnad per gubbe: Bil 4000:- + iordningställande 4000:- = 8000:-

Driftkostnad: 6 racehelger a 1500:- + delar slitage (går inte att gissa men nåt blir d) 3000:- = 12 000:-

Första året kostar mao ca 20 papp och åren därpå ca 12 000:-.

Så visst det är en slant. De 12 000:- per år kommer man ju inte ifrån, men en väg att få ner initialkostnader är att leta begagnatprylar och skramla så fort vi hittar nåt och vänta med att köpa bil tills vi fått ihop alla prylarna?
Jag vill inte verka negativ till det hela utan bara uppmärksamma er på hindren. Att det ofta kostar mer än man tror och tar 5ggr längre tid (som allt annat?). Men det är ju du som är ekonomen så jag litar blint på att dina beräkningar stämmer. :D

Det vore kanonkul om ni bildade ett team. Och jag hjälper gärna till så mycket jag kan men hinner inte vara en del av satsningen tyvärr. Lycka till!
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:Men det är ju du som är ekonomen så jag litar blint på att dina beräkningar stämmer. :D
Fanns några sådana hos Lehman också... :roll: :lol:

Ser inte dina inlägg som sågningsförsök, konstruktiv kritik är bra. Vill hellre se fallgropar på kartan och välja väg än falla i dom ute i terängen... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Vi skall hänga på Andreas öppna kart serie tycker jag. Sen är jag changslös mot flug-viktare men tycker är kul ändå.
Ser inga datum för denna höst... :?
http://www.gokarting.nu/OpenRace_Results.aspx
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply