Långloppsteam

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Långloppsteam

Post by Fredrik Henriksson »

Jag funderar lite kring möjligheterna kring att få ihop ett långloppsteam där samtliga deltagare(bildelägare) drar sitt strå till stacken efter bästa förmåga... :)
Min tanke är att detta skall vara ett billigt sätt för den som vill köra men idag inte har råd/plats/mekkunskap mm vilket krävs för att driva en egen bil i sprintserierna. Detta team skulle även kunna attrahera den som idag åker sprint, dels blir det mer åka under året 8) men man får också chansen att mäta sig med andra förare på exakt samma vilkor, det blir ju en tävling i tävlingen... 8) Sen är det ju alltid kul att ha projekt ihop med andra med gemmensamt intresse.

Vad behövs och vad skulle det kosta?....

Tanken är att köra i MSLS där det redan går två Miator.
Man kör 6 race på en säsong (i år 4 på Linköpings m-stadion och två på Mantorp) där varje race pågår 8 timmar.

Får vi ihop 8 förare(bildelägare) så blir det 1 timmes körning per förare vilket är mkt åka för den lilla pengen jag redovisar nedan... :)

Serieanmälan: 4500:-
Startavgifter för 6 race: 15 000:-
Totti: 19 500:- delat på 8 deltagare vilket ger en kostnad per förare på knappt 2500:- för 6 RACE!!!!!

Transponder, lunch(för max 6st), kaffe samt El 220V ingår d.v.s är gratis... :D


Nästa grej är bilen...
Magnus "Viking" hämtade hem en Tysk NA 1.8 och bevisade att det går att ha bilen i Sverige besiktigad och klar för ca 35 000:-
Sen ska det bara på Tein Flex, BASTA!!! :roll: :wink: Lägger man sen till R-däck, krängare och vagnbok så landar på ca 60 000:- vilket ger en investeringskostnad på 7 500:- per förare... 8)

Bur, trimning/tuning, mek, plastning(lovar att plasta skiten ur bilen, finns ju ingen viktgräns), garage får vi alla var och en försöka dra sitt strå till stacken med efter bästa förmåga.

Vill man hoppa av teamet så kan man sälja sin andel till någon annan MX5racingclub-medlem...

Att köpa bil för 7500:- och sedan åka varje säsong för 2500:-(minus soppapengar, personlig utr och renoveringsbudget) och ha skitkul med ett gäng raceidioter måste väl vara ett svinbra upplägg!?


Nu spånar jag lite för att stämma av intresset så det finns säkert en och annan brist i min kalkyl. Men kan man bara dela på "fixarbördan"(blir aldrig rättvist, men bara viljan finns) så borde ekonomiresonemanget stämma någorlunda...

Sen kanske man kan starta en bidrags/tiggar/sponsors-frontning mot våran klubb om det görs som ett MX5Racingclubprojekt där klubben är andelsägare... :roll: *med lite seriositet i tanken* Jäkligt bra reklam för klubben med en "klubb-bil"...

Så spåna på... Hoppas på något svar i denna tråden iaf... :roll: :lol:

Edit: Såg att JOnas svarat på mitt OT-inlägg i skärmbreddartråden ang bilda team, så ett svar är iaf inkommet... 8)

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Du har räknat med en uppsättning däck per tävling va?
Då borde det bli ungefär lika många uppsättningar bromsbelägg (iaf fram). Bra bromskylning förlänger det tydligen betydligt.

Visserligen har de (Barrud o Co) tydligen lyckats köra två lopp på en uppsättning K90 205/50-15 Kumho men det ska du inte räkna med.

Go for it, billigare totalkostand per tävlingsminut på asfalten finns inte.
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Mycket intressant idé :D Jag skulle definitivt vara intresserad av sådan lösning. Tyvärr har jag inte själv lämpligt garage för mek m.m. en lösning vore kanske att hyra nån plats som ligger relativt centralt för förarna så att man kan dra sitt strå till stacken före och efter racen.

Det jag tycker är bäst med detta är ju att man får så mycket körtid, faktist roligare att köra än att skruva trots allt (finns vissa undantag... :wink: ). Perfekt som eventuell rookie att lära sig köra innan man skruvar sönder sin egen bil.

Det är ju inte så långt till Bollebygd :wink:

Ganska säkert tror jag att en viss person i Götene går att övertala oxå, han har derssutom ganska gott om plats :roll: :wink: .
Last edited by Jari Olavison on Fri 29 Aug 2008, 01:03, edited 1 time in total.
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

:roll: Mkt att tänka på... Tänkte inte på det större broms och däckslitaget... :oops: Så några kronor till blir det.

Sen så får man ju titta på sammansättningen av de eventuella förarna. Några kanske jobbar/bidrar på andra sätt än med pengar vid köp och iordningställande och man därav får komma överens om prislappen för var individ. Men även om någon inte gör ett smack mer än betalar och kör så och låt säga får dubbla sin investeringsandel, så är ju ändå 15 000:- uppfront och sedan delad start och driftkostnad med 7 andra småpotatis i sammanhanget...

Sen har man ju alltid möjlighet att sälja sin andel om pengarna tryter...
Last edited by Fredrik Henriksson on Fri 29 Aug 2008, 01:12, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Jari Olavison wrote:Mycket intressant idé :D Jag skulle definitivt vara intresserad av sådan lösning. Tyvärr har jag inte själv lämpligt garage för mek m.m. en lösning vore kanske att hyra nån plats som ligger relativt centralt för förarna så att man kan dra sitt strå till stacken före och efter racen.

Det jag tycker är bäst med detta är ju att man får så mycket körtid, faktist roligare att köra än att skruva trots allt (finns vissa undantag... :wink: ). Perfekt som eventuell rookie att lära sig köra innan man skruvar sönder sin egen bil.

Det är ju inte så långt till Bollebygd :wink:

Ganska säkert tror jag att en viss person i Götene går att övertala oxå, han har derssutom ganska gott om plats :roll: :wink: .
Jo känns som ett vettigt upplägg. Och som sagt vart bil ska stå/skruvas med och vem som ansvarar/gör vad löser sig säkert när sammansättningen av raceförare är klar... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
niklas L
Posts: 11
Joined: Fri 29 Aug 2008, 08:13

Post by niklas L »

Vi kör på en uppsättning däck i 2st tävlingar och bromsar fram håller 2st bakbroms 3st. För mer info om vad som går åt hör av er så slipper ni gissa 0733-420671 eller så kanske ni vill köpa färdigt och vi kanske vill sälja för ungefär dom pengarna ni pratar om.
Mvh
Niklas
APX Endurance
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Långloppsteam

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote: Nästa grej är bilen...
Magnus "Viking" hämtade hem en Tysk NA 1.8 och bevisade att det går att ha bilen i Sverige besiktigad och klar för ca 35 000:-
Det var 35000kr inklusive delar från mazdaparts för 4000kr! ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

niklas L wrote:Vi kör på en uppsättning däck i 2st tävlingar och bromsar fram håller 2st bakbroms 3st. För mer info om vad som går åt hör av er så slipper ni gissa 0733-420671 eller så kanske ni vill köpa färdigt och vi kanske vill sälja för ungefär dom pengarna ni pratar om.
Mvh
Niklas
APX Endurance
Tack för info! :) Inte blodigt alls då mao... 8)

Skitbra att det finns folk att fråga så vi slipper famla i mörker. Är intresset här tillräckligt stort för gemensam budgetracing så hör vi säkerligen av oss med diverse frågor. Hur man gör med bil, köpa färdigt, eller bygga (eller mellanting) hänger mkt på vilka som hakar på isf, är det många mekkunniga så kanske det är mer spännande att bygga eget... ...Och köra ifrån diverse bilar med flippfront... :wink: :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag är helt klart intresserad av långlops-bil/team :)
Tiden är som vanligt knapp men skulle gärna köra vara med - nästa steg är ER-cup :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Bra! Då är vi fyra intresserade... :) 4 till och vi kan börja spåna och dra riktlinjer inför vintern...

ER-Cup passade väl inte Miata?... :? Inga dispenser... :(

Edit: Eftersom jag fattade för att ER-cup inte passade så kollade jag inte kostnaden. Men är Miata godkänd som bil och det inte är dyrare att köra där så är det ju värt att kolla igen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag tycker att det skulle vara jättekul, men tror inte att jag fixar det ekonomiskt utan att lägga ner det individuella rejsandet - och det är det inte läge för just nu i a f... :?
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Post by Lennart »

Jag tycker det skulle vara ------kul och delta i ett sådant team.
Kan bara konstatera att jag valde rätt klubb denna gång. :P
Lennart Pettersson
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:Bra! Då är vi fyra intresserade... :) 4 till och vi kan börja spåna och dra riktlinjer inför vintern...

ER-Cup passade väl inte Miata?... :? Inga dispenser... :(

Edit: Eftersom jag fattade för att ER-cup inte passade så kollade jag inte kostnaden. Men är Miata godkänd som bil och det inte är dyrare att köra där så är det ju värt att kolla igen...
Går en miata där men på dispans - jag tror att de säkert släpper in en till. Allt för att få in mera bilar, sen skulle man aldrig kunna slåss med topp-teamen ( riktiga rävar/halv proffs som kör ) men en driftsäker och lättkörd miata skulle lätt kunna vara med och fajtas om övre mitten placeringar.
Lite skumt att den miata i ER cup som har en S2000 motor inte sätter bättre vartider än vad vi gör ?

Man kan ju göra lite mera med bilen i dessa serier ( motorbyte, bromsar, plast ;) ... )
Det som är lite kladd med långloppen är ju att lösa tankningen. Blir lättare om man slipper det tror jag. Hur är det i MSLS med tankningen ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Bra! Då är vi fyra intresserade... :) 4 till och vi kan börja spåna och dra riktlinjer inför vintern...

ER-Cup passade väl inte Miata?... :? Inga dispenser... :(

Edit: Eftersom jag fattade för att ER-cup inte passade så kollade jag inte kostnaden. Men är Miata godkänd som bil och det inte är dyrare att köra där så är det ju värt att kolla igen...
Går en miata där men på dispans - jag tror att de säkert släpper in en till. Allt för att få in mera bilar, sen skulle man aldrig kunna slåss med topp-teamen ( riktiga rävar/halv proffs som kör ) men en driftsäker och lättkörd miata skulle lätt kunna vara med och fajtas om övre mitten placeringar.
Lite skumt att den miata i ER cup som har en S2000 motor inte sätter bättre vartider än vad vi gör ?

Man kan ju göra lite mera med bilen i dessa serier ( motorbyte, bromsar, plast ;) ... )
Det som är lite kladd med långloppen är ju att lösa tankningen. Blir lättare om man slipper det tror jag. Hur är det i MSLS med tankningen ?
Fick svaret på rejsa att det är osanolikt att några fler dispenser kommer delas ut. De befintliga dispenserna beror på historik där bilarna kört i föregångsserier till ER-cup... :(

Kollade lite i tävlingsreglerna och tekniska regler och det står inte exakt hur tankningen går till, men jag saxade en del punkter nedan och det verkar som det blir att kladda med Jeepdunkar i MSLS...
--------------------------------------
Tankning
o
Heltäckande klädsel skall bäras av tankningspersonalen. Av lämpligt material!

Vid tankning mellan dunkar skall spillskydd finnas.

Varje team skall medföra minst 1 brandsläckare på 5 kg som skall placeras vid teamets tankplats. Skall märkas med startnummer.
o
Endast personal som är direkt inblandade i tankningen får vistas inom området.
o
Tankning görs med en (1) jeepdunk åt gången.
-----------

Påfyllningsrör får ha max diameter 63,5 mm. Extra avluftning tillåten max 63,5 mm, men skall vara försedd med kran, som skall vara stängd under färd. Det är tillåtet att modifiera orginaltank för att montera avluftningsrör samt påfyllningsrör. Påfyllningen får flyttas till ej krockutsatt karosseridel.

Catchtank är tillåtet (max 1 Liter).

Så kallad snabbtankningssystem är ej tillåtet.

Tankning skall ske med en (1) jeepdunk max 20L åt gången, jeepdunk får förses med avluftningskran max 6 mm. Med eller utan förlängningsslang (pip), tratt är också tillåtet.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Jag tycker att det skulle vara jättekul, men tror inte att jag fixar det ekonomiskt utan att lägga ner det individuella rejsandet - och det är det inte läge för just nu i a f... :?
Vore kul om du hakade på. :) Pengarna skall ju inte ut på en gång. Först bilköp(någon gång i vinter=finns tid att spara, men börja NU) ca 30 000:- vilket är ca 4000:- per gubbe(importör betalar mindre). Under perioden jan-april skall ca 4000:- per gubbe ut igen på dämpare mm(de som roddar mkt med chassi och burbygge betalar delvis med arbetsinsats)

Sen när raceperioden är igång så är det några lusentappar igen på startavgift 2500:-, 3upsättningar däck 2000:-, broms max 1000:-, och soppa (orkar inte räkna på soppan nu :roll: men så blodigt blir det inte.)

Åren efter är det ju bara reservdel och den senare beräningen med startavgift, däck mm som skall ut. När man sen slutar får man ju igen sin investeringsandel när man säljer den... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Lennart wrote:Jag tycker det skulle vara ------kul och delta i ett sådant team.
Kan bara konstatera att jag valde rätt klubb denna gång. :P
Yepp! :)

Då är vi 5... 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Mycket intressant idé. Övervägde själv långloppsteam när jag började köra racing. Dock finns det problem som måste redas ut innan man börjar. (Nu blir jag tråkig :( ).

1. Vart ska teamet vara stationerat? Det är långt mellan Stockholm och Göteborg för en mek-kväll.
2. Vid avhopp. Sälja andelen är kanske inte så enkelt. Det låter ju på Niklas L här att det finns grejor till salu men ingen vill köpa.
3. Vad ska en arbetsinsats vara värd i förhållande till den som "bara" vill/kan betala?
4. Någon klantar sig och åker av med vissa kostnader som konsekvens. Vem betalar vad? Finns det en ackumulerad kraschbudget eller står den föraren risken?

Men spåna gärna vidare. Själv tror jag inte att jag kommer att kombinera individuellt tävlande med en del i ett team. Tror det blir för splittrat. För mig blir det antingen eller... :?
niklas L
Posts: 11
Joined: Fri 29 Aug 2008, 08:13

Post by niklas L »

Mats Lundin wrote:Mycket intressant idé. Övervägde själv långloppsteam när jag började köra racing. Dock finns det problem som måste redas ut innan man börjar. (Nu blir jag tråkig :( ).

1. Vart ska teamet vara stationerat? Det är långt mellan Stockholm och Göteborg för en mek-kväll.
2. Vid avhopp. Sälja andelen är kanske inte så enkelt. Det låter ju på Niklas L här att det finns grejor till salu men ingen vill köpa.
3. Vad ska en arbetsinsats vara värd i förhållande till den som "bara" vill/kan betala?
4. Någon klantar sig och åker av med vissa kostnader som konsekvens. Vem betalar vad? Finns det en ackumulerad kraschbudget eller står den föraren risken?

Men spåna gärna vidare. Själv tror jag inte att jag kommer att kombinera individuellt tävlande med en del i ett team. Tror det blir för splittrat. För mig blir det antingen eller... :?
På nr 3 svarar jag, vi har inte satt ut någon annons för vi vet inte om vi ska köpa nytt än.
Andelarna ni pratar om är billigare än vissa betalar för 2 tävlingar som inhyrda så att hitta nya delägare tror jag inte blir något problem.

4 Vi har hela tiden sagt att går man in i teamet så delar man på alla kostnader.

Kostnaden för en racehelg är mellan 10 000Kr till 12 000Kr beroende på vilka däck, olja, släp, v-power eller 95, mm mm
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote:Mycket intressant idé. Övervägde själv långloppsteam när jag började köra racing. Dock finns det problem som måste redas ut innan man börjar. (Nu blir jag tråkig :( ).

1. Vart ska teamet vara stationerat? Det är långt mellan Stockholm och Göteborg för en mek-kväll.
2. Vid avhopp. Sälja andelen är kanske inte så enkelt. Det låter ju på Niklas L här att det finns grejor till salu men ingen vill köpa.
3. Vad ska en arbetsinsats vara värd i förhållande till den som "bara" vill/kan betala?
4. Någon klantar sig och åker av med vissa kostnader som konsekvens. Vem betalar vad? Finns det en ackumulerad kraschbudget eller står den föraren risken?

Men spåna gärna vidare. Själv tror jag inte att jag kommer att kombinera individuellt tävlande med en del i ett team. Tror det blir för splittrat. För mig blir det antingen eller... :?
Är absolut inte fel med konstruktiv kritik. Går det inte av olika anledningar ä det bättre att få reda på det i tid... :)
Starka SMS-indikationer :wink: (internt skämt) tyder på att bilen får sin bas på västkusten, verkar även som de flesta intresserade håller till där. Bilen får sedan byta bas under olika perioder för olika projekt tex bur, trimning mm om det faller sig så.

Tror inte det blir några problem att sälja andelen om detta görs på rätt sätt. Ser detta som ett grymt billigt och enkelt sätt för en nybörjare att ta sig in i miata racing. Tror att en långloppstråd här på forumet där raceintresserade kan följa vårt projekt skulle marknadsföra en ev andel som blir till salu. Är ju inga miljoner vi pratar om utan tusenlappar för en andel... :)

Din tredje fråga är lurig, har funderat en hel del på detta. Jag skissar på en modell men folk i teamet måste ha "rätt inställning" dvs det går inte få mm-rättvisa utan ibland hamnar jag nån krona snett och ibland gör du det. I det stora hela skall det aldrig röra sig om så stora pengar att någon skall känna sig blåst. Men som sagt, ge och ta måste gälla och utköpsklausul måste finnas om majoriteten känner att fel kille/tjej kommit in i teamet...

Ingen skall behöva stå för en krasch/ras. Det värsta som kan hända är en krasch så allvarlig att karossen är körd. En rak kaross kostar max 15 000:- att få hit från tyskland, sen är det bara plasta nytt och montera över chassi detaljer samt byta ev trasigt. I värsta fall skulle en krasch innebära ett par tusenlappar per andelsinnehavare och en intensivsatsning att flytta delar och skruva på plast... :)

Edit: Niklas L skrev sitt inlägg under tiden jag skrev... Verkligheten brukar ju alltid bli lite dyrare än budgeten så 1200-1500:- per racehelg och skalle är helt ok i min bok... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Håller med om att det inte går att få mm rättvisa i det; om vi alla bidrar med det vi kan/har för att hålla nera kostanderna så brukar det fungera.
Jag ställer mitt släp till förfogande som första bidrag :)
OK för att börja så behöver vi någon som har en större lokal/garage ?
Där finns det också en lösning- vi drar igång ett hobby-garage. Lokalen kan också användas för eget mek av andra bilar :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Håller med om att det inte går att få mm rättvisa i det; om vi alla bidrar med det vi kan/har för att hålla nera kostanderna så brukar det fungera.
Jag ställer mitt släp till förfogande som första bidrag :)
OK för att börja så behöver vi någon som har en större lokal/garage ?
Där finns det också en lösning- vi drar igång ett hobby-garage. Lokalen kan också användas för eget mek av andra bilar :)
Kanon med släpet! :)
När det gäller lokalen så vore det bästa om någon av andelsägarna har lite yta över, just för att hålla nere kostnaden. I sämsta fall får man hyra, men då får vi nog vara väldigt flexibla på vart, återigen just för kostnaden. Är det så att bilen kan stå gratis i skaraborg eller stockholm t.ex. så får vi anpassa oss. Vart bilen står för långförvaring är ju inte så petigt. Under mekperioder kan den ju stå hos endelsägaren/na som pysslar just för stunden. Förmodar att den skulle stå hos mig ett tag under lättningsprocessen tex...

Snackade lite med en kille som haft och göra med många långloppsteam. En viktig regel som bör gälla är att det alltid handlar om att bidra till bilen inte tvärtom. Så tillfälliga lån av bilen till egen körning/tävlande, lån av prylar till egna bilen eller användande av garageplats mm bör inte inte vara tillåtet, då blir det aldrig något tjafs. Alla kommer ju inte ha lika nära till bil och garageplats mm...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
niklas L
Posts: 11
Joined: Fri 29 Aug 2008, 08:13

Post by niklas L »

Har ni kommit någonstans med ert långloppsprojekt?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

niklas L wrote:Har ni kommit någonstans med ert långloppsprojekt?
Jag har inte släppt idén men tyvärr så verkar det inte finnas tillräckligt många i klubben som är intresserade, i nuläget iaf. Vi behöver 7-8st för att det ska bli riktigt billigt och så länge vi inte kommer upp är mer än 4-5st så får vi vänta ett tag. Borde som sagt vara ett billigt sätt att komma igång med racing utan att behöva investera i en hel bil, fixa garage mm. Men men, lyfter man frågan med jämna mellanrum så kanske vi får ihop ett budgetteam till slut... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag gör iordning min bil så den ska klara långlopp nästa år..

Svårt att köra långlopp ensam.. :shock: :roll:
niklas L
Posts: 11
Joined: Fri 29 Aug 2008, 08:13

Post by niklas L »

Hur ser upplägget ut och vad har du tänkt att göra med bilen?
Post Reply