Förslag på kompressor och hur många hästar tål NB 1,8

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Jörgen B
Posts: 14
Joined: Sat 10 Aug 2019, 22:45

Förslag på kompressor och hur många hästar tål NB 1,8

Post by Jörgen B »

Jag har en NB 1,8 sport 2001. 6 växlad låda och diffad bakaxel. 146 HK orginal. Tänker köpa kompressor till den. Vill köpa ett komplett kitt. Har någon erfarenhet av något kitt som funkar bra och inte haft problem? Hur mycket tål bilen? Har sett kit från 200-330 HK. Ska köra bana och fikaturer. Tacksam för alla input från er som har egna erfarenheter.
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Förslag på kompressor och hur många hästar tål NB 1,8

Post by egonn »

Jörgen B wrote:Jag har en NB 1,8 sport 2001. 6 växlad låda och diffad bakaxel. 146 HK orginal. Tänker köpa kompressor till den. Vill köpa ett komplett kitt. Har någon erfarenhet av något kitt som funkar bra och inte haft problem? Hur mycket tål bilen? Har sett kit från 200-330 HK. Ska köra bana och fikaturer. Tacksam för alla input från er som har egna erfarenheter.
Vad bilen tål hänger på mycket, hur har den skötts/misskötts genom åren.. hur väl avstämt är modsen man monterat på osv..

Jag valde m45 jackson racing-kitet för att det var billigt och kompressorkitet maxas ur inom standard-bilens toleranser (vad som är känt på en frisk bil), här är en uppställning från ett annat miataforum om vilka delar man ska hålla koll på för att undvika dyra ras :

https://www.miataturbo.net/general-miat ... art-81560/

Skruvkompressor-kiten ger ladd redan från låga varv så bilen behåller mycket av körbarheten, men det är inte lika effektivt på höga effektuttag.. centrifugal-kompressor-kiten "spoolar" (bygger tryck) senare i registret men ger bättre topp-effekt..

generellt så betyder överladd att man får vara mer noggrann med att hålla koll på bilen och bilens slitdelar .. när det gäller hållbarheten så har man vunnit mycket genom att ha bra kontroll över temperaturerna i motor och drivlina.. vattenkylningen kan förbättras från original, likaså oljekylning osv. finns lite mods på sånt som hjälper att säkra upp din setup..

vill man ha kontroll så ska man köra ett eftermarknads-styrsystem så att man inte bara kan modifiera både tändning och soppa, men framförallt så man kan logga och även sätta failsafe-funktioner
Andreas Lindkvist
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Förslag på kompressor och hur många hästar tål NB 1,8

Post by Niklas Falk »

Har Kent Smith fortfarande sitt kit till salu?
Verkar så viewtopic.php?f=9&t=4700
Jörgen B
Posts: 14
Joined: Sat 10 Aug 2019, 22:45

Re: Förslag på kompressor och hur många hästar tål NB 1,8

Post by Jörgen B »

Andreas var köpte du ditt kitt? Vad har du för ECU?
Det verkar inte finnas någon beg till salu just nu så jag har lagt in en köpesannons.
Jörgen Björnfot Eskilstuna NB 2001 Sport
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Förslag på kompressor och hur många hästar tål NB 1,8

Post by egonn »

Jörgen B wrote:Andreas var köpte du ditt kitt? Vad har du för ECU?
Det verkar inte finnas någon beg till salu just nu så jag har lagt in en köpesannons.
Jag beställde beg. på ebay .. men då och då så dyker det upp Jackson-racing-kit på forumen hära.
Det låg en rotrex-annons för ett litet tag sen, en sån hade också funkat fint och är bättre för mer topp-effekt..

Jag gillar mitt val av kompressor även om det inte är den effektivaste lösningen för coola siffror så blir karaktären på bilen väldigt trevlig..

Jag kör en m45 jackson racing-kompressor med ett ebay IC-kit och sen kör jag en ms2-pnp (Megasquirt2 plug n play) ecu som jag har mappat mestadels själv. Finjustering och tändning (som är det riskabla) tar jag hjälp av några uppe i uddevalla som har bromsbänk och bra kompispriser..
Andreas Lindkvist
Post Reply