Skärmbreddare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Skärmbreddare

Post by Fredrik Henriksson »

Funderar lite på det här med skärmbreddare...

Att gjuta bredare framskärmar är ju inga problem, lurigare är det ju baktill... Om man kapar bort 4-6 cm av skärmkanten är det rimligt att sy ihop innerskärm med kanten utan att något (jag inte tänkt på) går på tok? Ny glasfiberkant monteras naturligtvis över den uppkapade kanten.

Vad säger roadsportreglementet om skärmbreddare och montering av däck och fälg som fyller den nya ytan?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

6.7 Karosseri wrote:... Spoilers och skärmbreddare får monteras. Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida med undantag av diffusor. Ej bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt godtagbart material.
Ska man vara extremt kinkig så ska ju spårvidden inte breddas alltför mycket (vet inte vilket effektivt ET som Bilprovningen kan börja gnälla, men 20 mm per sida låter mycket (dvs ET 25)).
Vad är det för ET alt däck du funderar över. OM du läser in dig på 15x9" och 275 Hoosier så finns det lite trevliga beskrivningar hur man får bakre hjulhuset att fungera. De som kör med ET0 och sånt har också klippt upp kanten och vikt/svetsat ihop det med innerskärm.
Nån monteringsbeskrivning för Tuckin99-breddare vill jag minnas ha sett nånstans.

Breddare kan ju vara allt från liten kant (som vanligt på Hundkojjor) till Can-Am stuket (inte fel fram då det bara är att bredda skärmen och släppa ut varmluft (hjulhus och motorrum) längs främre dörrkanten).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
6.7 Karosseri wrote:... Spoilers och skärmbreddare får monteras. Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida med undantag av diffusor. Ej bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt godtagbart material.
Ska man vara extremt kinkig så ska ju spårvidden inte breddas alltför mycket (vet inte vilket effektivt ET som Bilprovningen kan börja gnälla, men 20 mm per sida låter mycket (dvs ET 25)).
Vad är det för ET alt däck du funderar över. OM du läser in dig på 15x9" och 275 Hoosier så finns det lite trevliga beskrivningar hur man får bakre hjulhuset att fungera. De som kör med ET0 och sånt har också klippt upp kanten och vikt/svetsat ihop det med innerskärm.
Nån monteringsbeskrivning för Tuckin99-breddare vill jag minnas ha sett nånstans.

Breddare kan ju vara allt från liten kant (som vanligt på Hundkojjor) till Can-Am stuket (inte fel fram då det bara är att bredda skärmen och släppa ut varmluft (hjulhus och motorrum) längs främre dörrkanten).
Vilka däck och ET som blir aktuella isf vet jag inte så jag först vill veta vad man får göra ur ett breddperspektiv. Får höra lite närmare med bilprovningen mao. Bra att det är ok i roadsport iaf... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Vilka däck och ET som blir aktuella isf vet jag inte så jag först vill veta vad man får göra ur ett breddperspektiv. Får höra lite närmare med bilprovningen mao. Bra att det är ok i roadsport iaf... :)
Du får ju även tänka lite på att jag helgarderar en del när jag skriver på det viset. Om du gör en snygg breddning och kör med ET0 (dvs ca 3cm breddning per sida från ET30) så tror jag ingen kommer att notera det speciellt mycket.
Vid besiktning kör du förslagsvis in med andra fälgar och då är det ju bara lite extra rymliga hjulhus (dvs det ser bara lite lustigt ut) och det tror jag de struntar blankt i.

Men vid MGCC KM kan det vara annan bedömning om större spårviddsförändring, det får nån annan svara på.

Men styrkänslan blir lite annorlunda med så mycket scrub, lämplig Caster kan bli annan än vanligt.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Men för f...n ger er nu, hoppa in i modsport i stället ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Men för f...n ger er nu, hoppa in i modsport i stället ;)
Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda. :)

Men det går ganska bra att köra med ET större än 30 också ;) :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Men för f...n ger er nu, hoppa in i modsport i stället ;)
Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda. :)

Men det går ganska bra att köra med ET större än 30 också ;) :)
Gör slag i saken och sluta hatta 8) - en modsport miata är också hel rätt :) :) Lätta ner skiten till 800 kg i med kompressor/turbo-kittet, på med 300 däck :shock: och kör skiten av dem :)

Image
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Men för f...n ger er nu, hoppa in i modsport i stället ;)
Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda. :)

Men det går ganska bra att köra med ET större än 30 också ;) :)
Gör slag i saken och sluta hatta 8) - en modsport miata är också hel rätt :) :) Lätta ner skiten till 800 kg i med kompressor/turbo-kittet, på med 300 däck :shock: och kör skiten av dem :)

Image
Det kanske det blir framöver, vem vet. :) Men de närmsta åren blir det nog att förbättra bilen inom roadsportreglementet, när sen bilen känns "klar" kanske man börja snegla på det där med överladdning igen... 8) Slutar väl med att man har två bilar, en i varje klass... :roll: :lol:

Nice bild BTW... 8) :twisted:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

FET BIL!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Men styrkänslan blir lite annorlunda med så mycket scrub, lämplig Caster kan bli annan än vanligt.
Lurigt,,, kanske skulle man försöka låna fälgar och däck och isf se hur bilen reagerar innan man skärmbygger. Provköra kan man ju alltid göra utan skärmar. Gäller att hitta nån lämplig plats att prova sin tillfälliga formelbil bara... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda.
Kanske något du skall ta till dig i nya reglementet, så egentligen varför ha två olika klasser ? Dela dem via däck istället.
Full rulle, gör vad ni vill med bilarna !! :lol: ;)
Välj sen att köra i slicks-klassen eller R-däcks-klassen.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Modsportmiata finns det skisser på, men som vanligt skenar tankarna iväg så det blir billigare att starta med en Corvette C5 istället.

1,8a med Turbokit för 350hk är lämpligt för ModsportI, men då blir det att byta stakar och kolvar (dvs inte simpelt bolt-on).
170 raka enkla litershästar för turboladdad 4ventilers ger 306beräkningshästar vilket ger 980kg minvikt för ModsportII, där Panherdens CarreraCup-bil går :)
Men visst kan man starta med 250hk ur en orörd motor, helbur och slicks.
Aerodynamik mm får man prova sig fram med.
15x9" fälgar och Hoosiers 275or finns det ju exempel på hur de passar (hur man skall hantera radial eller diagonalslicks av annan sort blir att bygga egen kunskapsbank om).
Fjädrar och dämpare till det kan ju bli lite pilligare eftersom det blir krafter som är bra mycket större än vad Rdäcken kan generera. Men det blir att börja om från början och kontakta de raceingenjörer som finns, att designa dämpare kostar inte så mycket.

Visst blir minimikostnaden högre än vad den kan bli för att komma till start i Roadsport, men när man väl är igång så skiljer det nog inte så enormt. Friheten att bygga som man själv vill finns ju verkligen i Modsport. :)

Inspirationskälla: https://www.flyinmiata.com/projects/dog.asp 8)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda.
Kanske något du skall ta till dig i nya reglementet, så egentligen varför ha två olika klasser ? Dela dem via däck istället.
Full rulle, gör vad ni vill med bilarna !! :lol: ;)
Välj sen att köra i slicks-klassen eller R-däcks-klassen.
Nja, det är nog snarare att det önskas större skillnad på pappret mellan klasserna än det är idag (observera att det inte är någon av dagens Roadsportbilar som använder alla möjligheterna när det tex gäller Aerodynamik).
Det är inga problem att dubbla (köra bägge) som det är idag. Ofta ligger det minst ett heat emellan så Markusson kör ju tex dubbelt (RoadsportA och ModsportII). Enda extra kravet är att du ska ha bur, du får köra på Rdäck om du vill.
Problemet för oss i C är att effekterna i Modsport räknas på trimmad motor och en 1,8a skall väga 1089kg för att köra i ModsportIII (beräknas som 198hk). I samma klass kör Hildingsson 57-rundor på Kinnekulle.
Nu är ju Hildingssons 944 extremt effektiv men under minuten på Kinnekulle är ju måttstocken för dagens Modsportfält.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Nu är ju Hildingssons 944 extremt effektiv men under minuten på Kinnekulle är ju måttstocken för dagens Modsportfält
Med en 200 hk miata på 900 kg, bra chassi (Tein), R-däck och std drivlina kör jag lätt under minuten med på Kullen 8) :twisted: :twisted:
Ni bygger och jag kör ? Blir väl bra ? ;) :D Med slicks blir det rena barnleken....
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Ni bygger och jag kör ? Blir väl bra ? ;) :D Med slicks blir det rena barnleken....
Men kanske ett MX5racingclub-team för långlopp vore mer passande. 8) Jag vill ju köra oxå... :roll: :twisted:
Nån är duktig på att importera...
Nån är duktig på att meka...
Nån har plats...
nån kan plasta... :roll:
Nån har någon krona mer i spargrisen än övriga...

Ger ju mattadorerna chansen att visa hur tappra dom är med svärdet och capén, svårt att "fuska" när vi kör samma bil... :wink:
Kanske skulle en klubb-bil även ge någon billös racegalen lättviktig Kungälvsbo chansen att köra bana igen, se det som en utmaning, lite två tävlingar i en... :twisted: :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Svårt att skilja på Kungälv och kungsbacka... :roll: :oops:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

:roll: Inte så stort intresse mao... :lol: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote::roll: Inte så stort intresse mao... :lol: :lol:
Jodå som vi är överrens om du bygger modsport bil och jag kör den, kan det bli bättre :lol:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Svårt att skilja på Kungälv och kungsbacka..
va!????:o
Inte så stort intresse mao...
Nä, tydligen vill INGEN vara med på något sådant! NOT! :P

Dendäringa kungälvsbon :? är PÅ! :P
Men kanske ett MX5racingclub-team för långlopp vore mer passande. Cool Jag vill ju köra oxå... Rolling Eyes Twisted Evil
1. Nån är duktig på att importera...
2. Nån är duktig på att meka...
3. Nån har plats...
4. nån kan plasta... Rolling Eyes
5. Nån har någon krona mer i spargrisen än övriga...
1. Bara att åka & hämta ju... :)
2. Det finns ett par M8:ts i trakten.....:wink:
3. Japp!
4. Hm, den var svår... :? :lol:
5. Ingen jag känner.. :oops:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Josen skrev:
kan det bli bättre
Bättre vet man inte, men lättare! :twisted: :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

På tal om modsport, synd att en LS1-Miata inte skulle kunna platsa där utan dispens. Jag får nämligen ihop det att en sådan motor skulle beräknas till 513 hk...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Joakim Winkler wrote:På tal om modsport, synd att en LS1-Miata inte skulle kunna platsa där utan dispens. Jag får nämligen ihop det att en sådan motor skulle beräknas till 513 hk...
1000kg ger max 400hk beräkningshästar i ModsportI. Med flerventilstoppar och sprut blir det max 3,6 liter.
Med 2ventilers och fyrportförgasare kan du köra med 5liters (dvs Ford 302 som de äldre monstermiatorna använder).

Det gäller att vända på stenarna för att hitta guldkornen (och slamkryparna).
Post Reply