Problem med IAC?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Problem med IAC?

Post by Max »

Jag har gjort en likadan reroute som Henrik Pihl (tackar för tipsen) och har reparerat och lindat om mitt spräckta grenrör (det gick nog sönder när vi puttade upp min stackars bil på släpet på Sturup).

Nu när jag fått ihop allting (diffen också!) och skulle köra en runda så gick bilen bra till en början, men när den blivit riktigt varm, så började den gå dåligt. Jag hade varvat ur den ordentligt och sjönk sen ner på 2-3000 rpm där den började gå ryckigt med konstant gas. Om jag accelererade tyckte jag att den gick som den skulle. När jag stannade för att se ifall det var något större fel, så gick den riktigt ojämnt på tomgång. Den sjönk snabbt till ca 300 rpm, sen studsade den upp till ca 1100 rpm för att sjunka likadant igen osv.

Vad är fel egentligen? Så här har den verkligen inte gått tidigare. Jag har kollat i Enthusiast's shop manual och där tycker jag mig se att ISC valve eller Air valve kan vara kass. Då kopplar jag det till att omdragningen av kylvätskan ger fel temperatur i IAC delarna. Kan det vara så? Jag har kvar småslangarna i T-korset vid gamla termostathuset. Det kan ju vara så att vattnet inte vill ut till IAC från högersidan av motorn, eftersom trycket där är lägre när man bytt till en tjockare slang på baksidan av toppen. Jag tycker att slangarna vid IAC är svalare än den stora slangen som går mellan kylaren och toppens baksida. Eller det kanske inte har någon betydelse? Och Henrik verkar inte haft några såna här problem heller.

Vad resulterar en halvöppen Air valve i när motorn är varm? Den ska ju stänga då, men om den är öppen, blir då blandningen för fet?

Den enda egentliga ändringen sedan det fungerade är ju rerouten. Jag blir inte klok på detta...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Du kan ju skruva av ventilen och plugga insuget när motorn är varm. Då kan du ju också se om ventilen stänger ordentligt.
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Hej och hå, stressmeck kallas det tydligen. Nu är sommaren slut och jag ska karriärväxla från bilmeck till pilot igen. Jobba ska man också göra... :P Denna sommaren har varit väldigt starkt dominerad av garagejobb!

Kan hända att jag löst problemet. Jag läste i http://www.miata.net/garage/isc.html att man kan sätta en packning mellan Air valve och insuget, för att se om det är där problemet ligger. Läst och gjort, nu verkar problemet inte dyka upp trots provokation. Men jag vet inte riktigt. Finns det några problem med att köra med den pluggad, förutom att den lär gå kass när den är kall? Blir avgasvärdena kass också?

Smartast är förmodligen att fixa air valven, men det här kan kanske funka som en temporär lösning. Ska se om det går att pilla sönder och renovera den. Den kostar £70 på Mx5parts. Fast säkert mindre på skroten.
Post Reply