Vilken koppling?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Vilken koppling?

Post by Dennis Kullman »

Det börjar bli dags för mig att byta, tror jag (slirar ibland).
Frågan är vad man ska välja och varför...

Eftersom jag inte kommer att trimma, lär jag inte behöva någon som klarar mer än 200 Nm, eller finns det andra fördelar med det?

949racing har en koppling med tryckplatta i aluminum, som alltså väger mindre (och kostar mer) än de andra; det kan jag se finessen med, men varför skulle jag t ex köpa en ACT istället för SACHS (som är billigare)?

MX5parts har förresten 10% på allt i helgen. :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Det verkar vara många som har problem med slirande kopplingar så det kanske inte är så dumt med en som klarar överföra lite mer moment. Att pedalen blir lite stummare ger ju också en betryggande känsla. Men jag skulle gärna vilja nämna att jag bytte till en standardkoppling från MX5parts (icke orginal) och den har aldrig slirat hittills trots en hel del misshandel. Snuskigt billig var det dessutom. 8) :wink: Så är delarna bara fräscha så tror jag inte man behöver något annat med standardmotor.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Lite vassare ingrepp kan man ha (väldigt liten) nytta av men som vanligt är man "på egen hand" när man försöker att fippla med saker som fungerar som de är :)
Annat lamellmaterial och bara lite hårdare tryckplatta kanske. Momentöverföringen behöver ju inte vara större, bara bettet.

Men mjkare koppling gör det mer lättkontrollerat vid grepproblem (ca 20% av racen brukar ju bli i regn).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilken koppling?

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:MX5parts har förresten 10% på allt i helgen. :D
Läge att handla på sig servicesaker då mao.
45 kronor för en hjulinställningsbult är ju rimligt och har man extra på hyllan så håller de man har i evigheter :)
Nåt hjulnav och styrled kan ju vara bra att ha på hyllan, bromsskivor likaså.
Sen är det ju bara att fylla på med packningar och tätningar som brukar gå åt vid demontering/montering.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Med tanke på hur mycket stryk en ACT stage 1 (280 Nm/200 lb/Ft) tål, både att göra fullgasstarter utan hjulspinn eller slira igång på tvåans växel (med min drivlina) hade jag inte tvekat en sekund att ta denna jämfört mot en Sachs originalkoppling som troligtvis är lika lätt att glasera som vilken OEM-koppling som helst. Brukar räcka med några varmgångar i lamellen sen är det kört!

Till min ACT från IL-motorsport följde det en Exedy lamell som är ganska mjuk i ingreppet samtidigt som tryckplattan är ngt hårdare, men upplevs ändå lika lätt-trampad som originalkopplingen vilket gör att man enkelt kan "hitta dragläget" och hålla den lite på slir om så behövs!

(Sen kanske din lamelldiff kräver lite "mer koppling" då du inte spinner så mycket innerhjul längre på tex Sturup..)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Hm... tål att fundera på... å andra sidan har man inte så mycket tid att fundera om man t ex vill ha en ACT stage 1 med 10 % rabatt. :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Kan också rekommendera ACT 1 kopplingen - lite trögare men riktigt gott bett och mattas inte alls. Hade Sachs på min vita och den fungerade men det var inte alls samma tryck som i ACT och hade slir tendenser. Tror inte man skall snåla där.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Vilken koppling?

Post by Fredrik Henriksson »

Hittade ett racingBeat-grenrör till rimliga pengar hos MX5MAD då man slipper tull & moms men funderar även på att köpa med en vaassare koppling när dom ändå skickar. Efter mailkonversation med dom fick jag denna koppling rekomenderad: http://www.mx5mad.com/product_info.php? ... cts_id=232

Vad tror ni, är det en vettig racekoppling?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Vilken koppling?

Post by Per Hammarsjö »

Dyrare än ACT. Eller vad ligger pundet i?

ACT steg 1 fungerar perfekt för vår typ av racing med originalmotor. Så. Tja. Inget mer att tillägga. Är säkert en bra koppling.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Vilken koppling?

Post by Fredrik Henriksson »

Nja, nästan en lusentapp billigare än ACT. :)

Känns som det är läge att slå till... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Vilken koppling?

Post by Per Hammarsjö »

Sorry.. Tänkte inte till där. Värt att prova! Vad säger de som använder den idag? Måste väl stå något om det på miata.net?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Vilken koppling?

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:Nja, nästan en lusentapp billigare än ACT. :)
Eeh Va?

En ACT Stage 1 kostar lite drygt 3000 kr + frakt, och då ingår det även uttrampningslager + stödlager vilket det inte gör på XS-speed kopplingen...

(slut för tillfället...)

https://www.mx5parts.co.uk/product_info ... ts_id=1052
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Vilken koppling?

Post by Fredrik Henriksson »

Aha, kollade bara IL-motorsports pris på ACT. :) Stor skillnad i pris på samma vara! :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Vilken koppling?

Post by Per Hammarsjö »

Har för mig att jag betalade 3000:- på IL för min men kollade också där. Så mycket borde inte priserna gått upp de senaste 3 åren.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Vilken koppling?

Post by Peter Sandström »

Per Hammarsjö wrote:Har för mig att jag betalade 3000:- på IL för min men kollade också där. Så mycket borde inte priserna gått upp de senaste 3 åren.
Ja, jag gav under 3000:- Hos IL för min för ca 3 år sen, då en 1,6 koppling.. Vetesjutton varför priset har skenat iväg på just den prylen hos IL. Dra iväg ett mejl o kolla om det verkiligen stämmer! Men som jag har påtalat tidigare så måste man jämföra priserna då man inte kan generellt säga att den ena eller den andra är billigast vad det gäller IL och MX5parts..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Vilken koppling?

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Nja, nästan en lusentapp billigare än ACT. :)
Eeh Va?

En ACT Stage 1 kostar lite drygt 3000 kr + frakt, och då ingår det även uttrampningslager + stödlager vilket det inte gör på XS-speed kopplingen...

(slut för tillfället...)

https://www.mx5parts.co.uk/product_info ... ts_id=1052
Fått svar på förfrågan och kan konstatera att det tar för lång tid innan ACTn kommer.

XS-speed har uttrampningslager men inte stödlager eller centreringsverktyg.

Hur pass nödvändigt är det att byta stödlager på en bil som gått ca 10 000 mil?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Vilken koppling?

Post by Fredrik Henriksson »

Fredrik Henriksson wrote:
Peter Sandström wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Nja, nästan en lusentapp billigare än ACT. :)
Eeh Va?

En ACT Stage 1 kostar lite drygt 3000 kr + frakt, och då ingår det även uttrampningslager + stödlager vilket det inte gör på XS-speed kopplingen...

(slut för tillfället...)

https://www.mx5parts.co.uk/product_info ... ts_id=1052
Fått svar på förfrågan och kan konstatera att det tar för lång tid innan ACTn kommer.

XS-speed har uttrampningslager men inte stödlager eller centreringsverktyg.

Hur pass nödvändigt är det att byta stödlager på en bil som gått ca 10 000 mil?
Det blev en ACT stage one då jag inte höll för grupptrycket. ;) :mrgreen:

Beställde från IL då den fanns i lager. Priset hos MX5parts kommer gå upp när de får in nästa vända enligt Ingo...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Vilken koppling?

Post by Per Hammarsjö »

Det var så det var asså... Fet höjning då...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Vilken koppling?

Post by Fredrik Henriksson »

Yepp, för dom pengarna får den betta bra... :|
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Vilken koppling?

Post by Per Hammarsjö »

Den gör jobbet tycker jag! Mer race blir jobbigt vid vanlig körning tror jag.
Post Reply