Stolar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
kadinzky
Posts: 6
Joined: Tue 20 Feb 2018, 22:41
Location: Umeå

Stolar

Post by kadinzky »

Frågan har säkert varit uppe otaliga gånger, men ni är ju alla så vänliga här så jag ställer den ändå.

Vilka stolar passar (ryms) i en NA? Har tittat på Sparco Rev, Rev II och Sprint (är kanske lite väl enkel, eller?). Vad kör ni med? Måste inte ha det billigaste men vill köpa nåt prisvärt, det svåra är att veta vilka modeller som ryms i den lilla röda!

/Jonas i Umeå
/Jonas Björkholm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stolar

Post by Niklas Falk »

Hitta den med smalast yttermått av de som passar din kropp. Sen masserar du kupén så det får plats när du sitter i din optimala körställning.
Ibland är det lämpligt att massera med slägga, ibland med kap och svets.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Stolar

Post by Torbjorn968 »

Hur lång är du?
Torbjörn Linderson
kadinzky
Posts: 6
Joined: Tue 20 Feb 2018, 22:41
Location: Umeå

Re: Stolar

Post by kadinzky »

Jag är 183 lång och väger 70 kg. Så lång och smal kan väl vara en bra beskrivning.

/Jonas
/Jonas Björkholm
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: Stolar

Post by hdzon »

kadinzky wrote:Jag är 183 lång och väger 70 kg. Så lång och smal kan väl vara en bra beskrivning.

/Jonas
Du följer inte forumregel nummer 2

viewtopic.php?f=3&t=2953

Var vänlig justera din profil.
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stolar

Post by Niklas Falk »

Hur mycket av dina 183cm består av ben (det är ryggens längd som är svårast att passa in), 32" 34" 36"?

Om du har normalkort rygg så kan problemet bli att hitta en tillräckligt smal stol.
Sparco Rev är ju en mindre stol, men det är först när du provsuttit ett par olika som bilden börjar klarna.
Autosport i januari är ett bra tillfälle att provsitta en massa
kadinzky
Posts: 6
Joined: Tue 20 Feb 2018, 22:41
Location: Umeå

Re: Stolar

Post by kadinzky »

Sorry, missade att använda hela mitt namn. Ska tänka på det i fortsättningen.

/Jonas Björkholm
/Jonas Björkholm
User avatar
Diabolo
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Thu 30 Apr 2015, 00:31
Location: Visby

Re: Stolar

Post by Diabolo »

Hej Jonas !

Jag har en Recaro SPG ( normala modellen ej XL) som ryms i min Na utan att " massera" kardantunneln . Stolens skulderparti ligger an mycket lätt på dörrsidans översta panel ( knappt skönjbar intryckning i dörrens klädseln )
Stolen sitter med ombyggda konsoler på original stolsskenor
Jag är 170 och väger 72 kg stolen ger bra stöd men för mig ligger axelbandshålen i stolen lite för högt - dvs tar i stolen vilket inte är optimalt...
Jag får precis plats med hjälm på huvudet med HT på plats - men det kan ju påverkas med lutningen av stolen
Michael Dyballa
Visby
v33
Posts: 1
Joined: Tue 15 Jan 2019, 10:55

Re: Stolar

Post by v33 »

Hej,

Ny på forumet har sökt men hittar inte något tydligt svar (antar att det finns tusen trådar dock). Så kapar denna tråd, hur ser chansen ut att sitta bra om man är 196cm (36" waist 36" length på jeans) och väger runt 100kg. Går det att få till bra eller ska man satsa på en 3serie :oops: . Om det går vad är det för stolar som gäller och måste man tänka på något speciellt med buren?

//Gustav Vestlund
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stolar

Post by Niklas Falk »

Det går att få in "2meters" genom att göra en låda i golvet.
https://www.advanced-autosports.com/pro ... floor-drop
Annars är det nog bara att glömma att du får ner skallen i lagom höjd. Benlängden gör ju att stolen måste sättas direkt mot "bakväggen" så det blir inte mycket justeringsmån heller.

Skippas du softtop så kan det fungera att bygga bur/båge med huvudbågen stående i platsen där cabställningen ansluter, det blir då en dm utanför det vanliga stället. Att ha utrymme mellan bur och hjälm är bra.
Post Reply