Svampiga bromsar/köra abs pump

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Svampiga bromsar/köra abs pump

Post by chriss »

Jag får inte ordning på mina svampiga bromsar och det har spolats igenom måååånga liter bromsvätska nu.
Efter att ha renoverat oken så tömdes systemet. Jag satte på ett gammalt ok för att det inte skulle rinna igenom men det fanns ingen luftningsnippel så det rann igenom ändå :D

Tidigare har jag kört och aktiverat abs och luftat igenom och åtgärdat problemet (eller bar tillfällighet)

Nu vill jag köra abs pumpen när bilen är på bockar.
Hittade följande till nb för er som har det och undrar om nån vet hur man gör på NA? 1,8 -95
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... ic=26846.0

Eller andra tips, pedalen går långt mot golvet och är svampigt innan det biter.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Svampiga bromsar/köra abs pump

Post by TPR »

Har råkat ut för att tjuvluft smiter in vid packningen mellan behållare och huvudbromscylinder, iofs på en Volvo S40 Challenge men liknande konstruktion. Samma symptom som du beskriver. Så om du har en behållare i reserv kan det vara en idé att byta och testa.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Svampiga bromsar/köra abs pump

Post by ulf w »

Jag har haft liknande problem när jag luftat ensam. Numera luftar jag med hjälp av en kompis som trampar på bromsen. Jag börjar med bakbromsarna och sedan med fram.
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Svampiga bromsar/köra abs pump

Post by jafo »

Jag har också haft samma problem, luft kommer in i bromssystemet när behållaren i huvudcylindern blir tom som i ditt fall.

Det kan vara luft i huvudcylindern som ska bort, har själv luftat min huvudcylinder härom dagen. Det finns många videos och beskrivningar på nätet hur man kan gå till väga. Har funnit följande alternativ hur man kan gå till väga.

1. Lossa huvudcylindern och montera den i ett skruvstycke och lufta den enl. den s.k "bench bleed" metoden.

2. Vacuum lufta, kräver ett modifierat huvudcylinderlock med en luftningsnippel som man kopplar till en vakuumtestare. T.ex en Biltema art.Nr: 15-1382

3. Lufta huvudcylindern som du luftar bromsarna,
* tryck ned bromspedal så att det blir tryck i systemet och håll nedtryckt
* lossa en åt gången utgående röranslutning lite grann på huvudcylinder och lufta som som vanligt
* stäng röranlutning, släpp bromspedal
* upprepa några gånger

Jag provade variant nr.3, det blev skillnad, såg att det bubblade lite när jag lossade anlutningen litegrann och kände i bromspedalen en förbättring.

Annars verkar alt Nr.2 effektivt, hade dock inget extra lock till huvudcylinder som jag kunde modifiera.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Svampiga bromsar/köra abs pump

Post by chriss »

Det va precis som några av er sa, lite luft i huvudcylindern. Tog av den och luftade på bänken. Det har blivit typ 95% bättre så jag misstänker att det kanske finns pytte lite kvar, eller så är jag kräsen men bromsarna är betydligt bättre.
Lite omständigt att behöva ta loss huvudcylindern så jag ska testa några andra varianter på plats hade det vart lite lättare.
Chriss Rice
Göteborg
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Svampiga bromsar/köra abs pump

Post by egonn »

chriss wrote:Det va precis som några av er sa, lite luft i huvudcylindern. Tog av den och luftade på bänken. Det har blivit typ 95% bättre så jag misstänker att det kanske finns pytte lite kvar, eller så är jag kräsen men bromsarna är betydligt bättre.
Lite omständigt att behöva ta loss huvudcylindern så jag ska testa några andra varianter på plats hade det vart lite lättare.
kom du fram till någon metod som inte innebär att skruva loss huvudbromscylindern?
Andreas Lindkvist
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Svampiga bromsar/köra abs pump

Post by chriss »

Testade allt. Pumpade igenom många liter bromsvätska, köpte sug mm. Efter att jag luftade den på bänken var det löst.

Ev skulle det gå att koppla loss
Bromsrören från huvudcylindern och tillverka två stycken rör som du matar tillbaka i behållaren för att pumpa ur luften samtidigt som du kan vrida och vända på den.
Chriss Rice
Göteborg
egonn
Posts: 87
Joined: Thu 15 May 2014, 14:09
Location: Götelaborg

Re: Svampiga bromsar/köra abs pump

Post by egonn »

Är det någon som testat att montera/grena in luftningsnipplar uppe vid bromcylindern då, på respektive ingång så man snabbt kan fixa när det händer?

Tror ni det skulle funka?
Andreas Lindkvist
Post Reply