Gnissel från växellåda/koppling

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Gnissel från växellåda/koppling

Post by Haglund »

När man trodde allt var frid och fröjd...

När jag släppt upp kopplingen oavsett växel, motorvarv eller om växel är ut så kommer ett gnisslande ljud. Så fort jag trycker ner kopplingen så försvinner det. Första tanken var urtrampningslagret, men då borde det väl varit tvärt om, att det gnisslade när kopplingen var nedtryckt?
Vad gissar vi då på? Lager på ingående axel på växellådan? Vad orsakar ett gnisslande sådant förutom tidens tand? Gjorde jag något fel när jag hade isär drivlinan i vintras? Var får man tag i ett nytt och hur jäkligt är det att byta? Vågar jag köra med det? Eller borde det vara något annat?
Claes Haglund
janne_murvel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 24
Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
Location: Partille

Re: Gnissel från växellåda/koppling

Post by janne_murvel »

Min bil har också ett sådant gnissel så länge som jag ägt den. I vintras bytte jag allt kring koppling och ljudet kvarstår. Räcker med lite touch på pedalen så slutar det. Ingenting som har hänt på 2 år här så verkar ju inte vara något allvarligt men onödigt kvittrande minst sagt....
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Gnissel från växellåda/koppling

Post by Haglund »

Det var lurigt! Jag har nu bestämt mig för att mitt kommer från urtrampningslagret i alla fall. Blir att riva ner lådan och byta det och svänghjulslagret för säkerhets skull. Får återkomma om det avhjälper problemet.
Claes Haglund
janne_murvel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 24
Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
Location: Partille

Re: Gnissel från växellåda/koppling

Post by janne_murvel »

Då inväntar vi resultat av det hela! Jag kan inte förstå hur det kan tänkas gnissla även med nya grejer så börjat fundera på om det kan vara något annat. Men någon måste ju ha lyckats få bort ljudet kan man tycka.
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Gnissel från växellåda/koppling

Post by Haglund »

Jag återkommer i nästa vecka! Fick en kompis med lyft att göra det hela åt mig eftersom jag försöker köra på sommaren och meka på vintern. :wink:
Claes Haglund
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Gnissel från växellåda/koppling

Post by Haglund »

Nu återkommer jag äntligen. Byte av urtrampningslager gav ingen förändring. Direkt efter bytet var den tyst och fin, sedan kom det smygande igen. Det är säkerligen något annat med andra ord. Men nu kör jag och ser vad som trillar av i stället för att jobba förebyggande. :bang2:

Hittills har det ju hållit för ca 150 mil varav en körning på Kinnekulle och en konbana. Får se hur länge det fortsätter så.
Claes Haglund
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Gnissel från växellåda/koppling

Post by SimonJ »

Ett tips kan va att kolla slavcylindern. tror det sitter någon plast/gummigrej i spetsten på slavcylindern. Slits den bort kan det bli vibrationer av metall mot metall.
Simon Jonson
Göteborg
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Gnissel från växellåda/koppling

Post by Haglund »

SimonJ wrote:Ett tips kan va att kolla slavcylindern. tror det sitter någon plast/gummigrej i spetsten på slavcylindern. Slits den bort kan det bli vibrationer av metall mot metall.
Tack för riktigt bra input! Mina tankar har gått åt det hållet också. I och med att slavcylindern byttes i våras i samband med motorbytet så är det inte alls omöjligt att jag inte fått dit damasken riktigt så den skakat loss. :up:
Claes Haglund
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Gnissel från växellåda/koppling

Post by SimonJ »

Lugnt, säg till om du behöver en ny. Tror jag har en liggandes.
Simon Jonson
Göteborg
Post Reply