Efter att ha sänkt min 2000 NB 1.8 med c:a 30 mm i vinter är det läge att boka hjulinställning. Vad rekommenderar ni för inställningar (ifall verksta'n inte har full koll på Miata)? Bilen används till 70% på kurviga allmänna vägar, 20% på motorväg i högt tempo samt, förhoppningsvis, nå'n konbanekörning och banträff. Bilen har 17''-fälgar och schyssta däck (ej R).
Vet att det redan finns massor med länkar på nätet om detta men det är lite "information overflow" och tidsödande att sortera ut...
Tacksam för svar!
Hjulinställning sänkt NB
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 12
- Joined: Mon 22 Jun 2015, 19:20
- Location: Stenungsund
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2635
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Hjulinställning sänkt NB
Förslag från min sida på en inställning:
0 grader i toe runt om
-2,5 grader camber fram
-2 grader camber bak
Om det inte går att få så mycket som 2,5 grader fram se till att bak blir 0,5 grader mindre än fram.
/Andreas E
0 grader i toe runt om
-2,5 grader camber fram
-2 grader camber bak
Om det inte går att få så mycket som 2,5 grader fram se till att bak blir 0,5 grader mindre än fram.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Hjulinställning sänkt NB
Komplettera Andreas med max caster fram så har du en fin hjulinställning.Andreas E wrote:Förslag från min sida på en inställning:
0 grader i toe runt om
-2,5 grader camber fram
-2 grader camber bak
Om det inte går att få så mycket som 2,5 grader fram se till att bak blir 0,5 grader mindre än fram.
/Andreas E
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 12
- Joined: Mon 22 Jun 2015, 19:20
- Location: Stenungsund
Re: Hjulinställning sänkt NB
Tack för svar! Visste inte att man kan ställa in castern...?chriss wrote:Komplettera Andreas med max caster fram så har du en fin hjulinställning.Andreas E wrote:Förslag från min sida på en inställning:
0 grader i toe runt om
-2,5 grader camber fram
-2 grader camber bak
Om det inte går att få så mycket som 2,5 grader fram se till att bak blir 0,5 grader mindre än fram.
/Andreas E