Slicks = torrsump?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Slicks = torrsump?

Post by Torbjorn968 »

Har anmält mig till Modsport 3 under MX 5 cup tävlingarna. Har haft bilen hos Turbocenter för att få lite mer kräm i burken (mycket nöjd!) och möttes av åsikten: "slicks - du behöver torrsump".

I ämnet hittar jag denna tråd:

viewtopic.php?f=5&t=1794&p=19874&hilit=torrsump#p19874

Sen dess finns det nog mycket erfarenhet om vad som i praktiken behövs men hittar inte i sökningar.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Slicks = torrsump?

Post by Niklas Falk »

Miataturbo.net
Våtsumpen kan få oljelampan att blinka till efter långa inbromsningar vid ca 350hk och 245+ breda slicks, men ingen vekar se behovet av torrsump.

Bygg inte sönder en fungerande lösning genom att skapa ca 30+ läckpunter och 10+ slangar som kan fucka upp oljetillförseln.
En gammal "depåsanning" är att en nydesignad torrsumpslönisng kostar ca tre motorer innan den börjar fungera hjälpligt.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Slicks = torrsump?

Post by Torbjorn968 »

Tack! Nån ide att bry sig on accusump?

T
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Slicks = torrsump?

Post by Niklas Falk »

Torbjorn968 wrote:Tack! Nån ide att bry sig on accusump?

T
det är ju dessutom en vettig hjälp mot insatsen.
Väljer du en tillräckligt liten så klarar du dig utan ventiler mm (låter den tömma i slumpen) för endast tryckfall.
Men komplett så får du oljetryck direkt på tändningen och sparar lite slitage vid uppstart.

Men det behövs inte.

Baserat på haverier; se till att kylning funkar, och då mest med friska delar och kontrollersd luftstyrning.
Hitta inte på nåt alltför smart, toppen blir krokig...

Extra tempmätare/sensor och en tryckvakt för kylsystem är det jag saknat (men inte orkat montera).

Det är allt lite tråkiga bilar... :P
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Slicks = torrsump?

Post by Torbjorn968 »

Hur liten är liten?

T
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Slicks = torrsump?

Post by Niklas Falk »

Torbjorn968 wrote:Hur liten är liten?

T
1- liters borde vara safe att dumpa i sumpen utan problem (det blir väl 7-8 deciliter olja, om du inte primar med lufttryck, då det blir mindre).

Men en primad tvåliters med ventiler och jox är ju den kompletta lösningen.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Slicks = torrsump?

Post by Torbjorn968 »

Hittat lite bra bloggar. 3 Liters rekommenderas om man har plats. Skapar marginal när något går fel (ex vis läckage). Har men elektrisk ventil kan man koppla på en lampa som visar när accusumpen är igång, går den igång i en inbromsning/kurva så skall den släckas på rakan. 3 liter uppges räcka 15 - 60 sekunder beroende på motorstorlek.

Just nu har jag ett erbjudande om 25% rabatt så blir nog med elventil. För att beställa rätt ventil har jag fått frågan om önskvärt tomgångstryck. 2 bar med varm motor?

Om någon mer är intresserad kanske vi kan ordna ett gruppköp.

mvh

Torbjörn
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Slicks = torrsump?

Post by Torbjorn968 »

Rekommendationen från canton var en ventil som släpper på olja v 4 bar, men att inte sätta på systemet innan du gasar ut ur depån. Någon rekommendation när det gäller måltryck o min tryck under belastning?
Last edited by Torbjorn968 on Mon 09 Apr 2018, 22:26, edited 1 time in total.
Torbjörn Linderson
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Slicks = torrsump?

Post by Anders Träff »

jag skulle nog satsa på torrsump! vi tappar oljetrycket i bla: kvarnen idag med r-däck! det syns tydligt på loggen
så räknar du att åka under minuten på Kinnekulle så behövs det! tror vi har 1.6g i kvarnen och 1,3g vid bromsning :think2: accupump bör nog också fungera.

Anders nr 82
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Slicks = torrsump?

Post by Niklas H »

Jag byggde mig en skvalpplåtssetup i stil med denna när jag byggde min nya motor https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... =0&lang=EN

Min har dock ytterligare lite större tak. inte heltätt, men betydligt större in än utflöde. Jag har också sett svajande oljetryck på kullen, ska bli spännande att se om detta löser det.
Niklas Holmlöv
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Slicks = torrsump?

Post by Torbjorn968 »

Köpte skvalpplåt fån 949 racing. Helt platt, ser inte ut att hålla helt tätt. Hade ingen mätare på Kinnekulle, bara varningslampa, den gick bara igång med motor på tomgång.

Har du en bättre lösning är jag intresserad av att köpa/kopiera.

//TL
Torbjörn Linderson
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Slicks = torrsump?

Post by Niklas H »

Oil baffle https://imgur.com/a/FXmUX

Det där är hur jag byggde min. Kanske borde man ha lite tjockare plåt, men jag hoppas att det håller sig på plats.
Hålet ovan är för pickupen, sumpen har en del väggar som håller emot. Ffa är den prioriterad för bromsning, tryckloggarna får visa om den löser sidkraft också. Sitter i bil med hög effekt och aero, men har inte en blekaste vilka krafter den verkligen kommer att få se.

Vitongummiflärparna köpte jag på ebay.

Hittils oprövat då maskin inte ens är startad ännu, projekt som spårade ur lite, ni vet nog hur det är :)
Niklas Holmlöv
Post Reply